Hejsan,

ny på forumet, ny på "hem-renovering-gör-det-själv"... vi behöver några nya blandare, men jag tycker ärligt talat att dem är alldeles för j*kla dyr (kollat FM Matsson, Bauhaus, Ikea, några dyra butiker i området).

Så jag tänkte spana lite på eBay, brukar finnas mycket där och det gör det absolut i detta fall. Men dem hanterar andra mått där - som jag fick i svar av en säljare:

Our bath pipe work is 22mm and the fitting is 3/4'' (europe tends to use 15mm pipe work and 1/2'')

Går det att koppla en blandare från UK utan alltför stora bekymmer? Kan man använda sig av konverters av något slags för att få ihop det? Jag vet att det går att få till när det gäller vattenkylning på datorn, men då handlar det inte om lika stora mängder vatten som potentiellt kan hamna överallt i huset...

Alternativt finns det bra ställen att köpa bra kvalitet blandare som INTE kostar flera tusen? Inte för att vi är så snål, men helt enkelt för att pengarna börjar ta slut och det är mycket kvar än :(

Tacksam för svar och tips!

Mvh
//Joris

Eftersom det är engelsmännen som uppfunnit rörgängan så behövs det kanske bara en övergång mellan 3/4" och det rör ni använder.

protte

Rörgängan är en engelsk uppfinning från artonhundra-pilåbåge, så det ska inta vara några problem.

Edit: Protte han visst före.

Redigerat:
Är det NÅT jag aldrig skulle köpa av britterna så är det väl deras rörpuleri, fattar inte alls hur dom tänker där

De gånger jag har varit på de där öarna så har de inte haft blandare så som vi vill ha dem utan gärna 2 rör hela vägen ut i pipen så att vattnet blandar sig i luften innan det når handen. Detta funkar inge vidare utan kräver nästan att man gör som tiden innan blandare och häller upp i handfatet och sedan tvagar sig.

Hehehe ok låter som att man får byta i det sura äpplet och skaffa sig bra grejer inom landets gränserna då :)

Vad rekommenderas? Jag har kollat omkring och vad det gäller 'betalbara' märken har jag hittat FM Matsson, Gustavsberg, Mora... finns det fler? Sen finns det såna design grejer som man knappast våga röra, alldeles för dyrt. Finns det billigare alternativ som är bra ändå? Blandaren som sitter på bad/duschen nu håller inte jämna temperaturer så det vill jag gärna ändra på (enligt grannarna är det inget fel på vattenförsörjningen, så jag antar att det är blandaren). Sedan så skulle vi behöva en lite längre pipa/rör till badkarmunstycket, då badkaren har en bred rand där kranen kommer hamna.

Tacksamt för tips!
Mvh
//Joris

Alla dessa funkar säkert bra. Jag har två köksblandare från IKEA som har funkat utmärkt under de 8 år jag haft dem. Det lär dock vara knepigt att få tag i reservdelar.

Angående dusch/badtermostatblandare, så börja med att demontera och göra ren den. Är det ett välkänt fabrikat så finns det säkert reservdelar om detta skulle behövas.

Jag har hittat sprängskisser och anvisningar även för äldre blandare på Mora/FMM hemsidor.

Reservdelar finns t.ex. här: www.rinkabyror.se

W
Lästa nånstans om tyska designblandare som skulle vara riktigt billiga om man beställde från Tyskland, hade tom en adress som jag inte har kvar men sök på tyska blandare "Deutche blander" eller nåt, vad vet jag kan ingen tyska alls:D

Hehehe Tyska går nog hyfsat, är ju själv Holländare och dem snodde väl deras språk av oss :D

Ska kika lite där med då, om inget annat så är det kul.

Angående duschblandaren så hittar jag inget märke, men så ser den ut och det enda jag hittar är 'MA' som står på toppen.

• DSCN6049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN6050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MA= Mora Armatur

Det du har är en Morablandare utan termostat. Rengöring kommer därför inte att göra någon skillnad.

Den variation du talar om måste då bero på tempvariationer i inkommande varm och kallvatten. En termostatblandare kommer att ge jämnare temperatur så snart inkommande varmvatten är varmare än det önskade, vilket kan ta ett tag efter det att du öppnat.

hugodog skrev:
Lästa nånstans om tyska designblandare som skulle vara riktigt billiga om man beställde från Tyskland, hade tom en adress som jag inte har kvar men sök på tyska blandare "Deutche blander" eller nåt, vad vet jag kan ingen tyska alls:D
Sök på Dusch armatur eller Waschtisch armatur.
Bor i Tyskland och blandare helt klart billigare här. Eller kanske snarare så att pris-spannet, produktvalet är bredare - finns budget att köpa tillika extremt exklusiva.

H
Varför göra sig besväret att köpa skräp från utlandet. Köper du Mora, FM eller Gustavsberg får du kvalitet som håller i många år och reservdelar tillgängliga. Engelsmännen är inte vana vid den kvalitet som vi haft på vvsdelar i Sverige.
Varför sätter privata och kommunala hyresvärdar inte in skräpblandare? Jo därför att det blir dyrare i längden.

W
Tyskland då?:)

H
hugodog skrev:
Tyskland då?:)
Håller dom med lättillgängliga reservdelar då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.