Vatten & Avlopp
v-g: Men var för guds skull noga det är lätt att rester ligger kvar. Gjorde samma och fick göra om ett par gånger för att jag inte var noga. Krom fäster som fasen på just koppar.
Qia: Som ny medlem tänkte jag nu prova min lycka hos er i forumet när det gäller vatten & värme. Jag kan inte så mycket om detta idag, men hoppas att kunna lära mig en hel del här. Jag har sjövärme + ett värmepumpsystem, med vattenburen golvvärme som enda värmekälla i huset. Jag har egen brunn, så jag har även en hydrofor. I helgen kopplade jag på en ny golvvärmeslinga till mitt
scandec: ah... hittade svaret själv... en inspektionslucka från andra sidan vägg... länge lever gipsväggarna!
Miles: Jag tror faktiskt jag fick den tätad!! ... PHEW!! Plockade ur gummilisten o rengjorde den ordentligt. Bände sen till plåten bakåt en del där den yttre listen sitter. Grymt najs!!! :) Men tjackar jag ny helintegrerad maskin i framtiden ska jag verkligen ta en titt på låsfunktionen innan.
niblom: Då kommer nästa fråga. Var i plattan skall man lägga RiR? Ovanpå makadamen, under isoleringen eller på något annat ställe? /N
Cheever: Vet inte om kommunen får göra så, men antagligen får dom det. Kan bero på en massa olika saker men det vanligaste är gamla ledningar som inte tål trycket. När jag bodde högst upp i ett hus inne i stan hade vi riktigt dåligt tryck och när kommunen hade bytt ledningar brakade man på med 6 bar efter ha haft ett svalt sommarregn i kran och då var det en och annan som fick problem med
Snorunge: Japp. Kollade nyss och elementen började bli varma. Även elementen på markplan är varma. Det var det som var problemet tidigare. Fick man värme i källaren blev det kallt på elementen i markplan.
flubedic: Har hittat felet nu! En liten fånig fjäder har gått av i motorskyddet. Kommer dock ändå att byta pumpen eftersom börjar bli riktigt gammal.
Loner: Precis, värt ett försök.. Annars blir det nog till att klamra på vägg.. men esteten i mig vill det inte. /L
Immobil: Vanlig olja funkar, annars kan du ta kokt linolja. Men det hade du inte hemma. :D
Immobil: Välkommen hit! Rör i rör borde funka: http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1116 Se till att det är ordentligt isolerat om du ska lägga det i en yttervägg!
v-g: Kollade hos en polare som har tillgång till Ahlsell. Hans inköpspris var faktist högre än vad jag kunde köpa för på Rinkaby. Skillnaden är att då hade jag haft pryler nästa dag. Skiljde inte så många kronor men ändå.
pefo: Kolla i tvättställskranen (om du har vid duschen) om vattnet är lika kallt där. Om inte så stämmer nog Prottes tips. Givet att kranen inte har maxspärr också...
Chargerman: Jag hade liknande problem på landet, det visade sig som flera tidigare har svarat vara filtret i blandaren som var helt igensatt av skit - men innan jag kom på det tog det mig flera helger av förtvivlat huvudkliande....
pefo: Har/hade inte Bosch en diskmaskin med inbyggd värmeväxlare? Om den inte geggar igen så låter det ju vettigt.
sven-göran lindmark: Hej! Det finns wc-stolar mwed bakåtriktat utlopp som sedan kan omriktas med plaststosar (som träs på WC-stolens utloppsstos)i olika vinklar och som vrids i önskad riktning.Det som är viktigt är att man kan få ut erforderligt fall på ledningen från wc-stolens anslutningsstos (1 cm per meter liggande ledning är ok). På stammen sätter man in ett grenrör så långt ner mot golvet som
jimmyboy_666: Ja det är garnaterat en ogodkänd lösning. Sen om den är snygg är ju en annan sak. Ska kolla med ett par elektriker ang ett vp rör annars får det väl bli en Eljo trend. I båda fallen får man ju klippa stickproppen och vad Svedbergs tycker om det om det blir fel på värmaren återstår väl att se.
Mäster: Okey, är det lättbetong i väggen vart det genast mindre jobb, isoleringen kan man nog klara sig utan om det finns nog med vägg utanför, Övergång koppar-RiR finns, så det är inga problem, Det enda knölet jag ser nu, är att man ogärna ger sig ner i golv eller tak med en skarv, så 10-15 cm rör blir kvar utanför vägg, vid golv och tak, Jag och vaktmästarn fick stänga vattnet till
stellafalls: Dags att flytta tvättstugan upp från källaren till ljuset....! Källaren täcker ca 2/3 delar av huset och den nya tvättstugans placering blir över den delen som inte har källare utan krypgrund. Vad jag funderar över är om avloppet behöver isoleras för att inte frysa. Nu är golvet helt oisolerat endast ett plankgolv..... kallt om fossingarna, så lite isolering blir det för att få
Cheever: Det är helt enkelt en beskrivning på var servisventilen sitter, det vill säga ventilen för inkommande kommunalt vatten till en tomt.
79:an: Finns ett verktyg som kallas för kråkfot, sen en rejält lång förlängare till spärrskaftet, borde finnas till 3/8" spärrskaftet.
rek95: Nä i dagvattenbrunnen är det endast rören från hängrännorna som ansluter och i den andra brunnen som ligger i häcken så är det ett rör som ansluter. Jag får ta och se efter om det inner när man spolar i avloppen. Så länge källaren är känns torr och fräsch så får jag helt enkelt utgå från att dränerigen fungerar. Tack iaf
Mäster: Nyvaken, och i behov av 2 liter kaffe, ska försöka förklara vad jag menar på ett begripligt sätt, Väggbricka med rörgenomföring och kopplingssatsen du beskrev, på den skruvar du en vinkelkoppling ,som borde heta G15, med invändig gäng på ena sidan, och utvändig på andra änden, Pex kopplingen låser då mot täckbrickan, och oringen tätar i vinkeln, På vinkeln går du på med en
Mäster: [citat] Jodå, det kan man visst det, sådan småjobb är finemang att åka på..
menhir: SP2-18 (http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1399) Bra att det är enkelt oavsett vilket. Då fixar man det nog utan problem. Tack för dina svar Tjacko!
Landen: ser nu att du fick fläckar på kranar med. Det har jag hemma med.. vi har grävd brunn. men allt som kommer ur diskmaskinen är fräsht i alla fall
Snailman: Jag har alltså inte testat den ännu, den ska användas i kommande husbygge... (för att hjälpa mig på traven till att våga dra alla vattenledningarna själv:D) som den ligger i kartongen (strömlös) så kan vattnet flöda fritt, så den drar nog ström när den ska stoppa vattnet...
Tjacko: Montera det innan hydroforen så slipper du somsagt få in partiklar i hydroforen. Förslagsvis så spolar du ur hydroforen när du gör monteringen så det som redan finns i hydroforen försvinner.
Roundup: Lite sent inlägg kanske, men ändå. Min pump uppförde sig så när det var glapp i en av säkringarna till den ena fasen, så kolla säkringarna först av allt.