Hej!

Jag undrar nu om inte vi har ovanligt mycket "vatten" i vår trekammarbrunn för följande omständigheter.

Vårat hushåll är på två personer där båda jobbar.

Vi har ett enskilt avlopp med infiltration.
Trekammarbrunnen är på 2000 liter.
Jag är med 99% säkerhet säker på att det är följande system vi har:
http://www.aquatron.se/Komplettapaket1.htm

I måndags var slambilen här för att tömma.
Jag hade tidigare hört att vid tömning brukar slambilen suga upp allt, filtrera slammet och sedan spruta tillbaka vattnet i trekammarbrunnen.
Jag kollade med SRV om det stämmde, men de sade att de suger upp allt och lämnar tanken tom.

Tyvärr var det för mörkt att kontrollera i måndags då jag kom hem.
Vi har använt avloppet under veckan och jag skulle uppskatta ett vi kört två diskmaskiner samt tvättat en gång, spolat kanske tio gånger samt duschat varje dag.

Enligt mig borde vi konsumerat ca 1000 liter vatten på fem dagar.

Idag då jag tittade ned i de gröna rören var vatten nivån kanske bara 75 cm från cementlocken. Dvs mycket över den blå tanken och enligt mig mer än 2000 liter.

Verkar inte detta konstigt??

Det har regnat mycket, men jag tycker väl inte att regnvatten ska kunna leta sig in i systemet?

Tacksam för gissningar om detta verkar onormalt.

Mvh
Fredrik

Har du möjlighet att ta ett kort i varje inspektions/tömmnings-rör och lägga upp. Eller har du möjlighet att mäta höjdskillnaden mellan vattenytan i slamavskiljaren och taket i slamavskiljaren, måttet bör vara omkring 15-20 cm.
Du kan även kontrollera i luftningen på infilrtationsröret så det inte står massa vatten där (använd ficklampa).

Vår granne (ev deras byggare) löste dagvattenproblemet genom att köra ut det genom trekammarbrunnen och infiltrationen, vilket givetvis inte är lagligt. Kolla hur det är kopplat, man vet aldrig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.