Y
När jag spolar ur någon blandare så är trycket inledningsvis lågt sen ökar det efter 40sekunder eller något, för mig är det mer logiskt att den börjar högt och tappar tryck... Vad beror detta på och kan man göra något åt det?

Har gammel hydrofor ståendes en bit bort från huset, en som jag är ganska skeptisk till kan ju tilläggas. Gammel sak i metall, folk pratar på tryckluft å så men finns ingen nippel för detta.

Är det så idag på moderna också att man måste titta till det manuellt och fylla på med luft då och då eller har tekniken gått framåt? ;)

Hur vet man hurpass mycket luft man ska pressa in?

Hydroforen har väl inte utvecklats de senaste 100 åren förutom beläggning på insidan möjligen, alla måste fyllas med luft. Trycker man i för mycket så kommer överskottet ut i vattenkranen och sedan är det inte mer med det.

Protte

Det låter som ni får trycket när pumpen startar. Kolla tryckströmbrytaren, om ni har lågt tillslagstryck och inte förtryckt hydroforen något och som det låter inte tömt den på länge och fyllt upp den på nytt så finns det säkert inte mycket luft i den och då försvinner trycket snabbt.

Testa att slå av pumpen och tappa ur allt vatten ur hydroforen, kolla om det finns en bottenventil så ni får ut allt vatten och inte bara via kranarna i huset. Starta sedan pumpen igen och se om ni inte får bättre tryck.

Y
fast... när pumpen startar, det får jag ju hoppas att den inte gör varje gång jag spolar vatten ur en kran redan efter några tiotal sekunder? (40 kanske var för lite att ta i nu när jag tänker efter).

Appropå inget så spolade jag mycket och länge för att försöka förbruka det som stått stilla, jag märkte ju av att det tappa tryck tillslut, sen så reagerade jag på att det aldrig återkom, då hade pumpen stannat och jag knappa på strömmen igen så fylldes kärlet snabbt. Var det någon slags överhettningsskydd eller tog brunnen slut (fast återfylldes isf snabbt)...

* Att det är en längre sträcka mellan pumpbyggnad och villan har ingen betydelse?

* Om vattensystem blir stillastående i månader, kan det ha någon påverkan?

* Går det nånsin att lyckas uppnå samma tryck som de med kommunalt vatten? Här så är ju flödet bra slöare än i någon lägenhet.

* måste ALLT vatten ut ur hydroforen, säg att jag kanske inte har bottenventil, duger det att jag tömt ner till den kran som finns på den?

Redigerat:
Om du inte har förtryck hydroforen och inte har tömt den på länge så är det stor risk att den är nästan helt vattenfylld och då gör den i pricip ingen nytta alls och pumpen kommer att starta efter ett väldigt kort vattenuttag.

Sträckan mellan pumpbyggnaden och villan har ingen större betydelse om inte slangen är rätt dimensionerad för pumpen. Men har du klen slang så har längden stor betydelse för tryckförluster.

Med tiden tappar man alltid luft ur hydroforen vare sig den är förtryckt eller inte så det låter som den behöver luftsättas.

Eftersom jag inte har en aning om vart ventilen sitter på din hydrofor är det svårt att svara på. Men säg såhär att du ska försöka få ur så mycket vatten som bara möjligt. Det går ju att lossa på någon koppling annars. Men testa först med den kranen du har och se om du får någon skillnad. Sitter kranen mitt på hydroforen, längre ner eller högre?

Det ska inte vara några problem att ha samma tryck som kommunalt eller högre. Enderast är pumpen för klen, eller så är ledningarna för klent dimensionerad om du hade långt till huset.

Hur långt mellan huset och pumpen har du? Samt vet du vad det är för dimension på ledningen där emellan? Har du några uppgifter om vad det är för pump du har?

Redigerat:
Y
Har åkt runt och letat efter lös "bildäcksventil" så man kunde modifiera pluggen på hydroforen men det var svårare än vad jag trodde att få tag i.

