Hej.
Vi är i startskedet att planera en utbyggnad, och det får till följd att avloppsbrunnen måste maka på sig.
Jag kan själv inte se någon självklar placering då vi har en, milt sagt, kuperad tomt.
Kan jag ringa kommun och be någon av deras nissar komma ut och kika?
Eller vem/vilka ska jag kontakta?

Om det finns något i stil med Miljö- och hälsoskyddskontoret kan det vara en utgångspunkt för att leta sig fram i byråkratin.
Ibland kan de vara pigga på att hjälpa till, ibland inte. Du får prova.

Det är väl vatten och avloppsavdelningen som har hand om avloppen, miljö och hälso har väl hand om härsket kött och tinnerutsläpp.

Protte

Prövar Vatten&Avlopp idag, hoppas på lite hjälp därifrån!

När jag skulle byta avloppsrören ut till gatan ringde jag tekniska förvaltningen och det dök upp en kille efter några timmar (!).

Att det sedan visade sig att kommunens kartor inte stämde och de inte kunde lista ut vart mitt avlopp tog vägen (ute i gatan) är ju en annan fråga. Och att de inte ville bekosta en spolbrunn i anslutningspunkten, vilket de ofta gör tycker man ju kunde vara lämpligt då ingen vet vart mitt avlopp tar vägen :(

Mja, det där verkade som en dead end.
De "gjorde inte sånt", skulle bara kolla med Miljö&Hälsa så det inte påverkar någon vattentäkt etc.
Vilket den inte kommer göra då avrinningen kommer gå åt samma håll som tidigare, oavsett nya placeringen...
Brukar markentreprenörerna kunna något om detta, eller "gräver de bara"?

_bystrom_ skrev:
Brukar markentreprenörerna kunna något om detta, eller "gräver de bara"?
Gå in på www.avloppsguiden.se och klicka vidare till entreprenörer och sedan vidare till "diplomerade entreprenörer", dessa har genomgått en särskild utbildning och en del kommuner kräver att jobbet skall göras av en sådan för att få anläggningen godkänd.
Även kommunens miljöinspektör brukar kunna tipsa på entreprenörer med erfarenhet från avloppsanläggningar, det är kommunernas miljökontor/förvaltning som är kontrollmyndighet och tillståndsgivare till nya anläggningar och ändringar i befintliga anläggningar.
Hoppas det går bra :).

Tekniska kontoret/gatukontoret/VA-avdelningen/etc är dom man kontaktar om det är så att man har kommunalt vatten och avlopp och vill ha hjälp med frågor i anknytning till det.

Miljökontoret/hälsoskyddskontoret/mm är dom man kontaktar om man har enskilt avlopp, dvs trekammarbrunn som slamtöms, sluten tank eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.