2 627 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Förminska och förstora
Jag håller på att bygga om köket och ska nu ansluta vatten till det befintliga röret. Det är 16 mm, och sedan förminskat till 12 mm (lött). Jag trodde jag skulle kunna kapa röret innan 12 mm-förminskningen men eftersom det är i en böj tror jag inte att jag kommer att få i stödhylsan isåfall.
Därför funderar jag nu på att kapa röret efter förminskningen (12 mm) och förstora upp det till 15 mm. Vad tror ni om det?
Skulle alltså se ut så här:
16 mm -> 12 mm -> 15 mm
12 mm-biten blir ju onekligen en "flaskhals", men är det något man märker av? Jag har köpt kopplingar och rör för 15 mm, så jag vill helst inte behöva dra 12 mm istället.
Därför funderar jag nu på att kapa röret efter förminskningen (12 mm) och förstora upp det till 15 mm. Vad tror ni om det?
Skulle alltså se ut så här:
16 mm -> 12 mm -> 15 mm
12 mm-biten blir ju onekligen en "flaskhals", men är det något man märker av? Jag har köpt kopplingar och rör för 15 mm, så jag vill helst inte behöva dra 12 mm istället.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
16-12-15 ger bättre flöde än 16-12-12 men löd på ett 15 rör på 16 röret så löser det sig.
Protte
Protte
Flaskhalsen kan nog ge upphov till problem. Jag tänker då på att det kan orsaka oljud.
Du kan istället sätta en halvkoppling 16x15R på 16-röret. Sedan går du vidare med en rak utvändig övergång 15x15R till 15-röret.
Du kan istället sätta en halvkoppling 16x15R på 16-röret. Sedan går du vidare med en rak utvändig övergång 15x15R till 15-röret.
Tack för svar!
Jag kan tyvärr inte löda, så det måste bli klämring. Halvkopplingar behöver väl också stödhylsa?
Detta oljud, låter det väldigt illa?
Jag kan tyvärr inte löda, så det måste bli klämring. Halvkopplingar behöver väl också stödhylsa?
Detta oljud, låter det väldigt illa?
Äsch, då chansar jag på att förstora 12 till 15. Ikväll ska kopplas!
Nu är det färdigdraget! Eftersom 12-mm röret var något böjt var det dock helt omöjligt att få in stödhylsan i det, så jag chansade och kopplade utan. Det är torrt och fint under röret efter att varit inkopplat i 12 timmar, men jag blir osäker... Borde jag göra om detta?
Nej, nej och åter nej!
Är det tätt är det tätt. om du bara hade vetat hur ofta riktiga rörmokare fuskar utan stödhylsor. Nu hag du ju gjort det själv och vet om ditt eget "fusk", därför kan du sticka in handen då och då till en början för att kolla att det inte läcker.
Staffan f.d. rörmokare.
Är det tätt är det tätt. om du bara hade vetat hur ofta riktiga rörmokare fuskar utan stödhylsor. Nu hag du ju gjort det själv och vet om ditt eget "fusk", därför kan du sticka in handen då och då till en början för att kolla att det inte läcker.
Staffan f.d. rörmokare.
Redigerat:
Tack, det låter betryggande 
Klicka här för att svara