Jag har funderingar på att inreda en liten studentlägenhet i källaren med tillhörande kök/kokskåp. Köket tänkte jag bygga utmed en tegelvägg, och på andra sidan väggen finns vår tvättstuga. Min fråga är om det är okej att dra avloppet från köksvasken genom tegelväggen och ner i golvbrunnen i tvättstugan? Golvbrunnen är en gammal gjutjärnsbrunn så det "rätta" hade väl varit att bila ner avloppet i golvet och samtidigt byta golvbrunnen, men då känner att projektet växer sig lite större än jag tänkt.

Rent regelmässigt finns det inget som hindrar vad jag vet.

Jag har samma fundering. Skall göra ett pentry utanför toaletten i sommarstugan.

Vore kalasenkelt att bara dra avloppet genom väggen ner i golvbrunnen under duschkabinen.

Vem bestämmer?

Någon som tror att detta inte skulle vara ok?

Det kommer bli väldigt svårt att hålla brunnen ren. Att dra till brunn från handfat eller tvättmaskin är väl OK, men det feta och partikelrika vattnet från köksavloppet värre.

Om det inte är ett stort jobba att återställa ytskiktet, så är det vanligen inget stor jobb att bila upp och gjuta igen efter ett bara ett brunnsbyte.
Använd inte en brunn med inlopp för att ansluta köksavloppet. Dessa anslutningar mynnar innan vattenlåset. Anslutning skall ske efter brunnen och detta kan måhända bli lite jobbigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.