SvenD skrev:
Det du har är en Morablandare utan termostat. Rengöring kommer därför inte att göra någon skillnad.

Den variation du talar om måste då bero på tempvariationer i inkommande varm och kallvatten. En termostatblandare kommer att ge jämnare temperatur så snart inkommande varmvatten är varmare än det önskade, vilket kan ta ett tag efter det att du öppnat.
Hrm jo det är en sak om det tar lite tid, men det jag upplever är att vattnet, efter att man redan har stått och duschad under några minuter, svajar lite. Ibland till och med så att jag får ta ett steg framåt för det blir ljummet/kallt nästan, under några sekunder. Det kan även gå åt andra hållet ibland. Kanske vattentillförsel ändå då?

Skulle det bli bättre med en bra blandare med termostat?

Redigerat:
Jo, det måste bero på tillförseln. Det blir bättre med termostat, men hur mycket bättre kan jag inte uttala mig om.
Sannolikt är dyrare termostatblandare snabbare att reglera än billiga. Hans Grohe anses av en del som mycket tempstabil, men dessa är dyra. Jag har aldrig sett några tester, så allt som finns är nog sujektiva omdömmen. Jag upplever att min 5 år gamla FM Matsson är lika bra som min betydligt dyrare Hans Grohe.

Bor du i villa, så kan det vara fel på blandningsventilen vid varmvattenberedaren. Sök på forat, det finns säkert inlägg om detta.

Vi bor i radhus (bostadsrätt) - inte mycket jag själv kan göra/ansvarar för såvid jag vet. Ska höra med grannarna också hur dem har det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.