prototypen
prototypen: Då kanske det är så att backventilen fastnar pga trycket ökar i varmvattenberedaren då den blir varm, typ Protte
5 svar · 5,3k läst
prototypen
prototypen: Avluftningen ska klara sig med 75 mm rör om det inte är kallt som vi har uppåt i Norrland då behövs 110 mm rör. Jodå för många år sedan fick jag bege mig upp på taket med en hink varmt vatten och tina upp en ventilation. Protte
3 svar · 2,2k läst
prototypen
prototypen: Jippi Protte
5 svar · 9,5k läst
R
Rörmokarn: Du kan ju stoppa in en gumminippel 50/40mm, och en sen en kortbit 40mm rör med muff på, så 40 muffen ligger direkt på 50 muffen.
1 svar · 1,8k läst
Fotografen
Fotografen: "Går" är lite luddigt begrepp, visst går det att pula ihop rören på något sätt men det kommer bara att trassla. Möjligen i yttersta nödfalll med 75 mm plaströr men tretum gjutjärn, nej...bila upp till du kommer på något grövre och dit med 110-rör.
10 svar · 13,9k läst
·
TorpAnders
TorpAnders: Kranbil tänker jag på, häromkring tar dom 600-1500:- timmen beroende på hur väl man känner dom. Men ett sådant jobb skulle jag ta ett fastpris på. Är inte stålar något prob. helikopter....
3 svar · 2,5k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Sök på "pex" på forumet, det finns massor att läsa om detta just om vilka delar du ska ha etc. Mitt generella tips är annars att ta en ordentligt titt på Wirsbos hemsida (nu www.uponor.se) och all information förläggningsprinciper, dimensionering osv osv. Webkatalogen är bra för att hitta rätt saker. Även om du väljer att använda ett annat fabrikat än Wirsbo (tex Roth) så
5 svar · 1,8k läst
jojjeblom
jojjeblom: Är ventilen för inkommande vatten till beredaren helt öppen?.
1 svar · 2,1k läst
J
john_l: [citat] Såg faktiskt denna Gardenavagn med helröd slang på Plantagen i Malmö idag. Kostade typ 329 kr om jag inte missminner mig. /John
6 svar · 1,4k läst
W
wilmas: Ett normalt hushåll klarar sig på ca 70 l per timme enligt boverket. Man brukar därför lämna en garanti på 100 l/tim. Sedan ska man komma ihåg att man har ca 10 liter /meter i buffert i Hålet . Alltså ett hål på 100m där vattennivån står 10 meter ner innebär ca 900 l beroende på var ni sätter pumpen. Mvh Wilmas
4 svar · 13,6k läst
Alpha
Alpha: Vet inte vad du har för typ av grund, vanlig torp/kryp grund brukar väl inte frysa pga jordvärmen, brukar själv skotta upp snö över ventilerna på vintern(trots att alla andra säger tvärtom).Beror kanske på om huset är uppvärmt med eller ej? Har själv trasslat å lappat ihop trossbotten så gott det gick, gamla trossbotten bestod av lappade barkbräder, nu gick ju de nya avloppsrören
3 svar · 16,4k läst
prototypen
prototypen: Smala rör, lågt flöde, smäller om man stänger tvärt, men varmvattnet kommer fort. Tjocka rör, allt tvärtom. Bara att välja. Sätt in varmvattencirkulation, kostar både investering och drift. Flytta varmvattenberedaren. Protte
2 svar · 2,8k läst
K
kardil: Tack för svaret! Vad glad jag blir att det låter vettigt. Det förenklar livet för oss i allt planeringskaos! Hälsningar, kardil
2 svar · 2,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har en 80-liters vvb av "no-name"-märke, köptes för 2 år sedan som en tillfällig vvb i väntan på permanent installation. Den har fungerat alldeles utmärkt, nu sitter den monterad i vår gäststuga. Sonen har en större, samma märke, som använts dagligen. Kom nu på att det var nog på Bauhaus vi köpte den. Ganska säker på att det är samma, heter Appliance, som finns i deras
2 svar · 1,8k läst
G
grävaren: En spolbil kostar ca 1000 kr/ tim, så du har bra betalt för att leta upp så många rör och brunnar, som du bara kan. Innan du kallar på spolaren.
