Vatten & Avlopp
Artec: hejsan. Jag försöker mig på att omformulera min fråga som jag ställde för några dagar sedan och hoppas på bättre tur denna gång.. :) Hur ska luftningen vara konstruerad för ett enskilt avlopp om man gör enligt konstens alla regler? //Mårten
tussee: Har haft detta att man spolar vatten ner u brunnen men blev avrådd för risken att få järnutfällningar i brunnen. Har nu skaffat en 100 liters hydropress och en luftinjektor till den men vet inte hur jag ska ta ut vattnet ur tanken, tar jag bara i nederkant så är ju risken att det blir fullt med luft i blåsan. En ide vore att sätta en automatisk avluftare på tanken.
borge: Gjorde samma jobb i sommarstugan i veckan. Jag använde en rundfil och förstorade hålet men muskelkraft!
andersmc: [citat] Jag är av den åsikten att man så lite som möjligt ska köra svartvatten (avloppsvatten med sk*tar) tillsammans med gråvatten. Annars kan du få en väldigt otrevlig bieffekt. Om det blir stopp längre ner så kommer sk*ten upp i golvbrunnen i stället. Är avloppet riktigt gjort så ska allt svartvatten, men mer eller mindre fasta beståndsdelar, åka hela vägen med hjälp av
borrarn: Man kan spola borrhålet, man använder en högtryckspolbil, har gjort det med många borrhål fungerar bra. Vid dåligt vattenflöde kan man högtrycka oxå med spolbil, blir alltid mer flöde.
_Alexander_: Tack för hjälpen, vi får försöka kontakta kommunen. De som renoverade om huset verkade inte ha så mycket vett så inget förvånar mig (exempelvis byggde de utbyggnaden med helt vågrätt tak, ingen vinkel alls och satte endast fast en "vågig plåt"). :( Det enda vi vet är att de grävde upp marken för att lägag nya rör till septiktanken när vi flyttade hit. Vi var under huset idag
HaraldH: Jag fick följande svar från Electrolux Service: "Alla våra maskiner ska fungera ifrån 0,5 bar och max 8 bar. Ventilerna i maskinen öppnas från och med 0,5 bar. Om det rä så att du under tiden för intagning av vatten får mindre än 0,5 bar så kan inte maskinen ta in vatten. Troligtvis är det något annat som inte fungerar korrekt i din maskin."
perkalainen: Tack för tipset! Får nog skaffa en rensslang och ev. låna en högtryckstvätt.
bigsnucke: Jag tror det... Det var länge sedan jag använde en sådan. Det jag kommer ihåg är att de två rören gick att få ihop utan att lossa på kranar eller bända rören hit och dit...
Johan Gunverth: Skaffa vanligt skyddsrör och trä det igenom detta. Finns hos samtliga VVS-butiker.
lasso07: Hej. Är det någon som har erfarenhet av för hög halt av BAM/diklorbensamid? Det är tydligen en nedbrytningsprodukt från Totex (som förbjöds 1989). Enligt analys hade vi 0,3 och gärnsvärde totalt för alla bekämpningsmedel är på 0,1 ... Enligt miljökontoret går det eventuellt att åtgärda med kol-filter... Någon som har erfarenheter av detta och om det fungerar? Orolig
Staffans2000: Hejsan. Annan tråd med samma ämne.http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/88276-varmvattnet-tappar-trycket.html
Majgårdarna: Är det en kombi panna så kan du nog tjäna en del på det.Har du tätat rökröret ut från pannan så inte det är drag igenom pannan?
larsson1: Mitt avlopp ser ut som följer. Först en brunn dit allt kommer, trekammarbrunn----->sandfång?, brunn med sand------->pumpbrunn------>filterbädd.. för 2 veckor sedan tömdes trekammarbrunnen. Nu verkar det svårt att få vattnet från trekammarbrunnen genom sandfiltret till pumpbrunnen. Måste sandfiltret rensas med jämna mellanrum? Och hur görs det?
gadu^: Hittar man nåt billigare än Rinkaby's så tror jag det är Feltema kvalité på dem... Rinkaby har bra priser på prisol...
drainsniffer: Hemmakatten har många bra punkter i sitt inlägg. Kan endast tillägga att det som är intressanta ur kostnadssynpunkt är vad som ligger efter tvåkammarbrunnen (som du hursomhelst inte får ha WC inkopplat på) - är det en markbädd, stenkista, infiltration eller bara rör till närmaste dike? I och med att det finns ett servitut så gissar jag att det rör sig om att din fastighet är
BAS: Kolla om blåsan är hel. Jag är nästan 100 att den är trasig. Byt gärna hela hydropressen, de kostar inte så himla mycket.
snidan01: Hej! Har hört ryktesvis att försäkringsbolagen kräver att man installerar en golvbrunn under diskmaskinen vid nybyggnation. Om detta stämmer är då frågan om detta även gäller vid omfattande renoveringen? Tacksam för svar. //Daniel
LA8PV: [citat] Som sagt måste man ha samma stigning annars nyper det..... Men, med stigning menar man det avstånd en mutter eller skruv förflyttar sig när man skruvat den ETT varv.
anasume: Hej Inkommande vatten i 32 mm PEM-slang. Jag gjuter platta inne och tänkte förlägga slangen i skyddsrör. Har sett lösningar med gula skyddsrör som egentligen är för elkablar. Min fråga är om det duger med dräneringsslang hela vägen utifrån och upp genom plattan istället, har en del liggandes?
Jesca_j: Dra från den andra diskbänken låter som ett smidigt alternativ. Så har vi dragit i vårt nybygge.
gadeberg: Här finns lite andra tips på den metoden http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/73158-avloppskamera.html
b_hasse: Jag håller inte med om att det skulle spara energi att koppla två VVB i serie. Det blir ju bara ett extra varmvattenrör som kommer att läcka energi till omgivningen. Enda fördelen jämfört med dagens lösning är att det blir större varmvattenkapacitet från VVB2 (man kan ta en längre dusch). Vill man spara energi så tror jag att enbart en större VVB under diskbänken är det bästa.
mycke_nu: Intressant. Vi körde med slagruta. När SGU var här på 70-talet och försökte bestämma vattenföringen ett haveri i ett oljeborrhål grävdes det ett 30-tal provbrunnar. Före min tid, men jag har rapporten. Kanske beror på markförhållandena hur man gör?
GoForIt: Ja, den på Jula verkade ju rimlig.. Kan undra hur kvalitén är på den..? Kanske värt att testa.. Tack för hjälpen!