A
andreasjonsson: Svara gärna med egna tips... en viktig anledning till att jag startade tråden var att själv få lite tips.... ;-)
1 svar · 2,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det är ju rätt naturligt egentligen. Det är avloppshanteringen som kostar pengar för kommunen, men det är i princip omöjligt att mäta hos producenten (du). Alltså mäter man den leverade vattenmängden istället. Skulle du använda eget vatten och släppa det som spillvatten blir det dyrare för kommunen eftersom de får mindre intäkter från dig, trots att det är samma
6 svar · 5,4k läst
KungPorre
KungPorre: Tack för all hjälp. Nu är handfatet och toan väck, nu kan det roliga börja.
5 svar · 8,7k läst
·
gadeberg
gadeberg: Matjord går fin fint att lägga direkt emot
10 svar · 4,7k läst
prototypen
prototypen: Du måste ha avluftning "bakom" toan.
3 svar · 8,1k läst
·
prototypen
prototypen: Finns det vitlackade kopplingar, det fanns inte för 5 år sedan så det blev krom för mig. Kromade rör är mera reptåliga, krom är en metall vitlack är någon form av plast. Fukten är absolut inget problem i något av fallen. De klammer som ser ut som krom är plast, visst finns det metallklammer men man får nog leta. Protte
1 svar · 2,2k läst
S
Stabo: Ser ju ut som att det har droppat rätt så friskt på golvet under också : / Byt allt som är (relativt) billigt du tror kan läcka (som den där ventilen) och kolla hur det går?
8 svar · 14,4k läst
·
S
Sorken1981: [citat] Sprängning verkar ju skoj, ska man behöva lejja ut det? :D Men jag kommer nog låta min vän som är rörmokare beställa allt som jag behöver. Tror han har bättre öga för materialåtgången än vad jag har. Det blir nog färre vändor till butiken på så sätt tror jag. Tack för svaret!
4 svar · 2,9k läst
T
trcjesa: Tack ! Underbart med forum ;-)
2 svar · 3,3k läst
F
Farbror_Melker: Jag tror jag ser vilken pryl det är men tyvärr vet jag inte hur jag ska komma åt den... Det går ut en tjock slang in till en plastpryl direkt efter pumpen. Enligt uppgift innehåler den både värmare och spjäll som styr vattenflödet. Jag funderar på att lägga ner diskmaskinen och lossa (om det går) hela bottenplattan. Eftersom jag inte vet vad som händer när jag går lös med
7 svar · 3,7k läst
J
jarsal: Jag har beskrivit mitt problem här: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/98435-lukt-i-toa.html Har du möjlighet att läsa där?
3 svar · 2,0k läst
gadeberg
gadeberg: [bild] [bild]
3 svar · 1,4k läst
L
Lobo69: Inte säkert. Ibland ser man lösningar där spygatten är kopplade till spillvattnet. Kolla om röret går in mot källaren. Då är detta troligt. Kan kontrolleras genom färg prov. Testa med karamellfärg i en spann vatten som ni häller i spygatten. Kolla om det kommer färgat vatten i brunnen.
4 svar · 1,5k läst
Y
YxstaBygget: Hej! Vi håller på och bygger nytt hus och har kommit fram till att någon form av minireningsverk måste till. Efter att ganska ingående ha scannat marknaden har jag idag varit i väg och tittat på ett Upoclean 5 pe från Uponor. Finns det någon som kör detta själv idag och kan lämna lite feedback? Skulle kännas tryggt att få höra från någon att det fungerar bra innan man skickar
0 svar · 2,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: Jag har 12mm. hela vägen från "pannan" till bad/dusch, det funkar utmärkt. Varmvattnet kommer efter tre sekunder.
4 svar · 18,7k läst
gadeberg
gadeberg: Kolla in www.rinkabyror.se www.maniarmatur.se www.sigro.se
6 svar · 6,7k läst
D
Dem00niX: Det löste sig. Plockade isär maskinen så pass att jag kom åt flotören under maskinen. Där va det blött. Torkade ur och provade .. vipps det funka... Nu får vi se om det var nått tillfälligt eller om maskinen läcker lite.
