Tänkte dela brunn med grannen. Han har idag en 74m djup brunn. Man ser vattenspegeln i hålet så jag tippar på att den är ca 15m ner. Vi tänkte byta ut dagens ejektorpump till en djupvattenpump. Tanken är att pumpen skall bygga upp ett tryck i en hydrofor som i sin tur trycker vattnet till en varsin hydrofor.
Det är alltså 2 familjer som ska dela på samma brunn. Hur många liter/min och djup lär pumpen vara på för att det inte skall bli tryckfall när man använder vattnet normal? Kommer våran idé att fungera med totalt 3 hydroforer eller är det onödigt? Andra tips (på det tekniska planet)?

Tack på förhand!

Sätt backventiler på ledningen till varje under hydrofor, sedan behövs inte dunderpump då hydroforerna buffrar en hel del.

Perotte

Jag tror du får bättre svar om du beskriver hur anläggningen ser ut.

Tryckfall blir det alltid, sen är det mer en fråga om hur mycket man kan leva med. Att ha en hydrofor/hydropress i varje hus kan vara en bra ide, men varför inte prova utan först. Om avstånden inte är för långa och med hyggligt grov slang till husen, minst 32 mm, så finns det en god chans att ni inte upplever någon olägenhet med tryckfall. Om ejektorpumpen inte är trasig så skulle jag behålla denna också. De brukar kunna leva nästan hur länge som helst, vår som är ganska liten är 40 år och lämnar ca 1500 l/h vill jag minnas.

Ejektorpumpen är nog inget alternativ då grannen har pumpen i sin källare.

32mm slang är det nog till hans hus och vi lär inte gräva ner en tunnare. Däremot så uppskattar jag att avstånd brunn - granne = 20-25m och brunn - mitt hus =ca 40m.
Det jag menar är att det är klart de blir tryckfalla om alla kranar öppnas fullt i båda husen samtidigt. Jag vill kunna använda vattnet normalt utan att man blir galen som t.ex att man använder 3 tappunkter/hus samtidigt. Tryckfall blir det säkert men jag vill inte uppleva det som om vattnet försvinner.

Men jag kan inte förstå varför ni ska ha tre hydroforer. Jag har just satt ett mindre vattenverk i drift och där används bara en hydrofor för 16st fstigheter. En lite större hydrofor räcker gott och väl.

Jag skulle lagt pem40 slang. Om brunnen är ca 70m djup och ca 40m till huset så blir slangen ca 110m lång. Med en 25 slang så blir förlusten drygt 1bar och med en 40 slang blir förlusten ca 0,2bar vid ett uttag av ca 30l/min.
Vet du vilken vattennivån är när ni pumpar? Och är det någon höjdskillnad från brunnen till husen? Ifall du vill ha förslag på pump så är det lättare att ge förslag på en lämplig pump med den datan.

Det är en marginell höjdskillnad mellan brunn och båda husen. Däremot är ju det ena huset i två våningar.
Vi tänkte väl dra 32mm PEM skulle jag tro. Vi tänkte inte gräva om slangen till grannens hus utan bara från mitt hus till brunnen. Jag har inte mätt upp hans slang men jag tror att det är 32mm det också.
Utan att vi pumpar ligger väl vattennivån på ca 15 m djup. Djupet varierar väl beroende på hur stor reserven är just för tillfället, eller? Är det bara att köra igång pumpen och mäta samtidigt?

Jag förstår att ni inte vill gräva om slangen och det är onödigt, men sätt en pem 40 på pumpen och upp och gå sedan över till 32 till husen. Tryckförluster kostar pengar i elförbrukning.

Vattenytan i brunnen vid pumpning hänger på inströmningsförlusterna och även brunnens kapacitet. Men en brunn som ger oändligt med vatten kan ändå sänka nivån mycket för att inströmningsförlusterna är stora. Tappa vatten så pumpen går och mät vattenytan. Det kan bli lite skillnad på pump om det är 60m till gvy mot för om det bara är 15m. Mätningen behöver inte vara exekt på något sätt men en uppskattning om den verkar ligga still på 15m eller sjunker mycket innan gvy stabiliserar sig.

adde_camilla skrev:
Det är en marginell höjdskillnad mellan brunn och båda husen. Däremot är ju det ena huset i två våningar.
Vi tänkte väl dra 32mm PEM skulle jag tro. Vi tänkte inte gräva om slangen till grannens hus utan bara från mitt hus till brunnen. Jag har inte mätt upp hans slang men jag tror att det är 32mm det också.
Utan att vi pumpar ligger väl vattennivån på ca 15 m djup. Djupet varierar väl beroende på hur stor reserven är just för tillfället, eller? Är det bara att köra igång pumpen och mäta samtidigt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.