H
HBG: Ingen risk att insidan av grundmuren blir så kall att det fryser ? /HBG
2 svar · 2,2k läst
knekten
knekten: Okej! tack för snabbt svar:)
2 svar · 1,8k läst
Cheever
Cheever: Diskmaskiner från IKEA är av fabrikat Whirpool. Inga konstigheter. Satte han ingen "lätt åtkomlig avstängning" till DM gjorde han inte rätt.
6 svar · 11,4k läst
G
gaia: när vatten värms upp ökar dess volym och överskottet skall droppa ut. Det är normalt och man brukar leda droppet till en brunn med fex en slang gaia
3 svar · 2,4k läst
·
Fotografen
Fotografen: Rör i rör kan ju vara kollosalt praktiskt, tänkte inte på det...har bara prisol och galv från -37 själv...
8 svar · 1,2k läst
A
AM2009: [citat] Det enda tappstället där det definitivt borde vara fullt tryck och flöde är på utsidan, vattenutkast för trädgårdsbevattning. Strålen här viker av alldeles för tidigt vid fullt öppen ventil; strålen är "slät och fin" tills den viker av. I andra hus jag bott i bryter strålen direkt och skvätter åt alla håll. Kan vara så illa att jag måste byta ledningarna fram till
4 svar · 8,1k läst
Cheever
Cheever: Se där, för första gången i världshistorien hade jag fel (men kan skylla på bilden) det är Damixaskräp (Calisto). Byt ;) Allvarligt så gick svenska argenturen i kk häromveckan.
6 svar · 20,9k läst
·
B
BAS: Gå ner och kika, det låter onekligen som en läcka av något slag. Det kan ha med kylan att göra. Om det blir så kallt att det bildats ispropp kan den ha sprängt något rör.
1 svar · 1,7k läst
J
jimmyboy_666: Jag byte taktik och drog om allt till pex slang RIR i stället till samtliga tappställen. Så jag forskade inte mer i detta.
8 svar · 6,7k läst
B
BAS: Räkna med att ett träd har ungefär lika mycket biomassa ovan jord som under jord, d.v.s. lika mycket rötter som krona. Se till att få bort björkarna, som troligen planterats för att ta hand om allt vatten. Hyr en liten grävmaskin och lägg nya rör. Kostnaden blir nog inte allt för stor, och ni fixar det lätt på en dag bara tjälen gått ur jorden.
1 svar · 1,5k läst
B
BAS: Prisolrör är glödgade och mjuka, det kan mycket väl ha klarat sig. Däremot så slutar den vita plasten innanför blandarfästet så det blir svårt att se om det läcker där. Om du kan skruva loss någon del så att du kan föra in en slang i röret så kan du spola varmvatten och lösa proppen. Sen är det "bara" att montera en tryckmätare och avstängningsventil på inloppet till röret.
2 svar · 3,7k läst
M
Mäster: Jag har ingen koll på Lk rehau, som lag antar det är frågan om, kör mest wirsbo ( svensk kvalite ;) I de fallen känns nog 14 meter lite långt för deras 15 mm (utan att kolla) Så då röstar jag nog på grövre matning till en fördelare,, även om det blir lite pyssel med skåp å sånt,(och extra kostnad) Fast borde det inte finnas flödestabeller på hemsidan, Visste man att flödet
2 svar · 2,7k läst
tallmilan
tallmilan: Gratulerar att ni i alle fall fick "inspektörer" - vi fick sommarjobbare eller vad det var som kollade om vårat fabrikat stämde med en lista över "kända" fabrikat - annars var man rökt, oavsätt effektivitet !
