D
Danne031: Fick tag på en ÅF för callidus som ska komma och göra en genomgång på grejerna så det ordnar sig, tack ändå :)
3 svar · 3,8k läst
·
G
Gördetsjälvaren: Hej, Jag står i begrepp att koppla ihop en dia40 rörstam från pannrum till ett ej ännu inkopplat tvättställ på andra sidan väggen i samma garage byggnad. Ledningen från pannrummet är ihopkopplat med säkerhetsventilen på acktanken samt kylslingan på Vedpannan, så där kommer vatten väldigt sällan. I bästa fall bara när man funktionstestar komponenterna ett par gånger om
0 svar · 1,0k läst
A
addex: ok tackar för svaren. Men de säljer ju golvbrunnar med 50mm rör ut så det måste ju vara ok att sätta in. jaja vi får se hur det blir :)
5 svar · 5,0k läst
Cheever
Cheever: [citat] Så den jag la in två inlägg längre upp finns inte då? :D
4 svar · 2,5k läst
projekt Kråkslott
projekt Kråkslott: Nu knyter jag ihop den här säcken. Kapade idag röret efter kröken och sparade >50mm rakt rör. Provade ett annat blad för skojs skull. Övergångskoppling inköpt på Bauhaus skarvar sedan mot 50mm rörvinkel. Allt fick precis plats tack vare att regeln var urtagen för den gamla muffen. Lite snickeriarbeten återstår innan allt ska dras ihop men den sista bilden ger en hint om kopplingen.
23 svar · 18,8k läst
·
K
knasboll90: Jaha okej, bra bra. Såg att dem hade såna på clas ohlson så det blir väl till att gå se imorgon om de har.
6 svar · 2,8k läst
G
gaia: gissar på järn i vatten- kolla analysprotokoll. Om det är järn så brukar det synas först när vatten får kontakt med luft och ljus och en gulbrunt fällning lägger sej i botten. Kanske låg nivå ii hydrofortanken och järnet som ligger i boten av tanken följer ut till kranen ? Vi hade mycket järn och vi tömde tanken då och då för att få ut det bruna slamet som samlades där ...
1 svar · 7,9k läst
E
erber: Jag fick lös detta genom att sticka in en polygrip i röret och anhåll mot splicen. Sedan tog man i så det smakade hästskit i munnen. :D Som sagt...ingen manöver man gör dagligen och om man ämnar ha kvar sakerna intakta. För det satt som attan...... Återigen....är oerhört tacksam för alla tips man får här.
3 svar · 2,4k läst
E
erber: Det frostfria djupet är även beroende på markförhållandena, en skottad garageuppfart går mycket djupare än en orörd snötäckt åker, som exempel. Det kan skilja rätt mycket. Det är en lärdom man fick i det militära. Följande tumregel gäller nog än. Skåne, längs kuststräckan söder om Kalmar och längs västkusten upp till Bohuslän är frostfritt djup ca 1 meter, på sydsvenska
5 svar · 19,0k läst
D
drakhenke: back ventil JA! men kolla jävligt noga i anvisningarna på värmepumpen så att du inte sabbar skiftningen i vv tanken!!! dvs så att du får vv så det räcker, värme pumpar har i regel 2 givare på vv en i botten ( startar produktionen av vv ) och en i toppen ( stänger av produktion av vv när det är tillräckligt varmt ), om du sätter dit en vvc hur som helst kan du sabba dessa värden
1 svar · 5,5k läst
T
tbbo70: bytte från en haraldnyborgblandare till en hansgråe blandare och från att det låtit som man spolar grus genom blandaren till att det är helt tyst man kunde höra den gammla blandaren i hela huset och utanför oxå innan jag kommer alldrig mer köpa en billig blandare....
17 svar · 5,6k läst
A
AndersS: Detta med för mycket fall var väl närmast ett problem förr när man använde betongrör och med lite större dimensioner och det blev många skarvar. I dessa "fall" vet jag att det förkommit problem, men idag med släta fina plaströr och knappt märkbara skarvar så är det närmast som Staffan2000 skriver.
20 svar · 3,3k läst
·
F
FRS05: Jag vill vara på den säkra sidan så det blir antingen en kran med avstängning för det eller så ett sådant vred jag varit inne på här. Känns väl sådär om det skulle hända något och så visar det sig att det vredet under inte är tillräckligt för dem. Visst, man kan ringa och säkerligen få det muntligt godkänd med någon men när det sedan ligger en skada som kostar X antal
3 svar · 3,6k läst
bearpower
bearpower: ok..:) För jag ser aldrig att det är isolerat i badrum och så...
