Hej jag har en läckande blandare i köket som jag inte riktigt vet hur man plåkar isär för att byta pakningarna på är det någon som har några bra förslag eller vet hur man gör?

• P1010020 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
stäng av vattnet !!
1: använd en kniv för att ta av hatten , sätt kniven jäms med hattens kant på baksidan och bryt till
2: sen lossar du ringen under med en stor skiftnyckel el fast nyckel INTE POLYGRIP, för då gör du den oval 3:
nu kan du dra upp pipen och byta packningarna, passa på att byta insats ochså när du ändå är igång.
3: gnid ur insidan av pipen nogrant med en skotchbrite duk för att få bortavlagringar
4: montera nya packningar smörj med ARMATUR FETT ( livsmedels godkänt ) inget annat för då kommer vattnet smaka epa,
5: montera ny insats och dra åt ringen
6: släpp på vattnet och provkör
7: montera hatten

Lycka till

Fråga ett skall egentligen vara;
Var läcker det? Ur pipen eller från huset på blandaren?
Är det pipen, byt insats, är det inte ur pipen byt "X-ringar", de packningar som finns runt huset på blandaren enligt drakhenkes instruktioner...

Är det dena ringen som jag ska låsa på?
Bild%20002.jpg

Svårt att se på din bild, men det sitter en tunn ring som låser fast det keramiska paketet med kanter på och det finns färdiga nycklar att låna om du köper ny insats i en VVS-butik.
Du är säker på att det är där felet sitter? Keramiska paketet som kärvar? Byt X-ringarna som sitter i huset samtidigt, du ser dessa när du lyfter av hela pipen.

Tror det är där felet är för det läcker i den delen på underisdan av själva kran huset.

Då är det inte fel på det keramiska paketet utan x-ringarna som tätar runt pipen/blandarhuset som du skall byta. Nr 12.
38837.jpg

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.