P
PST: 8-9m är lite för mkt (på gränsen) för att suga vatten.....Längden är inte problemet utan sughöjden.
1 svar · 2,5k läst
Linus_E
Linus_E: hur gick de då ?
4 svar · 2,8k läst
prototypen
prototypen: 45 från vägg kanske hamnar mitt i en dusch. Protte
5 svar · 3,5k läst
·
S
Stabo: För att fixa omvänd osmos måste du installera en pump som pressar vattnet genom ett membran, d.v.s. du måste ha två cisterner varav minst den ena är trycksatt (vilket låter både krångligt och dyrt för ett "hemmabygge"). Ett starkt tips är i alla fall att chock-klora tanken när duschsäsongen ska komma igång : )
6 svar · 6,1k läst
L
lordvvs: sitter det en vattenkran i närheten, isf kan det vara den som är poblemet, desssa ljud uppstår nästan bara när någon i huset spola vatten eller när en toastol fyller, eller när en backventil är sliten. det finns massor av orsaker
2 svar · 3,4k läst
M
mrfrenzy: Du har ju en hydrofortank på bilderna. Den kan du ha varsomhelst i huset. Att bara koppla in den gamla pumpen utan hydrofor är nog inte att rekommendera eftersom den har rätt rejäl startström och det skulle bli väldigt många starter.
5 svar · 2,9k läst
A
andersmc: Har du tittat på pumpautomater? De är ju kompletta anläggningar och de är väl drygt halvmetern höga.
2 svar · 2,9k läst
thojak
thojak: Tack för input! Jag bara undrar om det finns någonstans man kan jämföra pris och funktion på minireningsverk samt om det är någon som har erfarenhet av något/några som fungerar bra ur miljö, hantering och ekonomiskt perspektiv. Gör det det?
2 svar · 2,8k läst
S
Swaffe: Hej, har några frågor om hur man kopplar in en hydrpress. Hydropressen står på plats och vatten fram till den är installerat och klart och det som återstår är att koppla in en slang till tvättstället och varmvattenberedaren (genomströmningsvärmare). Är det så att vattnet från hydropressen kopplas in på samma ställe som vatten till hydropressen. Dom som installerade hydropressen
0 svar · 6,7k läst
vav
vav: Jag hittade själv till slut.. http://www.dinvvsbutik.se/jafoperfekt-oversvskydd160-p-7105133.html Konstigt att denna enkla grej inte marknadförs mer, skyddar kanske inte till 100%, men bättre än inget.
1 svar · 2,1k läst
S
Stefan_B: Vet ej vad det var för fabrikat på pressböjarna, han anlitade en rörfirma som sen kom och bytte ut dem. En klämringskoppling som som pajade i källaren på mitt eget hus var av fabrikat Vattete, så jag har kanske otur.
7 svar · 4,5k läst
B
BesserBosse: Tack SoccerDude för att du frågade precis det jag sökte efter och tack till alla andra för svaren. :) Även om det inte är optimalt, så kommer jag nog att sätta en 90-böj för WC'n på plan 2. Har problemet att 2 st 45-böj bygger för mycket och hamnar alldeles för högt ovan golv. Jag vill dessutom helst avsluta med ett rör och inte muff. Då har jag samma lösning för båda..
8 svar · 7,4k läst
prototypen
prototypen: En hydrofor eller hydropress som buffert med en strypventil före så att uttaget från samfälligheten blir lägre under en längre tid. Suget blir ju först när bufferten är tom. En buffert på 300 liter räcker ju ett tag. Gräv nytt. Protte
4 svar · 1,8k läst
C
carlbanan: Vi betalade grävarn 45 000 för en veckas jobb, det priset var inkl en del rör och fiberdukar, även ca 100 ton med singel och sand och dyl... Vi anlade en markbädd + ett poleringsfilter som det så fint hette.... Förutom det så köpte vi paketet från uponoor (upo low tror jag den hette), den fick vi för 11 000.... Då grävarn gjorde lite andra jobb här samtidigt så kanske man kan dra
4 svar · 82,5k läst
prototypen
prototypen: 2 meter i höjd gör ca 0,2 bar Protte
3 svar · 4,0k läst
M
-MH-: Det är väl det sistnämnda jag hoppas. ;-) Vi bytte från egen brunn till kommunalt för sex år sedan, kanske vattnets kemiska sammansättning är förmånligare nu (hoppas, hoppas, hoppas...)
