10 243 läst ·
14 svar
10k läst
14 svar
3-kammarbrunn??
Hejsan undrar om någon kan hjälpa mig? Vi tittar på ett hus och är sååå nära ett köp som det går att bli.. Men nu är det så att det är en 2-kammarbrunn och jag har hört att det måste vara en 3-kammare.. Eller har jag fel? Om det nu är så hur mycket kostar det? Någon som nyss har fixat det?
25.000-30.000 låter väldigt billigt i mina öron. Gör man precis allting själv och har fri tillgång till grävmaskin så kanske... De kostnader som jag har haft är:
Slamavskiljare + pumpbrunn + rensbrunn ca 14.000:-
Utomhusrör 110mm ???:-/m
Grus/sand till markbädd: ca 7.000:-
Lyfta ner betongbrunnen i marken: 1000-1200:-/h + transport för att få dit en maskin
Grävning: 30-40h a 800-1000:-/h + transport av maskin
Fosforfälla: 4000-5000:- + serviceavtal (vissa kommuner kräver detta)
Lite grova siffror från mig. En del saker har jag fått gratis eller till mycket rabatterat pris vilket gör att jag gissat mig till grävningskostnaderna. Samt att jag inte har räknat med montering av några rör utan gjort allt detta sjläv. Så jag har ingen tidsuppfattning om hur lng tid en extreprenör tar på sig för att montera alla rör och kopplingar.
/Jens
Slamavskiljare + pumpbrunn + rensbrunn ca 14.000:-
Utomhusrör 110mm ???:-/m
Grus/sand till markbädd: ca 7.000:-
Lyfta ner betongbrunnen i marken: 1000-1200:-/h + transport för att få dit en maskin
Grävning: 30-40h a 800-1000:-/h + transport av maskin
Fosforfälla: 4000-5000:- + serviceavtal (vissa kommuner kräver detta)
Lite grova siffror från mig. En del saker har jag fått gratis eller till mycket rabatterat pris vilket gör att jag gissat mig till grävningskostnaderna. Samt att jag inte har räknat med montering av några rör utan gjort allt detta sjläv. Så jag har ingen tidsuppfattning om hur lng tid en extreprenör tar på sig för att montera alla rör och kopplingar.
/Jens
Jag betalade exakt 25000 för brunn, grävning, infiltration, återfyllnad, geoduk etc Alltså för en komplett anläggning. Det jag behövde göra var att ansluta avloppet innifrån huset till röret som gick till brunnen och att så gräs ovanpå infiltrationen.
andersmc: det är bara att gratulera att du hade så gynnsamma förhållanden att det blev så pass billigt.
solozzy: Det bästa är nog att ta ut en entreprenör som får kolla på det hela så får du ett ungefärligt pris. Lägg dock på en rejäl slant då de har en förmåga att ta extra betalt för alla sorts problem de hittar i marken...
/Jens
solozzy: Det bästa är nog att ta ut en entreprenör som får kolla på det hela så får du ett ungefärligt pris. Lägg dock på en rejäl slant då de har en förmåga att ta extra betalt för alla sorts problem de hittar i marken...
/Jens
andersmc: Det är bara att gratulera till att ha hittat en jäkligt bra entreprenör. Trodde inte att det fanns några hantverkare/entreprenörer kvar som fortfarande hade fast pris. Du kanske skulle nämnge denne entreprenör så att fler kan nyttja denna guldgruva?
Du säger 3-kammarbrunn, var det då inklusive markbädd/infiltration och allt?
Mvh Jens
Du säger 3-kammarbrunn, var det då inklusive markbädd/infiltration och allt?
Mvh Jens
Betalade 49000:- för jobb och material till infiltrationen (och ett efterföljade poleringsfilter....vad det nu är). 7000:- för ritningar och undersökningar, ca 3000:- för tillståndet att anlägga avlopp. Dessutom kostade 3-kammarbrunnen 12000:- Vi köpte en i plast från Uponoor, men skulle jag göra om det, så skulle jag använda en gjuten.
Sammanlagt kostade det oss 71 000:- alltså...
Sammanlagt kostade det oss 71 000:- alltså...
Jag köpte Pipelife 3-kammarbrunn komplett med kompakt infiltration(kasetter). Ca 20 000:- inkl moms och transport. Grävare 500:- timmen svart (Det tog en dag ungefär). 3000-4000:-. Lite rör ca 500:-. Naturgrus 0-8 ca 2500:- med transport. Hyra av dumper en dag ca 1000:-. Gjorde jobbet själv ihop med en kompis och grävaren. Totalkostnad blev altså runt 28 000:-
Klicka här för att svara