Hej!

Jag håller på och bygger ut mitt hus. Det kommer bli ca 15-20m mellan varmvatten tanken och
sista tappstället. Så för att få varmvatten på morgonen utan att behöva spola en massa
så funderar jag på att ha roterande varmvatten.. samt att även koppla handduks torkar på
den slingan så att man kan stänga av den vanliga uppvärmningen på sommaren.
Dels kommer jag ha låg framtemp till elementen meddans varmvattnet kommer ju ha högre temp så det är kanske bättre att driva handdukstorkar den vägen..

Är det nån som har liknande system eller kan hjälpa mig med att peka med hela handen... :)

Det du efterfrågar heter VarmVattenCirkulation. Leta efter "vvc system" så får du många träffar.
Det du ska tänka på är att det inte fungerar med "vanlig" handdukstork eftersom den rostar om den får färskvatten. Cirkulationspumpen ska vara godkänd för färskvatten. För att inte få onödiga värmeförluster så bör ledningarna isoleras.
Men, som sagt, det finns hur mycket info som helst om du kikar på nätet.

du ska inte koppla handukstork på vvc ledning, då är det bättre att du köper en med elslinga i anser jag.

Jag har surfat runt lite nu och hittat lite o annat...!!

Jag har ett badrum idag, det kommer bli 4 efter utbyggnaden och
jag har elhanddukstork idag.. men så har jag direcktverkande el i hela huset
Men nu bygger jag ut och skall in med en pelletsvärmare. Ja det är ju enkelt att använda el till torken och det är ju inte så många watt dom är på.. Ja jag är lite tudelad där om det skall vara el eller vatten. Dom med vatten som passar in i ett hus som skall ha sekelskiftes stuk är väldigt dyra.. Fast o andra sidan dom med el är ju inte speciellt snygga..

Jag har funderat lite om jag skulle skruva ihop kromade cu rör med hjälp av vanliga rörkopplingar och på det viset få till handdukstorkar.. fast jag kan inte hitta några vvs kopplingar som är snygga.. ev. om man kan hitta i England där brukar dom ha lite mer stil på sakerna.

Krillew skrev:
Jag har surfat runt lite nu och hittat lite o annat...!!

Jag har ett badrum idag, det kommer bli 4 efter utbyggnaden och
jag har elhanddukstork idag.. men så har jag direcktverkande el i hela huset
Men nu bygger jag ut och skall in med en pelletsvärmare. Ja det är ju enkelt att använda el till torken och det är ju inte så många watt dom är på.. Ja jag är lite tudelad där om det skall vara el eller vatten. Dom med vatten som passar in i ett hus som skall ha sekelskiftes stuk är väldigt dyra.. Fast o andra sidan dom med el är ju inte speciellt snygga..

Jag har funderat lite om jag skulle skruva ihop kromade cu rör med hjälp av vanliga rörkopplingar och på det viset få till handdukstorkar.. fast jag kan inte hitta några vvs kopplingar som är snygga.. ev. om man kan hitta i England där brukar dom ha lite mer stil på sakerna.
nä för tusan gör ingen själv det brukar se för taskigt ut med en massa kromade rör och kopplingar ihop skruvade till handduks tork !! ( har fösökt själv samt sett 2 andra förslag )
men om du ska ha pellets så måste det finnas möjlighet att göra ett litet mini värmesystem !? anledningen till att jag inte tycker att du skall ha vvc genom handdukstorken är att vattnet är syresatt hela tiden,men om du nuy ska ha den på vvc ledning så se till att den är avsedd för montering på färskvatten.

drakhenke skrev:
nä för tusan gör ingen själv
Ja jag är rädd för det..

Jag har tänkt att under sommaren ha alternativ energikälla för tappvattnet.
Jag brukar kunna stänga av värmen i maj och sätta på igen i september.
Sen om nån dag är lite rå så brukar jag slänga in en pinne i spisen ..
så tappvattnet under den perioden har jag tänkt värma på annat sätt än med pellets
och det är lite därför också som jag tänkt mig att ha varmvattnet till att även få liv i
handdukstorkarna. Jag tror snarare att jag kommer få ett kylbehov under den perioden än att
få värmebehov.. jag har idag 45mm isolering i halva huset..!!(både golv väggar o tak) efter ombyggnad så blir det ca 330mm. Det är ett gammalt fritids hus jag flyttat in i och håller på o bygga om.. Man är väl vansinnig som inte bara eldade upp allt o sen byggde nytt..
Fast då hade jag ju inte haft nån stans o bo under tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.