1 089 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Utkast på baksidan
Hej, vi bor i ett enplans atriumhus från 1974 byggt på platta. Problemet är att vi inte har något utkast på vår baksida utan bara på framsidan. För någåt år sedan drog vi en tjock svart plastslang (PVC?) runt huset då byggvaruhuset sagt att slangen skulle klara frysning men inte kopplingarna. På vintern har vi kopplat ur den men trots det så har den börjat läcka på mitten. Hur gör vi på bästa sätt för att få ett permanent utkast på baksidan? Att dra rör längs innerväggar känns inte så kul då det blir fult och ganska lång sträcka att dra. Skall man bila upp plattan för att dra rör eller kan man dra i innertaket? Jag har hör att en del dragit i innertaket men är lite orolig att det blir risk för fuktskador pga kondens?
Innertaket är just nu öppet pga byte. Ytskikt på golv kommer vi att behöva byta, så att riva upp matta/parkett är inte något större hinder.
Vad händer när man bilar upp en betongplatta tvärs genom huset? Det finns ju armeringsjärn som man då måste kapa. Kan det förstöra hållfastheten och ställa til problem?
Innertaket är just nu öppet pga byte. Ytskikt på golv kommer vi att behöva byta, så att riva upp matta/parkett är inte något större hinder.
Vad händer när man bilar upp en betongplatta tvärs genom huset? Det finns ju armeringsjärn som man då måste kapa. Kan det förstöra hållfastheten och ställa til problem?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Isolerar man röret så det inte kan komma dit ny fuktig luft så blir det ingen kondens.
Jag röstar på innertaket.
Protte
Jag röstar på innertaket.
Protte
Klicka här för att svara