Hej!
Jag har ett hus på en gammal tomt som sedan MÅNGA år tillbaka har en grävd brunn med cementringar som jag använder för trädgårdsbevattning. Jag har även möjligen planer på ett litet utomhusspa som jag vill kunna fylla med vatten från brunnen. Även att kunna tömma vattnet från spa:t ner i brunnen.
Idag har jag en jetpump med 25L hydrotank i brunnen som jag plockar i o ur vintertid.

Till våren kommer jag att bygga ut balkongen, och i framtiden göra inglasat under balkongen, och problemet är att min brunn kommer hamna under golvet till uterummet.

Jag vill behålla min brunn, men jag kommer i framtiden inte att kunna komma åt den.

Vad har jag för alternativ?
Det jag har funderat på är att sätta en spets, eller möjligen två med tanke på att den ena möjligen sätter igen sig, och sedan gräva ner matarslang till min pump som sedan placeras i mitt uteskjul.

Hur bör jag förbereda min brunn så att den håller sig schysst i många år framöver?
Om tanken med den lilla utomhuspoolen blir verklighet, kan det vara ok att tömma vattnet från den ner i brunnen?

Att både tömma och fylla utomhusspat från samma brunn tycker jag verkar vanskligt, med tanke på bakterier och annat skräp. Jag hade kopplat utloppet till avloppet eller möjligen dagvattnet istället.

Du bör absolut se till att du kan komma åt brunnen även i framtiden. Sätter du ner två spetsar samtidigt, kan man ge sig f*n på att de är igentäppta båda två, när du väl behöver byta.

Går det inte att lägga ett cementlock över?

Jag håller absolut med om avloppsvattnet, vet inte hur jag tänkte innan idag, innan har jag ju faktiskt till mig själv sagt att det skall dras till mitt dagvatten.

Tanken är vinterbonat = Gjuten platta i framtiden.

Med en gjuten platta borde det även gå att fixa till en öppningsbar lucka av galvad durkplåt. Lägg en matta över så syns den inte. ;)

Tänk på att ordna en luftning till brunnen också. Det kan du fixa med hjälp av ett plaströr som går ut utanför uterummet. :cool:

Golvvärmen då? :) Och Klinkers?? :)
Immobil, jag skall köpa matta till min trapp snart, såhär snart ett år efter att resten blev klart.. ;)

:eek: Fasen va du är besvärlig. :mad:

Köp inneskor, då sparar du in mattan i trappan också. :D

Det var inte lätt, gräv ny brunn.

Protte

Tror också det lättaste är att flytta brunnen. Gräv upp befintliga ringar och återanvänd dom en bit bort. Kommer garanterat bli mest bekymmerfritt och kostnaden blir inte stor då du bara behöver en grävare ett par timmar och i princip ingety material förutom lite singel runt brunnen

Är lite tveksam till att ta upp bef ringar, rör inte så mycket i marken utan fyll bara igen brunnen och köp nya ringar. Gräver man upp ringarna så är det risk för sättningar sedan och det vill man inte ha i en utbyggnad.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.