3 svar · 1,7k läst
Ludwig
Ludwig: Ett bra knep jag brukade tipsa om när jag jobbade på "en av de stora firmorna för labanalyser i Sverige" var att om man hade problem med bakterier så kunde man använda klorin för att desinficera sin brunn. 2,5dl till 100 liter vatten, spola upp i alla kranar och låt stå ett dygn. Spola sedan tills det inte längre luktar klor. Klart! Observera att om man har återkommande problem med
10 svar · 31,5k läst
M
Mikael_E: Provade idag att först köra ner en trädgårdslang för att se om det var fruset/stopp i ingående slang och även i returen men det var det inte, fyllde sedan på med vatten i ingående slang men pumpen pumpar fortfarande inte upp nått vatten... Finns det något mer man kan testa innan man byter pumpen...? En ny kostar ju ändå runt 10000...
4 svar · 4,2k läst
L
lordvvs: nej det är lugnt, o skulle det mot förmodan krisa så kan du sätta en mini-vakum- ventil under hanfatet i nya badrumet .
1 svar · 1,7k läst
W
wintermania: Jag kom just på att jag har tillgång till Ahlsells sortiment så det löser sig nog utan problem! Mange tack för hjälpen!
4 svar · 1,9k läst
Cheever
Cheever: Eftersom Jula har namngett alla sina hydropresser hydroforer skulle inte jag lita alltförmycket på det. http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp Enkelt är en Hydrofor en stor galvad behållare med lufttryck i som trycker iväg vattnet och en hydropress är en plåtburk med gummiblåsa i där vattnet finns i och med ett tryck omkring detta. Det gör att hydropressen är mer effektiv och kan
3 svar · 8,1k läst
S
spikers_corner: Argh, fick fel på rsk och korsbefruktning på namnet, men du hittade det ju ändå. Det jag funderar på ( men det förstod du nog) är om det kan "stänka" papper mm åt höger. I och med att det bara är luftningen åt det hållet så kommer det aldrig något vatten som kan skölja med det. Men har det funkat hittills så borde det väl funka sedan också.
4 svar · 2,3k läst
·
B
Bergling: Rätta mig om jag har fel, men det finns väl egentligen inga regler om vilka rör som får dras var? Däremot finn det ju branschregler, t ex "Säker Vatten" som föreskriver t ex Skyddsrör vid PEX-dragning för att det skall anses vara fackmannamässigt utfört. Din dragning är gissningsvis ok, men du kan ha svårt att få ut något på försäkringen vid eventuellt läckage.
1 svar · 1,7k läst
D
drakhenke: Mark pp är röd för att man lättare ska kunna se den när man gräver! det spelar ingen roll vad du använder varken inne eller ute det är helt upp till dig själv
5 svar · 6,7k läst
M
-MH-: Det hade tinat i alla fall. :) Kom ut en massa brunt gunk från rören när jag spolade, rost och avlagringar. Jag kollade på hydropressens manometer och den hade inte flyttat sig synligt på 30 minuter. Nu skulle man ju helst mätt utan hydropressen inkopplad, men hade inte rätt grejer med mig. Men det känns lite bättre nu, någon stor läcka tycks det inte vara i alla fall.
4 svar · 5,6k läst
M
Moltas: Apropå att dubbelmuff är godkänt. När jag drar avlopp så försöker jag undvika att slätända "möter" avloppsvattnet. Men när jag handlade upptäckte jag att många butiker endast säljer mufflösa rör vilket gör att man inte kan undvika ovanstående. Är det kanske inte ett problem med "felvända" skarvar?
3 svar · 10,7k läst
C
cad: Vattnet luktar lite sumpmark, och jag vill testa att ta vattnet lite djupare ner i brunnen för att se om det är någon skilnad, innan jag investerar i ett vattenfilter.
3 svar · 3,0k läst
Fotografen
Fotografen: Mina är från 1937 och visar inga tecken på att ge upp andan. Men byt fram till grundmuren så att du kan fortsätta på utsidan när den dan kommer utan att behöva bila upp källargolvet.
1 svar · 2,5k läst
A
andreas_gbg_: Det börjar inte lukta om en vaakumklocka går sönder, den slutar bara att fungera. Sen kan du läsa mitt inlägg igen. Fast är det så att du har renoverat och dragit om ledningar eller kopplat in ytterligare avlopp är det en trolig orsak till att det börjat bubbla. Propplösare är ingen bra lösning. Bara för att det inte gav resultat betyder inte att du inte har ett begynnande stopp.
8 svar · 11,9k läst
A
anaitis: Jag hade en vattenrenare under ca fem år, fram tills vi fick kommunalt vatten. Det var en Elektrolux, en ganska liten modell. Räckte väl för dricksvatten, till kaffe, te mm. Den fungerade bäst när det inkommande vattnentrycket var rel högt. Vi hade lite problem med regleringen av brunnspumpen ett tag, då blev trycket för lågt för vattenrenaren.
1 svar · 4,7k läst
B
BAS: Det kan även vara termostaten som står för högt (slitage) och gör att det blir så varmt att värmesäkringen löser ut.
2 svar · 4,6k läst
LAINE
LAINE: Lägg spånskivegolvet först, så kan rörmokaren bara borra ett genom golvet och dra upp rören, enklast så.
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.