7 svar · 2,2k läst
atelli
atelli: Nu har vi gett upp reklamerandet och gjort en förlikning med entreprenadfirman. Vi står för merkostnaden att göra en förhöjd markbädd (extra rör o gräv till diket) och vi delar på kostnaden att göra en ny bädd. Vi struntar i den gamla bädden, den får ligga där den ligger. Det blev en nätt liten extrakostnad på 45tusen. 30 för den extra rör o grävandet till diket och 15 för
29 svar · 10,6k läst
prototypen
prototypen: Att gå ned till duschen är bra, inga genomföringar och vattnet kan inte följa rören nedåt och ut ur duschen. Protte
2 svar · 2,5k läst
L
Linnex: Beror även på hur långa vattenledningarna är då de ger förluster. Prova och blås i ett 12/15 rör som är 25 m resp 1 m rör så förstår ni vad jag menar. Jag har 18 mm koppar som stam. 15 mm till badkar och 12 mm till övrigt.
6 svar · 4,3k läst
M
Mecalac: Det enda som kommunerna brukar ha ritning över är vad anslutningspunkterna i gatan ligger. inget över hur rördragning på tomten går.
5 svar · 2,4k läst
F
Franska liljan: Jag har nu monterat stödhylsor och mässingskonorna som medföljer blandarfästet och monterat blandaren samt tagit bort den igen för att se att konorna nöp fast runt kopparrören ( allt enligt FM:s instruktion). Allt verkar ok förutom att konorna är lite vinklade i och med lite böj på röret, man ser dock märken på mässingskonorna där de har mött blandaren och att det inte är helt
3 svar · 1,3k läst
it-snubben
it-snubben: Ja, det är inget problem att kapa röret och koppla på en krök även fast muffen blir åt "fel håll". Muffarna med gummipackning tätar oavsett vilket håll vattnet rinner i röret. Efter kröken sätter du en dubbelmuff någonstans för att vända tillbaka röret igen så att slutdelen blir rätt för att koppla på diskbänkens rör.
2 svar · 7,3k läst
·
F
fridhem: Bästa tipset är att du ringer din kommun; byggtekniska avd så kan de hjälpa dig med dina frågor. Avgifterna varierar från kommun till kommun.
1 svar · 1,6k läst
v-g
v-g: Har ni provat att pumpa i luft i hydroforen eller är vattenståndet i den redan ok?
11 svar · 4,2k läst
prototypen
prototypen: En golvstående behöver inte stå kloss mot väggen, jag har dragit fram två st stolar en bit från väggen, ja för att det är lättare att städa (vilket var ett argument för en vägghängd också) Protte
7 svar · 8,3k läst
B
buildman: Så här ser det ur idag: Brunnen ligger ca 20m från huset. Alldeles bredvid brunnen finns en liten förrådsbyggnad. Ca 10m från brunnen ligger en stuga dit jag också dragit vattnet. Garaget kommer att stå på andra sidan huset och vattnet dit kommer att gå från huset. I huset har vi också en avhärdare men vattnet till stugan går direkt från brunnen. Vi har ingen golvbrunn i utrymmet
0 svar · 2,8k läst
W
withnail: Gäller detta även för ovanvåning och nydragning i 1800-talshus?
11 svar · 11,8k läst
lexus
lexus: Det lutar åt att jag kommer att sätta ledningarna intill hörnet av rummet där den innersta ledningen ligger cc 90 mm från väggen. Då slipper man se eländet så tydligt genom kabinväggen.
2 svar · 2,2k läst
A
andreas_gbg_: Som snuttjulle sa, lättast och billigast är såklart att börja där stammen går ner i bottenplattan och bila upp därifrån, samma sak med golvbrunnarna. Vill du veta var allt går i förväg går det att sonda fram ledningen, då får killarna som filmade komma tillbaka med en kamera med sond. Men i mitt tycke är det onödiga pengar. Sedan brukar (oftast) avloppet gå ut ur huset på samma
3 svar · 9,1k läst
G
glenn30: ja det är en sån som jag har,det har fungerat klockrent hittils,så blir man av med röret på taket.
3 svar · 3,3k läst
5.2 racing
5.2 racing: Kommunalt eller egen brunn+ eget avlopp?
1 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.