Snailman skrev:
en följdfråga: om man gör egna hål i brunnen, en plastbrunn (kan vara en bit vägtrumma) finns det lösa packningar att köpa för genomföringen?
Ja det finns det. Är ju egentligen till för betongbrunnar men det funkar. Gäller att vara noga med understoppning av fyllnadsmaterial så att inte rör hänger.¨

Vad gäller storlek på rör så är det helt korrekt att det är godkänt med 110mm. Behöver inte heller medföra några problem. Men det jag försöker säga är att ett system med 160mm är inte lika känsligt för störningar. Marginalen för misstag ökar.

Jobbar med avlopp. Baserar detta på flera års erfarenhet av undersökningar och besiktningar av avlopp.

Vad gäller fogavvinkling så är max 2 grader godkänt enligt leverantör. (uponor)

Redigerat:
många teorier om detta verkar det som jag har jobbat ett 20 tal år som rörmokare och jag har alltid gjort en sk stalp i 45 gr(s-böj) på ett ställe sedan fortsatt med ett normalt fall som är 1 cm på meter detta är bättre än att ha för stort fall

Lobo69 skrev:
Ja det finns det. Är ju egentligen till för betongbrunnar men det funkar. Gäller att vara noga med understoppning av fyllnadsmaterial så att inte rör hänger.¨
Hos oss satte man en järnbalk under röret mellan brunnen och ogrävd mark för att undvika hängning. Overkill kanske...

Staffan2000 skrev:
Det är (som lobo69 skriver) ett påhitt. En lögn som upprepas tillräckligt många gånger blir ofta en sanning, det kallas för propaganda.

Staffan
Är det inte en gammal sanning från tiden då avloppsrören var gjorda av gjutjärn och cement?

pefo skrev:
Hos oss satte man en järnbalk under röret mellan brunnen och ogrävd mark för att undvika hängning. Overkill kanske...
Kanske inte, hit grävdes kommunalt vatten och avlopp 1967 och i botten ligger vattenledningen sedan fyllde man på och la avloppet ovanpå. Under fördelningsbrunnen verkar det som om det vibrerades ordentligt men sedan de 34 metrarna mot verkstan så fylldes det bara. Under åren har detta sjunkit ihop så det var 32 meter med korrekt fall och sista 2 meterna mot brunnen var det motlut. Det var spolbil en gång i halvåret. Nu ligger det 110 plast isf 150 keramik.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.