36 447 läst ·
20 svar
36k läst
20 svar
T-rör i trekammarbrunn.
Jag vet att många brunnar har detta problem med att in och utlopp sitter för nära varandra. Där min svärfar bor så har dom gjort om alla tre kammarbrunnar. Dom satte ned samma modell nästan samtidigt och hade detta problem.
Är det väldigt krångligt att ändra nivån på utgående går ju detta lösa med en dränkbar pump om man gör en seriös anordning
Är det väldigt krångligt att ändra nivån på utgående går ju detta lösa med en dränkbar pump om man gör en seriös anordning
Helt riktigt så ligger problemet i kammare 1. Det bildas en "kaka" som så att säga täpper för utloppet från huset med följd att vattnet rinner bakåt... 2:an och 3:an har inga bekymmer. Har själv varit inne på att installera en dränkbar pump för att höja nivån mellan utloppet och vattennivån. Borde fungera i alla fall i teorin. Men frågan är om det skall vara behövligt? Har nu fått tips på dels kadaver, färsk strömming samt 1/2 kg jäst allt för att befrämja förruttnelseprocessen. Är det någon som har praktisk erfarenhet av detta eller andra kreativa lösningar?
Hejsan!!
Jag har inte hittat någon superlösning på detta utan har töming 2ggr /år. Jag har en till "skröna" att lägga till angående detta. Häll i en spade färsk hästskit. Det skall tydligen få igång proceduren. Vet dock inte själv om det stämmer.
Jag har inte hittat någon superlösning på detta utan har töming 2ggr /år. Jag har en till "skröna" att lägga till angående detta. Häll i en spade färsk hästskit. Det skall tydligen få igång proceduren. Vet dock inte själv om det stämmer.
Det kan finnas en annan förklaring. Vi hade en del problem med vår brunn för några år sedan, precis som ni beskriver här täpptes inkommande rör igen, men det åtgärdades av en ren tillfällighet.
Fick stopp det röret som förbinder mitt kök och tvättstuga med stammen och provade alla tänkbara kemiska preparat med dåligt resultat. Till slut hittade jag att det gick att köpa en rensslang till den högtryckstvätt jag har. Blåste igenom samtliga rör och sedan den dagen har jag inte haft problem varesig i rör eller brunn. Vet inte hur jag ska tolka det om det faktiskt byggde klumparna i rören, eller om det har att göra med att hastigheten är högre när det kommer ut, men hur som helst blev jag av med problemet. Kanske hade jag tur, kanske är det något som kan hjälpa er med. Vem vet...
Bor ni i mina trakter så har jag en 15 m slang ni kan låna. Passar på min K7.85, men borde passa på fler modeller...
Fick stopp det röret som förbinder mitt kök och tvättstuga med stammen och provade alla tänkbara kemiska preparat med dåligt resultat. Till slut hittade jag att det gick att köpa en rensslang till den högtryckstvätt jag har. Blåste igenom samtliga rör och sedan den dagen har jag inte haft problem varesig i rör eller brunn. Vet inte hur jag ska tolka det om det faktiskt byggde klumparna i rören, eller om det har att göra med att hastigheten är högre när det kommer ut, men hur som helst blev jag av med problemet. Kanske hade jag tur, kanske är det något som kan hjälpa er med. Vem vet...
Bor ni i mina trakter så har jag en 15 m slang ni kan låna. Passar på min K7.85, men borde passa på fler modeller...
Tänker prova hästskiten samt en skopa ur komposten så får vi se om det kan ge resultat. Brukar inte vara så stora problem vintertid, det är värre på sommaren. Har tömning var 6:e månad men inte ens det räcker sommartid...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden