Tjenna.

Har en 32 mm pem slang in u huset från brunnen. Tänkte koppla på ett sk Björnfilter innan vattnet går in i systemet. Är det någon som vet vad för kopplingar jag skall ha. Hade tänkt att dra upp slangen ur golvet, koppla på en avstängningsventil, en 90graders böj, backventil, björnfilter å sen en 90 graders böj å ner i golvet för att sen dra upp slangen längre bort. Vad för kopplingar skall jag ha. Hittade 90 graders böjar men de var endast avsedda för trädgårsbevattning.

Tack på förhand //Viktor

Du behöver en pem-koppling för övergång, typ den här.
242010.jpg

Sedan är det bara att koppla på kulventil, vinkel och resten av det du tänkt dig. Bor du i närheten av Göteborg kan jag tipsa om Hornbach där du i lugn ro kan gå bland hyllorna och pyssla ihop det du behöver.

Bara en liten förtydling så heter det PRK-koppling. PEM är kvaliteten på slangen

Som en liten kuriosa så kollade jag priset på PEM 40*3,7 på dinvvsbutik.se mot mitt pris på ahlsell och det var ganska precis halva priset för mig (eller rättare sagt min firma).

Kanonbra... provar hornbach. Är det någon fara om man kopplar från 32 mm till 25 genom filtret å sen upp till 32 igen.. Eller måste ja ha 25 resten fram till hydrofor?

H
PRK koppling av ovanstående typ är mer till för trädgårdsbevattning och liknande.
Till en bostad ska du använda riktiga grejor, annars kan du få problem med försäkringsbolaget.
på rinkabyrör http://www.rinkabyror.se/showcat.aspx?catid=793
finns Beulco helmetallkopplingar med stödhylsa. Kan finnas på Beijer också fast då mkt. dyrare.

holmetz
Nu är du ute och cyklar. PRK-kopplingar används bla i komunala vattenverk. För PEM slang är det bästa kopplingen att använda. Använder man kopparrör är det andra kopplingar.

viktorj
Det går utmärkt att gå upp till 32 efter filtret. Går du ner till 25 får du mer ledningeförluster och högre hastighet på vattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.