rogge_vvs
rogge_vvs: Gör inget själv, brunnar är farliga saker och ett tvåmansarbete. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med problemet, de brunnar jag arbetet har varit när det varit dags att rensa och ny bottenmassa mm. Inget flödesförbättrande.
1 svar · 5,4k läst
S
Stefan_B: Då avslutar jag tråden med en bild av det nyinsatta ventilröret från Rinkaby. Jag har en 6 bar säkerhetsventil, får se hur det funkar när pannan går ner och upp i temp. Vakumventilen sitter bakom ventilröret och syns inte på bilden. Nästa projekt blir att sätta in en termostatventil, nu är tappvarmvattnet lika varmt som pannan...
10 svar · 17,8k läst
·
C
carra: Att köpa grävare synes väl dyrt..... Infiltrationen funkar, den klarar cirka 1100 liter/dygn.... Kan inte flytta upp dem högre de ligger i en markbädd....... Tyvärr kan jag inte göra ett dike o slussa bort markvttnet till den vi ligger för nära en sjö.... Gärna fler tips/frågor! Tack Carra
8 svar · 3,1k läst
prototypen
prototypen: Det är bara gjutjärnsavlopp som är problem, Kopparrör för vatten håller läääänge, lika så med vattenburen värme om man inte fyller på nytt vatten så ofta. Protte
2 svar · 7,0k läst
M
mortimer: Rinkabyrör (www.rinkabyror.se) har också för 1190kr, dock finns de inte i deras katalog/på nätet utan man får fråga efter de.
6 svar · 7,5k läst
Å
Åke: Är det bara cementringar som gäller vid grävda grunnar eller finns det erfarenheter av exempelvis plaströr? Plast är ju mer lätthanterligt än cementringar, men det kanske har nackdelar? Vilket står sig bäst i en prisjämförelse? Åke
2 svar · 2,8k läst
tompas11
tompas11: Jag använder det här, fungerar perfekt.
6 svar · 14,6k läst
·
T
Tobbis: jo jag ska gå på studiebesök hos någon granne, ska nog dit ikväll. Tack då känns det inte så knepigt ändå, då känns det så lätt som jag tror det blir, ska bara räkna igen på tryckfallet så att värmepumpen klarar av att pumpa runt vattnet.
4 svar · 6,7k läst
·
Linus_E
Linus_E: okej. då stestar vi med en prop o kolla om de funkar bra ändå :)
2 svar · 1,3k läst
tussee
tussee: Ja ,ta du 0,5 kilo under, tryckgivare brukar inte vara så exakta.
8 svar · 13,0k läst
T
tjingeling: Efter att ha haft spolbehållaren lös på diskbänken och provat och justerat som en tok tror jag att jag fått ordning på grejorna. Tänk att det ska vara så svårt att göra bra steg för steg bruksanvisningar! men billig var den (895:-)//J
3 svar · 4,3k läst
L
Lundis: Hej! Jag och min sambo är nyinflyttade i en smålandsvilla och har borrat egen brunn via dem. Självklart så installerades hydropress och allt annat utan att någon info gick till oss. Nu ska vi köpa järnfilter var på filtersäljaren säger att man ska ha 300 liter vatten för backspolningen. Hur många liter motsvarar en 60liters hydropress. Jag har läst 300 liter på ett ställe men
0 svar · 2,1k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/C6DD8BCC-6C9F-4262-BFA1-821300F87071/3468/20051143.pdf Här är en länk som brukar användas för brunnsintresserade kanske kan vara nåt. Hör med en lokal gräventreprenör de har säkert gjort det många gånger.
1 svar · 5,1k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Se bara till att du köper rätt presskoppling till maskinen du hyr eller tvärt om. Det finns M och V-backar och det går inte att blanda.
