Hej!
Jag tänkte dra vatten i köket. Har lite funderingar. Vart köper man rör å kranar billigt utan att tumma för mycket på kvaliten? Jula eller K rauta kanske?
Sen undrar jag vart på nätet du hittar tips på vilka verktyg du behöver och hur man går till väga. Jag har gjort lite rördragningar men det är ju bra att få lite tips.

Rinkabyrör brukar väl vara billiga

Jättebra! Jag har ni hittat lite info på dinbyggare.se.
Det enda jag är tveksam på är när man ska använda gängtejp och när ska man inte det och hur mycket ska man dra åt muttrarna på kopplingarna?

Personligen föredrar jag lin/pasta istället för gängtejp. Annars så ska det i princip inte vara någon "tejp" på klämringskopplingar och kopplingar med packningar (de tätar själva), "tejp" på resten.

Förlåt förenklingen, förtydliga gärna någon...

Precis så har jag fattat det. Att på raka förlängningskopplingar är det bara pasta men då man kopplar ihop rören med något så används tejp.
När det sen gäller hur mycket man drar åt så är det ett å ett halvt varv på förlängninskopplningar?

Ingen pasta (och ingen tejp eller lin heller) på klämringskopplingar. Kanske uttryckte jag mig lite oklart...

Sen beror det på dimension (och ev fabrikat) hur många varv man ska dra åt. För pex gäller egna värden.

Du ska smörja gängan och klämringen då du drar en klämringskoppling. Detta för att överföra kraften till konan istället för friktion i gänga/konan.
Använd pasta om du har. Det går även bra med lite matolja i värsta fall.

Se till att du inte glömmer att sätta i stödhylsor där det ska vara såna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.