Vatten & Avlopp
Faidros: Här finns en: http://www.net-vvs.se/shop/ifo-cera-wc-stol-7336p.html
mortimer: Hej Behöver lite tips på pumpautomater(med Jetpump eller ringpump); bra kvalité, pris och med bra kapacitet. Helst 1-fas, tank på runt 50liter, minst 50liter/min och runt 1kW. Är det bara Rinkabyrör som gäller eller finns det andra också ? Hälsningar Martin
Linus_E: gjort de fler talet gånger. bara o dra och om de som du säger inte räcker dra lite till ..
ME-gbg: Det låter onekligen som en lösning. Ska man lägga i en sten om man gjort nummer ett och två stenar om man gjort nummer två, eller blir det tvärtom? :D Nä, skämt åsido jag tror det kan vara en lösning värd att testa. Billig är den iaf. Tack för tipset! /Mattias
Lobo69: Flytta köksavlopp kan vara knepigt. Jobbat med spolning och har dåliga erfarenheter av när de har flyttat avloppen. problemen brukar vara att det är för dåligt med plats i höjd för att få ett ordentligt fall på rören. En bieffekt när det blir dåligt med plats är att många rörläggare använder 90 graders vinklar och 50 mm rör. Sen får man problem och de kan komma snabbt
tallmilan: Där ser man, inte helt logiskt hur det ska gå till från de bilderna men OK. (hade gissat på att Jungfru var en liten slägga och att en Hejare var en stor slägga ...)
Stabo: Jo, om det inte bara ska vara en tillfällig lösning så är det ju bara slöseri, men när det är november och man inte är så sugen på att tömma och krypa ner i brunnen så får det gå som det går ;)
norrbottenstorpet: Av dina 17m brunn, hur lång sträcka är "vanliga brunnsringar" och när böjar stålröret eller berget? Var ligger normalt vattennivån för dig? Om det finns utrymme kan det kanske fungera med en vanlig sugande pump som sänks ned på en brygga nere i brunnsringarna? Mycket billigare lösning än en djupbrunnspump.
mortimer: Lite ny på området. Precis köpt hus och vår pump står inomhus i ett förråd, mig veterligen isolerat förråd. Sedan är det 40mm PEM sugslang in till pumpen. Sugslang ligger på frostfritt djup, mellan tumme o pekfinger 50-60cm. Ska inte behöva tömmas på vintern tycker jag...
tussee: Tack alla, det löste sig. Vattnet skall in i den försänkta änden. Med vänliga hälsningar Alfa Vattenfilter AB
lordi: varmt är som standard alltid på vänster sida, framifrån sett. Såvida det inte är nåt billigt skräp, för där har jag sett båda varianterna
phl: Du ska montera manchetten exakt som tillverkaren av manchett och tätskikt (för du har väl ändå köpt ett "system" från en och samma tillverkare) rekommenderar. Alla tillverkare har monteringansvisningar på sin hemsida, följ dessa utan det minsta avsteg. Lyssna inte på tomtiga golvfirmor som gör som de själva vill. Är du osäker på något brukar man alltid kunna ringa tillverkarnas
phl: Håller med valter53, finns ju ingen som helst anledning att kasta ut beredaren. Med mycket stor sannolikhet har patronen gett upp, de är billiga och enkla att byta och vips har du en beredare som håller i 30 år till. En varmvattenberedare är inte direkt raketvetenskap.
v-g: Klämvarianten tycker jag är snyggare, men det beror ju på vart de sitter också man får avgöra själv. Kan det tänkas att man kommer åt rören sitter ju skruvat såklart bättre även om kläm inte släpper helt lätt. Ja man skruvar fast båda varianterna. Har för mig att CC var typ 4 cm men det var på 15 eller 12's rör, på 22 har jag inte en aning. Ring rinkaby och fråga de svarar
Engineer1980: Japp, det blev det.... 7800kr dock... Inte värst billigt, men förhoppningsvis förgiftar man väl inte grannarna =)
rickardg: Det blir tills sist att jag kapar och sätta klämringskopplingar vid A,C,D (har monterat klämringskopplingarna där, funkade bra) men låta D vara pluggad och bara gå in i badrummet via A,C för att lättare kunna göra om så det inte blir några dolda koplingar i samband med att jag gör om i tvättstugan (snett nedanför) så småningom. Låter f.ö skvallerröret mynna ut ovanför vasken i
jesper@fordson: Det är väl ett Securex T-rör.Finns övergångar för det med som gängas i den "konstiga" gängan. Finns två sortes övergångar, en för före 1954 om jag minns rätt och en för kopplingar gjorda senare.
maglin: har idag installerat två vatteutkastare för varm resp kallvatten. I vattenutkastaren finns backventil så det skall inte bli några problem. Jag tänkte i framtiden ha ett trädgårdskök och då är det skönt att hantera vattnet rätt. Tänkte använda en y-koppling för att få ut tempererat vatten till tex poolen. Det jag missade är att vattenutkastarna är gjorda för att det inte skall
mrfrenzy: [citat] Det du kan göra är att flytta mätaren till en annan plats. I vissa kommuner godkänns en mätarbrunn utanför huset, men det blir knappast billigt att bygga. Kontakta din vattenleverantör för att få veta vad som gäller.
mrfrenzy: Om tryckströmbrytaren är hel så blir det inte för högt tryck såvida det inte är extrema temperaturvariationer.
tjaboo: Är bara det nya avloppsröret som går ned i källaren, det gamla går jäms med väggen under diskbänken 3meter till en större avloppsledning som i sin tur går ned i källaren.
v-g: Vad jag ser har du tänkt helt rätt. Ska du inte ha prylarna på dagen finns säkert pluggen på rinkabyrör jag har "lock" som passar i 110rör därifrån iaf. Passar även i 75, 50 i samma lock. Mkt smidigt.
mycke_nu: OK, det är ju lite besvärligt att bli av med slattar när man har enskilt avlopp. Spillolja, lacknafta och liknande använder jag antingen som "tändvätska" när det skall brännas ris eller tar till återvinningscentralen. Färgat vatten tycker jag inte känns helt bra att hälla i avloppet och vidare till tvåkammarbrunn och infiltration (vilka dessutom i värt fall ligger på ett Natura
hakan_wallin: Hej, Det är en helt ny trekammarbrunn i Plast. Locket verkar väldigt väl tätat med gummipackning så jag tror jag låter det vara så. Men ska prova med att ha locket lite av och se om det bli bättre. Någon som har fler tips? Mvh Håkan www.walltorp.net
husbonden: Aha en vacumluftare Källaren byggdes till 1978 och då gjordes avloppet om. Bilden är från den utbyggnad som skedde då, alltså -78. Tidigare ägaren byggde ut 6 x 10 med källare under. Kanske var det tänkt att bli rör i spåret. Det finns inga spår av någon fortsättning utan det ligger en 6" 4" bjälk ovanpå. Då är det bara att mura igen spåret och sen på med puts. Tackar så
nytorparen: Värmekamera är ingen dum idé, skall se om jag kan få tag på en sådan i min omgivning!