Hej jag har en hydrofon märke well mate som jag tycker spökar lite. Det är så att den startar väldigt ofta den går upp yill 4bar när den fyller och sen startar den igen vid 2bar. Jag vill minnas att den inte gjorde så förut utan att det höll längre innan den startade. Nu går det typ 15 sekunder mellan start och stopp.

Någon som kan detta???

//Magnus

Hydrofor.

Det saknas luft i hydroforen.
1. stoppa pumpen
2. Töm hydroforen.
3. stäng kranen.
4. starta pumpen

5 Om du har en ejektorpump kan det strula vid återstart.

6. det är mycket effektivare om du skaffar en kompressor och fyller på luft.

Protte

prototypen skrev:
Hydrofor.

Det saknas luft i hydroforen.
1. stoppa pumpen
2. Töm hydroforen.
3. stäng kranen.
4. starta pumpen

5 Om du har en ejektorpump kan det strula vid återstart.

6. det är mycket effektivare om du skaffar en kompressor och fyller på luft.

Protte
Tack för svar! Det jag inte vet är vad jag har för pump jag har en djup borrad källa 5år gammal.

Troligen en dränkbar pump om det går ner EN slang och en elkabel i hålet. Är det så så är det inga problem att stoppa pumpen.

Protte

Stämmer :)jag ska pröva får vi se

Om du tappar trycket utan att du har en kran öppen så tror jag det är backventilen som är dålig, så när pumpen stannar vid angivet tryck (4bar) så trycker den ut vattnet ner i brunnen igen tills trycket når två bar och den startar igen. I annat fall måste det finnas en läcka.

Även om inte hydroforen är förtryckt ska den inte tappa trycket ifall ni inte har någon kran öppen. Men med största sannolikhet är det somsagt backventilen

För ordningens skull:
En hydrofon har man när man jagar ubåtar.
En hydrofor har man för att förse sitt hus med vatten.

B. S. Erwisser

hijackar tråden lite :)

Har nämligen köpt hus som vi flyttar in i efter nyår och där har jag samma sak. Pumpen startar och stannar med några sekunders mellanrum och vattnet i kranarna pulserar i takt med detta. Förstår att jag kan trycka i luft med kompressor, men vilket tryck ska det vara i hydroforen? Så man itne spränger skiten menar jag :)

redigerat: har grävd brunn med 2 slangar inkommande, den ena ser ut att gå direkt på värmerören om det gör nån skillnad..

Magnus-72

Well Mate brukar göra hydropresser, är det inte en sådan du har ?

Hydrofoner kan även användas vid letning av olja och gas i havet. Det kallas för Seismiska undersökningar. Gör man samma sak på land använder man sig av Geofoner istället, men det är fortfarande Seiesmiska undersökningar man gör.

På Måndag morgon åker jag till Indien för att leta olja och gas i havet utanför Visakhapatnam med en 10 km lång kabel fullpropad med hydrofoner.
Nä, det blir ingen Jul hemma.... och den Indiska maten smakar bläää!

Danne031 skrev:
hijackar tråden lite :)

Har nämligen köpt hus som vi flyttar in i efter nyår och där har jag samma sak. Pumpen startar och stannar med några sekunders mellanrum och vattnet i kranarna pulserar i takt med detta. Förstår att jag kan trycka i luft med kompressor, men vilket tryck ska det vara i hydroforen? Så man itne spränger skiten menar jag :)

redigerat: har grävd brunn med 2 slangar inkommande, den ena ser ut att gå direkt på värmerören om det gör nån skillnad..
Tappa ur vattnet och fyll luft i hydroforen till 0,9*tillslagstrycket, dvs om pumpen startar på 2,0 bar så fyll luft till 1,8.
Det går att fylla lite på känn utan att tappa ur, det som kan hända om man fyller lite för mycket är att man får ut luft i vattenledningarna.

Fotografen skrev:
Tappa ur vattnet och fyll luft i hydroforen till 0,9*tillslagstrycket, dvs om pumpen startar på 2,0 bar så fyll luft till 1,8.
Det går att fylla lite på känn utan att tappa ur, det som kan hända om man fyller lite för mycket är att man får ut luft i vattenledningarna.
Danke schön för det! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.