3 015 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Montera nya pipor i Grohe blandare - hur?
Hejsan allihopa,
jag håller på installera ny badrumsmöbel med dubbla blandare - fick tag på 2st Grohe Concetto:

Den ena var helt ny i kartong, komplett med allt. Den andra var endast blandaren, och inga rör satt monterade i den. Jag trodde att det kanske bara var att trycka in nya rör och att dem skulle fastna tack vare gummi på insidan, men icke så.
På nya blandaren kan jag vrida på röret, men inte dra loss det om jag försöker lite försiktigt. Jag undrar hur dem sitter fast? Bifogar bild på hur det ser ut på respektiva nya blandaren:

och den andra:

Nu gjorde jag ett försök med acryllim, den har inte torkat än dock, så jag vet inte om det funkar.
Jag har svårt att tro att det är omöjligt att få dit nya rör, men undrar alltså hur. Bägge blandare ser lite annorlunda ut på insidan, men principen är densamma - först en bit metall, under det där röret går in är det hård gummi/plast. Ska man ha ngt konisk tätring som på avloppet, eller?
Tacksamt för svar, vi börjar bli toa-nödiga och vattnet går ej att sätta på sålänge inte bägge blandare sitter monterade
Mvh
//Joris
jag håller på installera ny badrumsmöbel med dubbla blandare - fick tag på 2st Grohe Concetto:

Den ena var helt ny i kartong, komplett med allt. Den andra var endast blandaren, och inga rör satt monterade i den. Jag trodde att det kanske bara var att trycka in nya rör och att dem skulle fastna tack vare gummi på insidan, men icke så.
På nya blandaren kan jag vrida på röret, men inte dra loss det om jag försöker lite försiktigt. Jag undrar hur dem sitter fast? Bifogar bild på hur det ser ut på respektiva nya blandaren:

och den andra:

Nu gjorde jag ett försök med acryllim, den har inte torkat än dock, så jag vet inte om det funkar.
Jag har svårt att tro att det är omöjligt att få dit nya rör, men undrar alltså hur. Bägge blandare ser lite annorlunda ut på insidan, men principen är densamma - först en bit metall, under det där röret går in är det hård gummi/plast. Ska man ha ngt konisk tätring som på avloppet, eller?
Tacksamt för svar, vi börjar bli toa-nödiga och vattnet går ej att sätta på sålänge inte bägge blandare sitter monterade
Mvh
//Joris
Redigerat:
Jag hade då aldrig litat på den lagningen, du bör tänka på att trycket i rören är minst 3bar troligen mer än 4bar, och när du stänger kranen lite för snabbt så får du en kraftig tryckstegring och då tror jag det blir ganska blött..
men, men, jag gick in på deras hemsida, och jag kunde inte heller se hur det borde vara, just den delen var tydligen "hemlig".
men, men, jag gick in på deras hemsida, och jag kunde inte heller se hur det borde vara, just den delen var tydligen "hemlig".
Jag håller med, det känns inte riktigt tryggt. För tillfället 'löste' jag problemet genom att montera dit en gammal blandare, så att vi iaf har igång vattnet igen. Jag får dra iväg ett mail eller ringa till Grohe imorgon och höra med dem. Vore tråkigt om man ska köpa helt ny blandare om det inte vore möjligt att få dit nya rör. Alternativt tänkte jag montera på något vis så att rören inte KAN tryckas ner, mao att de sitter fast nerifrån också. Men fortfarande inte helt tryggt...
Jag mailade igår kväll, hade svar redan idag - det var not troligtvis ett utställningsex som ej går att montera (nya) rör i. Synd, då blir det en tusenlapp dyrare med allting igen. Men bättre safe than sorry!
Någon som vill ha en dekorativ Concetto?
Någon som vill ha en dekorativ Concetto?
Klicka här för att svara