har en snabb fråga angående fallet på markavloppsrören.. Pga nivåskillnader på tomten blir det jätte svårt att få till ett fall på 1% på rören. Rören i krypgrunden är inga problem men sen ska rören ner för en slänt innan dom går in i 3kammarbrunnen. fallet blir betydligt mer än 1%. Hur ska jag göra?

Det är väl bara att hoppas det glider igenom. Gör möjlighet att komma åt och spola både uppifrån och nerifrån och gör så rakt som möjligt.

Protte

Mikael_L
Mer fall än 1% måste ju vara ett faktum för nästan alla villor i hela landet med kommunal VA.

Där ligger VA ute vid gatan på 2+ meters djup, 5 meter eller 25 meter därifrån ska avloppet komma upp i huset, dvs omöjligt att dra utan att det blir betydligt mer än 1% på åtminstone någon del av sträckan.

Men vad är bäst då? kanske en lutning på 10% hela vägen eller ett snabbt fall i början och sen lägga en lutning på 1-2% resten av vägen?

Det måste ju finnas någon saning i det här med lutningen och att vattnet inte ska rinna ifrån skiten och hela den biten eller?

Nej det är en myt. Samma som att man inte får börja en mening med och. Det man dock inte får göra är att skapa ett för stort fall genom att knäcka rören i skarvarna. Fall som man vill ha större byggs med lämpliga böjar.

Man skall docka passa sig. Gör man för stora fallhöjder så kan problem med luftning uppstå.

Läs igenom detta innan du lägger rören.
http://www.uponor.se/upload/Documen...E/Teknisk handbok/5.0 Dag_och_spillvatten.pdf

Redigerat:
Staffans2000
palmqvist.tony skrev:
Det måste ju finnas någon saning i det här med lutningen och att vattnet inte ska rinna ifrån skiten och hela den biten eller?
Det är (som lobo69 skriver) ett påhitt. En lögn som upprepas tillräckligt många gånger blir ofta en sanning, det kallas för propaganda.

Det var väldigt mycket text och många diagram på Uponors Hemsida.
Gör det enkelt för dig, annars är det lätt att snöa in på petitesser.
Alltså gäller följande: -minimifall 1%- inget annat. lägg rören i relativt mjukt material, ex.vis sand grus jord eller vad du nu råkar ha till hands. inga vassa sprängstenar!
Rören kan böjas något, men använd inte för mycket våld. När du väl står där med röret i hand så ger det sig själv hur mycket våld de tål.
För övrigt: följ "lobo69"s råd.

Staffan

Håller med...Lagom är bäst..även i detta fall ...;)

Mvh

Ett litet tips. Använd 160 mm istället för 110mm. Blir inte lika känsligt.

Att lägga avlopp är ingen raketforskning. Det håller jag med om men det är en grej där misstag blir jävligt jobbiga. Det är inte som militära där man fick order ¨gör om, gör rätt¨. När det gäller avlopp så får man ju i princip en chans. Såvida man inte vill hålla på att gräva upp trädgården i tid och otid.

Min ståndpunkt är om man skall göra det själv så är det extra viktigt att ta reda på hur det skall göras på ett korrekt sätt. Det är ju först när man är van som man vet vilka genvägar som funkar.

Redigerat:
ok. Tack för alla svar, då är det bara till att börja nu då. Huset kommer om 3 veckor så det är dax att få tummen ur nu....

Mikael_L
Lobo69 skrev:
Ett litet tips. Använd 160 mm istället för 110mm. Blir inte lika känsligt.
Hmmm, är inte det grov överkurs?

Och vad händer om det sen stryps till 110 mm när den ska in i brunnen, blir det inte lätt stopp då?

Mikael_L
palmqvist.tony skrev:
Men vad är bäst då? kanske en lutning på 10% hela vägen eller ett snabbt fall i början och sen lägga en lutning på 1-2% resten av vägen?
Vårt avlopp är än så länge bara draget halvvägs till det kommande huset.

Vid gatan ligger det drygt 2 meter under mark.
Pga av berg har vi varit tvungna att dra upp det ganska kvickt. så det börjar med ca 1 meter bit med ca 2-3% fall, här sitter det en spolbrunn också.
Sen vinklar vi upp 45° sen sitter det en dryga metern rörstump ,så nu ligger vi på ca 1,4 meter under marknivå. Då vinklar det neråt med en 30°böj igen och nu går rören med ett fall i början på säkert bortåt 10% men tre pipor bort ligger vi på 2% och nu drygt en meter under markytan.
Här har vi tyvärr syndat lite då, genom att böja rören men framförallt böja i skarvarna, detta har jag hört kan ge upphov till problem, om det är för mycket. Men vi bedömde det iaf inte som farligt mycket när vi höll på. Men som amatör är det ju lite svårt att veta.

Skulle det krångla i framtiden åker vi ju på en grävning och så, och blir 15' fattigare... :o
Men jag sover inte oroligt om nätterna...

När vi sen drar vidare mot huset från denna punkt är tanken att hålla 1-2% härifrån till under grunden och där dra upp det i 45°, allt för att hålla så pass frostfritt djup som möjligt. Nu fryser väl inte avloppsrör ändå, men men ...

Regler:
Minst 1% fall överallt.
Inga 90°-böjar
Inga lodräta dragningar i mark, utan max 45°

Men jag är amatör, så jag kan ha fel... ;)

Mikael_L skrev:
Hmmm, är inte det grov överkurs?

Och vad händer om det sen stryps till 110 mm när den ska in i brunnen, blir det inte lätt stopp då?
Kan naturligtvis inte strypa ner det till 110mm. Får göra hål i brunn större.

Fundamental regel inom avlopp. Man får aldrig gå från en större diameter till en mindre.

Snailman
en följdfråga: om man gör egna hål i brunnen, en plastbrunn (kan vara en bit vägtrumma) finns det lösa packningar att köpa för genomföringen?

Staffans2000
160mm. rör är helt onödigt för detta endamål, och mycket dyrare!!!

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.