Jag har ett brunnsrör nedsatt i sand. Rörspetsen sitter på ca 15 m djup. Vattenytan i röret är på ca 7,3 m djup. Jag har en ny pumpautomat. Den kan bara suga lite grand. Sen kommer luft. Kan det bero på att filtret i botten av röret är igensatt. Vattnet här är kalkhaltigt. Kan man åtgärda med saltsyra?

Det är svårt att svara på. En viss avsänkning får man oftast vid uttag ur en brunn och då det är så pass långt ner till vattenytan kan det bli svårt att få upp vatten. Teoretiskt kan man suga till 9,8m men praktiskt brukar det vara svårt att komma djupare än 8,5m. Har du en grann sugslang påverkar även det med friktionsförluster.

Om det är att brunnen satt igen kan du prova med saltsyra som löser upp kalken men det gäller ju att pumpa ur brunnen länge sedan då det inte är att leka med. Ett annat alternativ kan vara att det har satt igen med sand och finare partiklar. Då rekomenderar jag en kompressor och blåsa med luft så det trycker ut partiklarna som satt igen filtret.

En annan sak jag kom på att om du sa att det kommer luft så är kanske sugslangen i kortaste laget. Hur djupt den sitter har ingen betydelse förutom friktionsförlusterna som tillkommer. Men är sugslangen drygt 10m så kommer pumpen ge upp före den kan suga luft

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.