Vi håller på att dränera vårt hus och tänkte samtidigt passa på att göra en icke fungerande golvbrunn fungerande. Frågan är om brunnen ska anslutas till dräneringsröret eller till markavloppsröret som tar hand om dagvattnet?

Det är väl samma rör/system. Dagvatten/dränering

Protte

Om det går så använd markavlopp, men precis som Protte skriver så ska båda normalt hamna i en uppsamlingsbrunn innan det försvinner ut i dagvattenavloppet.
Sedan finna det gamla anläggningar där allt kör in i spillvattenavloppet, så det finns olika varianter. Vår golvbrunn i källartrappan fick fortsatt vara ansluten till dräneringen när vi gjorde om den delen.

Det är bättre att golvbrunnen ansluts till det ordinarie avloppet.
Du ska definitivt inte ansluta den till dagvattnet. Skulle det komma ett kraftigt skyfall som ledningen inte orkar svälja, då får du in regnvattnet i huset genom golvbrunnen.

Jag måste nog förtydliga mig om förutsättningarna. Med markavlopp som tar hand om dagvatten menar jag avloppsrör som vi kopplat till stuprören för att ta hand om regnvattnet. Rören mynnar i en stenkista. Vi har alltså inte kommunalt avlopp och vatten.

Dräneringen är ny och helt skild ifrån markavloppsrören.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.