Y
Som ni nog sett så har jag ställt lite frågor om mitt risiga vattensystem. Beställde provanalys så får se vad för hemskt de finner sen.

Låt oss säga att jag kommer behöva någon form av reningsverk.
Är lite tveksam till vad jag läst andra nämna i liknande funderingar, men bollar idéen med er så får vi se.

Jag tycker som så här, att jag vill inte lasta reningsfiltrena osv för mer än bara till insidan av villan, inte till allt annat. Sen är jag orolig att kanske ha underdimensionerade ledningar så klurade på om inte ett extra kärl vid villan vore en lösning för undkomma den strypta transportsträckan.

vatten7874.jpg(villa ut, dvs utomhuskran... ladugård in/ut samma där fast även till eventuellt boskap på insidan)

Översta skissen menar ju de flesta att det ska vara, reningen direkt pang på... men att ha dyrt renat vatten till punkter runtom gården där man inte står och dricker känns ju lite onödigt.

--------

Är det någon som har tabeller över vilka volymer man ska ha beräknat på per person och rentav på djur?
Är lite kluven, för jag har itne djur men funderar på om jag ska se till så ladugården står redo att försöja ett x antal av större sort än möss. :)

--------

Samtidigt kanske det är dumt med förstort, jag läste hur folk bråka om hydrofor & hydropress när det gällde renligheten på insidan och blev ju mörkrädd när jag fick klart för mig hur orena båda är invändigt... (är det dyrt med kommunalt?)
-Eller kvittar det med storlek berörande detta.
-Vore en hydrofor av glasfiber samt automatisk luftare det mest ultimata? dyra var dom iaf..

;)

Redigerat:
Hemmakatten
Detta är inte mitt område riktigt, men några funderingar:

Att bara ha rening på vattnet i villan låter vettigt. Filter kostar pengar och det finns ingen anledning att ha renat trädgårdsvatten eller ut till ladugården. Möjligtvis bör vattnet vara renat om det visar på något extremt högt värde av något som även djur mår illa av i längden.

Om du behöver en extra tank ärväl mera osäkert. Det beror på hur mycket vatten ni gör av med samtidigt och hur stor "vattenreserv" och hur stor tillrinning själva brunnen har.Och även hur grovt PEMrör du har från brunnen. Du kan själv kolla hur mycket vatten du har i brunnen.

En 60liter hydropress anses vara fullt tillräckligt för ett hushåll.

Att hydropressr och hydroforer skulle vara äckliga inuti kan du nog ta med ro. Tänk dig istället att du har kommunalt vatten, det vattnet kan ha runnit många,många 10.tals mil i gamla rör innan det kommer till dig. Du kan gissa hur de rören ser ut invändigt..... Å andra sidan så klorerar vattenverken sitt vatten på sommaren för att det inte skall bli ohälsosamt i värmen. Jag har hellre eget vatten (om det är bra) än kommunalt.

Men, än så länge har du väl inte fått svar på vattenproverna. Ditt vatten kanske är utmärkt. eller har förra ägarna sagt att det är otjänligt?

Det äckliga med gamla rör är väl om de vore rena inuti så hade vi väl redan fått i oss skiten.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.