Hej,

Vi håller på att dra nytt vatten/avlopp i vårt hus. Rörmockarn som gjort jobbet har dragit samtliga rör (kall och varm-vatten) till vårt varmvattenberedarrum, så vi har inga kopplingar inne i huset, föra tt undvika skarvar i golv och väggar. Vi har nu fyra st kallvatenleddningar och tre st varmvattenledningar som väntas på att kopplas ihop. Vad jag undrar är om det finns någon slags färdig förgreningskoppling som man kan sätta upp på väggen där man göra alla kopplingar. Så att man bara kan koppla på inkommande vattten och sen så förgrenas det sig så man kan kopla på de olika slangarna. Vad jag vill undvika är kopplingsträsket med tusentals T-kopplingar osv.. Så få kopplingar som möjligt. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Är det någon som har något bra förslag vad det är jag letar efter och var jag kan hitta det?

Redigerat av moderator:
Det finns!

Protte

Vet du var jag köpa sådana kopplingar?

Mina kommer från Ahlsell men prova Rinkaby.

Protte

Tack Protte!

När jag läser att du skriver koppla ihop alangarna så tänker jag på plaströr i rör. Det finns olika system från olika tillverkare. Idag är det vanligt med att man gar fördelarskåp och anpassade fördelare. Kolla t.ex. Uponors hela system här... http://katalog.uponornordic.com/open/produktgrupp_visa.asp?lista=6 Ska du göra jobbet eller rörmockaren?

fn76 skrev:
När jag läser att du skriver koppla ihop alangarna så tänker jag på plaströr i rör. Det finns olika system från olika tillverkare. Idag är det vanligt med att man gar fördelarskåp och anpassade fördelare. Kolla t.ex. Uponors hela system här... [länk] Ska du göra jobbet eller rörmockaren?
Det stämmer att det är rör i rör som är dragit i hela huset och jag hade tänkt att göra resterande jobb själv. Bra att du sa att det finns olka system, ska ringa rörmockarn och fråga vad han använde. Tycker dock i det här läget att det inte borde spella någon roll, det enda som finns i nuläget är ju standardplaströr.

Mina rör är tillverkade av LK PEX. Jag var inne på ahlsell ock tittade, dom har en hel del tillbehör till LK. Är det någon som vet nåt om presskopplingar? Bra eller dåligt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.