5 svar · 15,7k läst
S
.sun: Ska installera vägghängd toalett (funderar på Gustavsbergs Nordic eller Ido), men min toalett kommer inte att vara mot någon husvägg, utan sticka ut från väggen så att bara ena kortsidan på fixturen/installationsväggen har kontakt med badrumsväggen. Men alla fixturer jag sett är avsedda att skruvas fast mot befintlig vägg. Hur löser man det? Vad ska jag bygga den nya väggen av
0 svar · 1,8k läst
D
dosken: [citat] Vi snackar sommarvatten...
8 svar · 3,9k läst
T
trekko: Jag var o köpte mig 2 st PRK med en mässingsskarv imellan idag, kostade 311 NOK. Ser ut att vara stabila grejer med bra kvalitet. Tack för tipsen om att skruva till hårt!
4 svar · 2,7k läst
·
cederbusch
cederbusch: Snälla hjälp mig... Jag har varit i faggorna ett tag nu att bygga en tillbyggnad på huset och placera pump, tank och filter där. Har idag en pytteliten pumpautomat under diskbänken som går nästan hela tiden. Problemet är att jag inte får riktigt klart för mig hur man bäst löser det hela. Jag skulle för enkelhetens skull vilja installera en pumpautomat på 60 liter följt av ett
0 svar · 1,2k läst
spocks_beard
spocks_beard: Jag har bytt på min FM Blandare, och det verkar sitta nån form av Loctite i gängorna. Jag värmde med varmluftspicka (bra eller dåligt?) tills de gick att dra loss. Det har fungerat bra i 4 år så blandaren tog inte stryk.
3 svar · 1,5k läst
gadeberg
gadeberg: Kolla här http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1028
1 svar · 906 läst
gadeberg
gadeberg: Är också inne på Johan Gunverth idé
4 svar · 1,4k läst
Z
Ztepho: Jag hade samma problem med en relativt ny pump och det var injektorn i brunnen som var igensatt (har järn i vattnet) och en del skit i slangarna. nere i brunnen. När injektorn är igensatt blir det inget tryck på vattnet upp ur brunnen även om det kommer.
8 svar · 11,9k läst
v-g
v-g: Om rören hänger löst så kan detta definitivt vara där felet ligger. Jag hör aldrig att det smäller i mina (koppar)rör annat än om jag stänger utkastet tvärt då smäller det lite.
11 svar · 25,1k läst
W
wilmas: Grävda brunnar tar ofta in ytvatten om dem inte är täta mellan ringarna, och då får man en snabb ökning när det regnar rejält. Men är den tät och vattnet kommer ur en spricka i berget så tar det längre tid. Så låt grannen fylla på vatten så ni klarar er det mesta kommer säkert att stanna kvar i brunnen. Varje tomtägare har rätt att borra efter vatten till 2 hushåll på sin
7 svar · 9,8k läst
Linus_E
Linus_E: för att avsluta o kanske hjälpa nåogn i framtiden så körde vi in på hornbach o köpte en IFÖ stol lite instalation så försvan lukten. de betyder att våran stol vi köpte på hornbach för ca 1 år sen hade något fel. vad eller hur ingen annge men de var en stolo dom sålde ut för unt 1000 lappen... man hörde avloppet genom stolen och lukta rakt egenom. så nu är allt frid o fröjd
5 svar · 2,6k läst
J
john_l: Kolla med kommunen vad de tar för anslutning till vatten och avlopp. Vissa kommuner tar en fast avgift och vissa tar avgift baserat på tomtstorlek och andra faktorer. Om anslutningarna redan ligger i tomtgränsen tillkommer inte mycket mer än er egen rördragning in till huset. Har ni otur ligger närmsta anslutning längre bort och då får in betala det också. För mig, med stuga i Höörs
5 svar · 35,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.