23 svar · 3,2k läst
·
jojjeblom
jojjeblom: Kan nu svara på min fråga, bytte ut beredaren idag. Det som skillde från den gamla var att in/utgående vattenrör satt cc-10cm på den nya, den gamla var det cc-20cm på, bara att korta rören 5cm per sida och skruva ihop det.
1 svar · 1,3k läst
J
JanneL: Förnuftigt! Tänk efter först, det kan man tjäna stora slantar på.
4 svar · 3,8k läst
Sökarn
Sökarn: [citat] Gissade det då den ev. stått nere i en brunn här, men är tejpad på ovansidan nu.
3 svar · 1,4k läst
·
Sökarn
Sökarn: När en plastslang kostade 50:- satte rörmokaren in en Tricoflex som kostade c:a 700:-, toppenkvalitet men 14 gånger bättre? Vi har en billig, tycker den är lättare och båda håller sedan flera år.
0 svar · 1,2k läst
·
M
miata92000: [citat] Låter som en bra ide, då borde jag alltså placera en vakumventil i röret från badrumet (högra bilden) för att sedan bara låta en rörkrök gå ner till avloppsstammen. Eller ska jag placera ventilen i röret som går upp mot taket och sedan kapa och försluta det röret precis ovanför vakumventieln? /F
2 svar · 1,9k läst
·
B
basshunter: Gjode en analys av vattnet i brunnen. Ph-värdet visade på 6,1. För 20 år sedan var det 6,9. Brunnen är borrad. Kan det verkligen uppstå en så stor skillnad i Ph-värde 15 meter ner i marken???
0 svar · 1,2k läst
M
Missionären: Brunnen vi har nu har sinat igen och därmed dags för åtgärd. Vi är 3 hus som ligger lite avsides från huvudstammen, men de andra 2 har kommunalt. efter sammtal med kommun vill de att vi 3 blir "ägare" av den ledning kommunen idag äger från huvudstammen samt att vi ska ha en gemensam vattenmätare. Idag äger ju kommunen ledningen samt att se 2 andra hushållen har var sin vattenmätare
0 svar · 1,3k läst
M
Missionären: tack för svaren, tyvärr så har brunnen sinat och vi måste se oss om andra alt.
16 svar · 28,2k läst
prototypen
prototypen: Man kan mäta strömmen i de tre faserna, de ska vara väldigt lika annars kan man misstänka isolationsfel i motorn och då löser ett rätt inställt motorskydd. Har man ibland noll ström i en fas då är det avbrott (i tryckströmbrytaren). Protte
11 svar · 21,1k läst
J
Jenny och Mikael: Vi undrar om det finns något som byggt ett Ägir från Älvsbyhus och gjort en dusch i det lilla badrummet genom att ta bort garderoberna i sovrummet intill. Vad har detta kostat i så fall? Valde ni bort vägg och golvbeklädnad direkt då ni byggde huset? //Jenny och Mikael
0 svar · 2,7k läst
G
Guligan: Fick du ordning på detta?
7 svar · 45,3k läst
S
Stabo: Svaret beror nog främst av hur vattnet sitter (d.v.s. hur mycket rör och kopplingar är det som ska flyttas / ersättas)? Från en hundring för rörstumpar och kopplingar och uppåt...
1 svar · 3,2k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Du ska ha isolering på rören, förhindrar kondens, värmeläckage.
1 svar · 1,8k läst
E
El_-micke: köp en förlängning tillen disk eller tvättmaskin finns både som pex eller stålomspunnet o skarva med en mässingsnippel
2 svar · 6,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.