5 svar · 2,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Var i Kalifornien på semester nu i sommar och där är det tydligen lag på att alla vattenkranar, duschmunstycken, toaletter mm som säljs måste vara snålspolande pga den stora vattenbristen. Stora dammar var byggda 50 mil från San Francisco för att leda färskvatten till stan. Även vi inte har så stor vattenbrist just nu i Sverige så är det inte fel att hushålla med de naturresurser
8 svar · 19,8k läst
·
B
betongare: Tackar för svaret
2 svar · 4,3k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Om du köper pumpen du tänkt och bygger ett litet pumphus där du kan ha lite t-rör etc sedan när du kommer till stugan sätter du ut pumpen i "pumphuset" kopplar en slang till stugan voila. Ungefär som du tänkte....
1 svar · 2,5k läst
G
gogu: Vart tvungen att kapa röret det gick precis att få till det (den gammla kopplingen måste ha ätits upp med tiden). Däremet var det gammal dimension på Pem slangen 28-22 så jag fick tillverka en övergång med en vanlig 28 klämkoppling plus ett 22 kopparrör med stödhylsa i slangen. Nu sitter nya pumpen på plats =)
1 svar · 2,5k läst
L
lordi: Ett tips, torka av baconpannan med hushållspapper innan den diskas. Då slipper man en del bekymmer. Ett tips till.. om man ska spola med slang, så täpp till runt omkring slangen med en våt trasa. Då slipper man en del söl, och så får man vattentrycket dit man vill. Det är en bra ide att ha någon som kan stänga av snabbt, om man t ex har kopplat slangen utomhus. Det kan bli lite
5 svar · 5,0k läst
F
FSS: Eller iofs finns art. nr. 3182 och 3181 hos www.rinkabyror.se. Men hur vet man om de är ok för VVC eller endast för elementvatten?
1 svar · 1,8k läst
MathiasS
MathiasS: Tadaaaaaa!
3 svar · 2,9k läst
Z
ZeroX66: 120 kan bli svårt ,men en meter kan nog gå. Får skala av mera och fylla ut med mer jord efter så skall det nog lösa sig.
7 svar · 8,9k läst
MathiasS
MathiasS: Nej så funkar det inte. Kopplingen görs innanför tätskiktet. Här är lite bilder som visar delarna: [bild] Kolla även i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17906-vad-behoever-jag-till-min-tappvatteninstallation.html ...samt alla andra du hittar när du söker på väggbricka och pex....
4 svar · 2,8k läst
E
ejohsjo: Knäppningarna sker när värmepumpen ändrar läge på växelventilen. Då skickas det ut en varmvatten puls till elementen, och metall utvidgar sig vid värme och elementet hoppar till på fästet. Prova att lossa skruvarna lite, borde hjälpa. / Johan
4 svar · 13,4k läst
prototypen
prototypen: Mellan 1967 och 2007 hade vi koppar(och mässing) galvat järn och sedan koppar igen, och det var inget läckande, kan bero på bra (neutralt) vatten. Protte
4 svar · 10,3k läst
J
JanneSjo: nej ingen lucka det blev så att vi inte gjorde inspektionshål i hallen utan kopplingen är inne i badrummet direkt efter tröskeln. bättre än de 10 kopplingar som var i golvet före - men ändå inte bra
11 svar · 3,0k läst
S
Sara Gustafsson: Tack för snabbt svar!
2 svar · 2,6k läst
prototypen
prototypen: Kommer det att frysa på vinter i torpargrunden, isolering hjälper inte på stillastående vatten, annars så var det väl rätt tänkt. Protte
1 svar · 1,4k läst
prototypen
prototypen: Kanske läge att besöka en välsorterad VVS butik och köpa det som passar detta specialfall. Det går nog att skippa vattenlåset och skarva ihop med lösa (vita) rördelar. Protte
3 svar · 10,9k läst
·
J
jon_h: En tråd i varje ämne tack. http://www.byggahus.se/forum/koek/95353-diskmaskin-tips-om-lagning.html Låser denna.
1 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.