Vatten & Avlopp
FredrikR: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/92894-vattenutkastare-goes-crazy-varfoer.html Kanske kan vara till nån hjälp! :)
Kansas: Det gick riktigt bra chrille förutom att när jag skulle gjuta igen hålet i golvet blev det inte perfekt precis men det duger. Det var superenkelt att bila bort golvet. Vi hyrde bilmaskin på hyresbutiken för 600:- över en helg. Om du läser ovanför ser du att jag stötte på lite hinder på vägen men tack vare alla goda tips så gick ändå bra. Jag tog bort allt som var i gjutjärn och
Joker: Tack det var värmande :D Det det var rett intresant läsning men jag blev inte så myke klokare av den:eek: det har fixatsig Har fått info om vad för krympslag jag ska ha och hur jag ska gå till väga :)det är bara att se till att skarven är tät innan man trär in den i slangen i gen. det enda som krävs ar att jag har en jod felsbrytare koplad till den och en stor tunna med vatten och
-MH-: Lite kortfattat http://www.tenico.nu/tips.htm Kolla i högra spalten under kopparrör och klämringskopplingar tex.
-MH-: [citat] Borde stått med i prospektet, men fel kan begås. Du har kollat i fastighetsregistret antar jag?
Max79: Hej Elmont Tack för ditt svar!!!! ja bra info jag fick där,har precis köpt huset så visst är det i valet o kvalet att byta till en dränkbarpump. det skulle kosta unefär 2000+moms att få ejektorpumpen reparearad,inte så blodigt men håller på kollar runt lite vad det kan kosta att att sätta in en sänkbarpump i stället. Mvh Max
Crille68: Hej! :) Håller med "gadeberg" om att ha ett vattenlås med anslutning för respektive maskin. Vad det gäller vattenanslutningen är det väl lika bra att koppla in dem på ett "T" under diskbänken. Det är ju inga avstånd vi pratar om - 80 cm - så slangarna till respektive maskin räcker ju till inkopplingen. Sedan kan du sätta en vattenavstängning till varje maskin vilket är "regelrätt"
spocks_beard: hehe, ja det ska ju faktiskt stå 50cm inte 50mm :)
Samuel o Anna: Hej Jag är lite intresserad av att höra lite erfarenheter från er som har urinseparering eller minireningsverk, då tänkte jag på bla: 1) Installationskostnad 2) Driftkostnad 3) Underhåll. 4) Driftsäkerhet, har hört att det kan vara problem med stopp, lukt med urinseparering. Tack på förhand!
mi.59: Tack för hjälpen! :p Nu har det löst sig det var ett rör som inte var ordentligt åtdraget, så pumpen fick suga en del luft.
ja73: Jag har kombinerat nippel och kitt på 3 ställen, det har fungerat perfekt. Den första har varit i bruk drygt 3 år.
Tjacko: fridhem Då ber jag om ursäkt om du tog det så, jag tyckte bara att det var lite godag yxskaft och det kan väl alla råka göra ibland. Om han frågar vad brunnen ger så är det väl ett ganska konstigt svar att säga att det beror på hur många minutliter den ger. Det var väl just det som var frågan? Men du får nog läsa på lite själv innan du hetsar som du själv säger. Vad brunnen
lordi: Det finns wc-stosar som man låter gå upp en bit ovanför golvet, och som man kapar i rätt längd när golvet är klart
rogge_vvs: [citat] Men då kan han ju inte kräva att du ska ha det färdigt förrän om ett år heller så ta de lungt du hittar säkert någon bra lösning. Kommer jag på något så vet jag var du finns.
rogge_vvs: ta två hammare och knacka lite lätt samtidigt på varsin sida.
Reliner: [citat] Läste tråden och som nämns där så kan falu expand fungera, alternativt får du använda avloppskitt, tänk på att få ner kittet mellan nya och gammla röret ordentligt isånnafall så det inte bara ligger ovanpå för då kommer lukten fort tillbaka.
Johannabacken: aha, intressant. Har märkt att ibland så kommer det riktigt bra med vatten till högtryckstvätten och ibland besvärligt lite, precis som om kranen inte öppnat sig ordenligt. Verkar vara ett inte helt ovanligt fel alltså.... tack ///Johannabacken
patsv: Det blev en mix av PRK och plastkopplingar. Plast var ju betydligt billigare fast lite klumpigare.
OlaF: Kul att du märkte skillnad Hopplunda. Otroligt vad inneffektivt 1/2"-slang är egentligen. Vi har precis satt igång pumpen för i år och utöver att jag krigade alldeles för länge med en läckande sugsida så sprängde jag slangen på trycksidan (Biltemas spiralarmerade "sugslang" så jag får skylla mig själv) Dottern ringde i eftermiddags och undrade om det verkligen skulle spruta så
BjornAbelsson: Tack, anaitis. Det var en tiopotens fel där.... Nu har jag i alla fall monterat loss pumpen och ska ta den till verksatad för provtryckning. Och ny backventil blir det nog också. Sedan får vi se . . . . Vänligen Björn Abelsson
Carisma: Det är inte alltid krav på bädd/efterpolering efter minireningsverk. Redan efter den biologiska och kemiska reningen, är reningsgraden högre än på en vanligt infiltrationsbädd, därför godkänner många (inte alla) kommuner att man bara leder ut det till ett dike. Risken för slamflykt är inte större på ett reningsverk. (Snarare mindre, då det är lättare att upptäcka, samt att
lordi: Var inne på Armatec's hemsida och kollade. Deras vattenmätare får endast monteras horisontellt med mätartavlan uppåt. Skulle tro att det är så på de flesta fabrikat. Men kolla med din kommun (vatten och avlopp). En del kommuner är dessutom väldigt petiga med vilken höjd mätaren sitter på, samt att det finns kontrollerbar backventil monterad. De behöver ju ändå komma ut och stänga
Faidros: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17934-avluftning-av-avlopp.html#post601053
phl: Du kan väl bygga en tratt i formplyfa eller plywood eller nåt? Komplettera med några 2"2 för att staga upp härligheten och saken lär vara biff.
mycke_nu: Markbädder får inte läggas närmare en gräns än 5 meter. Se upp så du inte åker dit på det.
Martin_Blomberg: Efter att ha skruvat och pillat och fixat läckande vattenkopplingar blev jag duktigt trött på det hela. Det skulle ha funkat att göra det men då krävdes det att jag hittade en timer som kunde ha från 0 bars arbetstryck. Fanns en sådan för 998kr... Köpte en mekanisk Jula timer för 79 kr. Vilken skit de säljer på Jula. Den släppte ju genom vatten fast den var i OFF läge. Tillslut