2 svar · 1,5k läst
C
CTL: [citat] Jäpp, det funkar. Tänkte köpa en avloppsspolningsslang (rörrengöringssats) till högtryckstvätten, gammal Kärcher 360, men eftersom det inte fanns info på Kärchers webbplats om denna slang passade (jag inte tycker att man skall behöva fråga sig fram om sådant) bestämde jag mig för att prova fattigmansvarianten. Tog en bit hårt kopparrör som jag glödgade och nöp åt i
22 svar · 33,0k läst
T
tbbo70: jag funderar på att dra ett avloppsrör och i detta pex blir ju då en egen kulvert som borde kunna läcka riktigt illa innan jag får problem dessutom borde ju pex rören vara lätta som ögat att byta i ett avloppsrör att byta innerpexen i ca 15m rir kan man nog glömma eller bara drömma om men att dra nytt i ett 100mm rör borde vara enkelt
6 svar · 4,8k läst
·
C
CTL: Kaustiksoda är en av de farligaste kemikalierna som används i hemmiljö. Just egenskapen att _lösa upp_ fett och proteiner gör att den skadar på djupet på ett helt annat sätt än syra som mera fräter på ytan. Den är extremt farlig att få på huden, i ögon, mun eller matstrupe. Kaustiksoda och barn (-sliga vuxna) hör inte ihop. Har du gjort i ordning en sodalösning (för att rensa
14 svar · 109,4k läst
C
carlbanan: Måste du ha cement? Den vi har i plast (UPO Low) är väl 1,2 meter hög vill jag minnas... Nackdelen med dom är ju att dom måste förankras, men det kan ju inte va något problem för dig som har berg att fästa den i.
2 svar · 5,4k läst
A
andreas_gbg_: Det kommer alltid att finnas avloppsrör innanför väggar, thats life. Om ni vill utnyttja utrymmet är det bara att bygga upp väggen framför röret och riva bort det andra. Finns det ingen renslucka på avloppsstammen behövs heller ingen inspektionslucka. Enda negativa jag kan se är att man kanske hör vatten rinna i ledningen, så isolera väggen ni bygger upp. Mycket osannolikt att det
18 svar · 3,0k läst
·
A
andreas_gbg_: Kolla i golvbrunnarna och se åt vilket håll renspluggen pekar, den brukar grena på huvudledningen, men har du flera brunnar kan du bilda dig en relativt bra uppfattning av vart rören går. Du kan ibland även se åt vilket håll stammarna viker av i äldre hus då böjen ibland påbörjas där stammen går ner i plattan. Bästa alternativet är att ringa en spolfirma med kamerautrustning och
6 svar · 1,4k läst
A
andreas_gbg_: Kolla ditt vatten och se till att något görs direkt.
2 svar · 2,2k läst
prototypen
prototypen: Det brukar (ska) sitta en backventil på inkommande vatten till VVB så vatten ska inte kunna gå ut bakvägen. Lösningen skulle vara en liten hydropress efter backventilen, före VVB Eller byt säkerhetsventilen till en som öppnar vid ett lägre tryck. Protte
1 svar · 3,2k läst
D
dykarnistan: Ok! Tack! Tror på detta. Om inte annat kommer det märkas när jag installerar kran och dylikt om ventilen inte sitter på ordentligt nog. Tack för hjälpen!
7 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Jodå jag har försökt det med men med ett stående rör så vill inte blyet "rinna bort". Där står man då med flytande bly och en drevning bakom som bara nyper fast röret, och hett är det också. Liggande rör där rinner blyet bort av sig självt. Ni kan ju fundera hur rörmokarn fick DIT blyet. Protte
28 svar · 18,2k läst
L
lordvvs: allt som ska ner i plattan och byggasin ska vara rör i rör pex. kopparrör använder du bara där du vill att det ska se snyggt ut, typ rör som går efter väggarna i ett badrum
3 svar · 2,0k läst
Cheever
Cheever: R15 är en rörgänga som numer benämns G15 (R15 är vanligast men som sagt en gammal beteckning) nominellt mått 21,7 mm om jag kommer ihåg rätt i huvet. En siffra med ett "M" framför brukar vara en metrisk gänga och är således 15mm.
3 svar · 11,5k läst
Cheever
Cheever: 90 Plast är en gammal dimension som utgått. Det finns förminskningar och förstoringar men skarvar är det sämre med nuförtiden även om det kan finnas kvar någonstans. Går det så förstora till 110 annars blir det till att göra "the Fernco way" ;)
2 svar · 2,5k läst
nattugglan11
nattugglan11: Jag svarar å en äldre tråd, men detta är en mkt bra video! Fungerade för mig :-D http://www.viivilla.se/webbtv/rormokare/nar-toaletten-rinner.aspx
3 svar · 29,8k läst
M
Mäster: Ja,
8 svar · 5,6k läst
M
8 svar · 5,6k läst
B
BR125: Typ 188-401 på Jula.
3 svar · 4,2k läst
V
Vattumannen: Vatten inne i maskin...nu torkad och igång!!
1 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.