Hejsan.

Har beställt inbyggnadsystemet ibox med blandare osv från sigro, dock så är informationen om vad som ingår och vad som behlövs för installation i bästa fall undermålig! Hoppas någon här har installerat ett sådant system eller ver hur det går till. Mina funderingar är:

Jag ska ha takdusch och handdusch och konmmer därför använda alla 4 ut/ingågnarna i ibox'en, PÅ sigros sida så står det att man skall komplettera med läckagesäkringskopplingar, där en sats skall räcka till en ibox, MEN det står också att det är 2 kopplingar, fattas det inte 2 st då? Eller behöver man bara dessa specialkopplingar till ingående vatten??

Det står även på sigros sida att man skall använda pex rir till dessa ibox, men det står inget om vilken dimension? - Alltså läckagesäkringskopplingarna är R20 = 3/4", men vad är dimensionen på klämringskopplingarna? Eller följer dessa inte med?

Om det inte är med några klämringskopplingar, vilken dimension på pex rir är läckagesäkringskopplingarna avsedda för? Ingående vatten är redan draget med 15mm pex i 25mm skyddsrör, då behlver jag komplettera med klämringskoppling R20 x 15 mm? - Men hur gör jag med takduschen? Där vill jag ju gärna gå upp i dimension till kanske 18 eller 22, men passar dessa i så fall till läckagesäkringskopplingarna, eller behövs dessa inte? Eller kör man med koppar till tak/handdusch?

Hoppas på någon kunnig här som vet hur det hänger ihop, Har mailat sigro men utan svar. Hittar inget på Hansgrohe om detta heller...

Tack på förhand

MVH: Marcus

Det är Sigro som ska ha svar på detta, de är ansvariga för det de säljer. Hopplösa j....r.
Jag kanske kan hjälpa dig om du har lite länkar och/eller bilder så man kan se vad det är för special.

Det är just bilder och weblänkar det är ont om... visserligen så fick jag tag i en rätt menlös installationsanvisning från hansgrohe.. men den ger inte svar på de grundläggande ens...

Det jag skruvar på mest är egentligen dessa läckagesäkringskopplingar, 1 set till en inbox.. men ingen kan svara på vilken dimension av pex rir de är avsedda för... svaret från sigro:

Jag har försökt läsa mig till detta men är inte helt klar på hur de monteras.
Alla tidigare som beställt detta har bara köpt Ibox+läckagesäkr. kopplingarna.

Ger inte mycket... svårt att gissa sig till vad de menar... fick efter några fler mail detta som svar:

Gör så att du börjar med det materialet, du kommer troligen ändå att behöva komplettera med div. VVS delar.
Går sällan att få en installation komplett på en beställning.

Mycket proffesionellt! - Ärligt talat.. min polare är utbildad "riktig" rörmokare, eller vvs-montör som han uttrycker det.. och han kunde inte lista ut vad som behlvs heller...

Följande är svaret från sigro ang. läck. säkringskopplingarna:

Du hebhöer en plugg R20 om bara ett utlopp ska användas. Annars behöver du 2 koppling med R20 el. R15 gänga. På dessa behövs inte läckagesäkringskopplingset pga av det inte ligger konstant tryck.
Läckagesäkringskopplingarna används till kall/varm ingång

Jag behöver 2 kopplingar med R20 ELLER R15 - jo tack, nu löste det sig...

Nu låter jag säkert bitter mot sigro, men de har gjort så gott de kunnat, vad jag förstår så är det hansgrohe som är otydliga. De har inga grejor på lager som de kan kolla heller...

Så, frågan kvarstår: Ingår det klämringskopplingar för 15mm pex rir till läckagesäkringskopplingarna? Eller är det instiksvarianten? Och isf, för vilken dimension? Detta är ju egentligen en "dealbraker" om jag dragit fel rördimension fram till ibox'en så måste jag på med konverteringar och då fyller säkringskopplingarna föga funktion. och då måste jag "hoppa" ibox helt för jag tänker inte dra om igengjutna rör och då "står" jag där med grejor för 10 lax som jag inte kan använda pga bristande info =( sinnessjukt när man tänker på det... - Vad jag förstår så har dessa ibox sålts i massor, så någon här sitter säkert och "håller" på info'n, kom igen nu =)

MVH: Marcus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.