Så gick jag in i rummet och kikade runt lite, vågade ta och känna på sakerna vilket resulterade med att en kran började läcka. Suck... försökte öppna å stänga några gånger men då läckte det mer, prövade även knacka på den men icke... Är det någon idé att ha isär den för lyckas byta packningar måntro?
vatten2455.jpg

Är lite skeptisk till om topp-pluggen är i skick eller bred nog att kunna montera ventilen i, ska man våga lossa?
vatten1158.jpg

Kikade under hydroforen och visst fanns det en kran, fast med min otur så vet jag inte om jag törs. En sak är säker att serviceluckan tänker jag inte öppna för den packningen var massa torrsprickor i...
vatten3333.jpg

Passade på att mäta diametern på röret, eller rättare sagt - slangen som gick ner i backen. Sen vad innediametern är vet jag inte, eller om det är sån slang hela vägen till huset eller ej...
vatten4751.jpg

Vattenanalytikerna skrev att det var viktigt med ett tätt brunnslock, är lite skeptisk till hur tätt denna lösning är, hehe;
vatten6532.jpg

Alltså, tröttsamt när allt är gränsfall till slut... Ska jag lappa & modifiera, eller byta ut?

Hör med närmaste rörfirma de kan säkert ta hem ventilen.
http://www.rinkabyror.se/showcat.aspx?catid=790

Under länken:
Luftnippel cykelventil, har vad jag skulle kalla en bilventil.

Tillbehörpaket, för galv hydrofortank: Innehåller bl.a. ett vattenståndställ dvs ett plaströr där man kan se nivån. Detta gör det betydligt enklare att hålla koll på när det är dags att fylla på luft.

Det kan var lika bra att byta avtappningsventilen i botten samtidigt.
http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1327

Jag skulle dock ta en allvarlig funderare på att byta hydroforen mot en 60 l Hydrotank som du finner under första länken. Den har ungefär samma kapacitet som en 150 l hydrofor.

Om du skall göra jobbet själv så använd lin och Locher pasta, även detta finns på Rinkaby.

Y
Det var intressant paket de hade, det där vattenståndstället - är det standard avstånd på de där så den lixom passar alla hydroforer? Inte kul att bli ståendes med en mätare som inte går att montera.

FAST, tycker det var ganska låga priser på nya kärl, vad är det för skillnad hydrotank, Glasfiberhydropress, Galv hydrofor?
-För och nackdelar med dessa?

Yrrol skrev:
Det var intressant paket de hade, det där vattenståndstället - är det standard avstånd på de där så den lixom passar alla hydroforer? Inte kul att bli ståendes med en mätare som inte går att montera.

FAST, tycker det var ganska låga priser på nya kärl, vad är det för skillnad hydrotank, Glasfiberhydropress, Galv hydrofor?
-För och nackdelar med dessa?

Jag antar att ventilen läcker vid spindelaxeln. Dett kan gå att täta. Antingen köper du en bit silikonsnöre hos rörmokaren eller också tvinnar du gängtejp. räkna med en eller ett par meter tejp. Lossa spindelmuttern och linda garn/tvinnad tejp på axeln under muttern. Dra åt muttern lagom mycket, så att du kan efterdra om det skulle börja läcka.

Det genomskinliga ställröret är av plast och kapas till lämplig längd. Det brukar finnas två anslutningar ovanför manluckan där stället monteras.

Jag är inte hundra, men tror att både hydrotank och glasfiberhydropress båda skulle kunna kallas hydropresser och skiljer nog enbart map vilket material de är tillverkade av.
I en hydropress finns en gummiblåsa tillverkad av ett åldringsbetändigt och livsmedelsklassat syntetgummi. Luften i hydropressen står alltså inte i direkt förbindelse med med vattnet. I hydroforen däremot kan luften lösa i vatten och på så sätt transporteras bort då man tapppar vatten.
Om man utgår från en helt tom 150 liters hydrofor och pumpar in vatten tills trycket är 4 kg/cm2 (40 kPa), så följer av Boyles lag (Tryck x Volym = konstant) att den kvarvarande luftvolymen är 150/4 = 37 liter. Den luftvolym som är aktiv mellan start och stopp är alltså ganska liten. Vitsen med hydropressen är att gummiblåsan skall trycksättas så att den aktiva volymen blir större. Pss får man samma prestande med en mindre hydropress. Det går att trycksätta även hydroforen, men nackdelen med en relativt snabb borttransport av luft kvarstår.

En nackdel med en hydropress av stål, är att livslängden är betydligt kortare än för en galvad hydrofor. Detta gäller dock rimligtvis inte för glasfibervarianten, men blåsan måste kanske ändå bytas efter gissningsvis10 - 15 år.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.