Vatten & Avlopp
idron: Det är väl så viktiga parametrar för att Du skall få ett så bra flöde vid tappstället. Efter avsättning under DB bör du gå ner en dimension för att unvika för dåligt tryck i barummet. När det gäller Rörgenomföringen i barummet så kan jag varmt rekomendera Gustavsberg (vårgårda) och deras väggbrickssystem. Samma väggbricka oavsett rörmaterial. Typgodkänd och stämplad med
idron: Vad är det för liv vi skapat oss, vilken värld vill vi lämna efter oss???? Resonemanget med att köpa billigt och sedan kasta och få en ny när den billiga går sönder........Tänk en gång till gott folk, vi kan inte konsumera obegränsat på en befintlig jord, vår kära planet har inte obegränsat med naturtillgångar..... Samma sak med billiga velverktyg från typ ÖB...Köp en slagborr
Colds: Jag har Tre kronor, Fick det när jag tog huslån genom Swedbank och då till bra pris första året. De var kanon. 1500 i självrisk men sedan fick jag ersättning med det jag begärde för att jag inte kunde bo hemma. Allt var klart och insatt på mitt konto efter 2 dagar. En jäkla bra service över telefon oxå.:D
Viggeby: Tack för tipsen! Efter att ha inhandlat en bar mätare så gick det vägen,det var ganska trögt att få in luft med handpump om inte kranen var stängd! "Men köper nog en elektrisk pump till nästa gång" Sen var det bara att slå på pumpen igen och allt kom igång igen med ett jämt flöde.
BAS: Proppa inte radiatorslingan utan att först få det kontrollerat av behörig VVS-are. Det är troligen stor risk att slingan måste förbikopplas. Kan du inte sätta dit en handdukstork istället?
adde_camilla: Tack ifö! Jodå, grabben helammar. Jo jag läste på lite om E-coli och om jag förstod det rätt kan man få EHEC, vilket är rätt otrevligt. Jag lovar att återkomma i ärendet.
bygghenrik: Hej, Ska lägga nytt avlopp till toaletten och undrar om 75mm är för stort avstånd mellan färdigkaklad vägg och kanten på avloppsröret. Har hittat min. mått 40mm och standardmått på 125mm vägg-centrum rör. (Mitt skulle hamna på 140mm) Tänkte sätta en IFÖ vägghängd toalett med deras Sign system. http://www.ifo.se/?id=118&ParentNodeID=&ProductGroupID=9669&ProductID=29308
SSAB: Förebyggande och förebyggande, men vi byter vår gjutjärnsstam från 1930 (ca) i vårt nyköpta tillhåll - för jag tycker det är lugnast så.. De kan mycket väl vara i godtagbart skick men varför chansa och vänta tills något kanske händer? Inget system är väl precis likt det andra så det där med att veta vad det kostar verkar vara omöjligt att spekulera i? Vi får stammen bytt,
Yrrol: Inte nog med att jag gjorde lite förarbete, sen åkte och tackade dem för deras oanmälda jobb med kaffebröd, sen fick jag chock när prislappen blev över det dubbla mot vad jag trodde. -och idag, kom en räkning från en elektriker på 1700 för att de kopplat elen. Detta frågade dom mig inte ens, jag känner ju flera elektriker som löst det gratis. Snyft... Ska man bara bita ihop och se
Hemmakatten: Ni skulle kunna sätta ett partikelfilter på ingående vattenröret i ert hus. Tex ett Björnfilter. Det är billigt och enkelt och ni slipper sand i ledningarna och sand i alla blandare.
borrarn: Är det ett gammalt borrhål så har nog foderröret rostat sönder, då kommer det in ytvatten. En såkallad manchett funkar, men det håller inte förevigt och är ganska dyrt. sjoman.se
Wand: okidoki, tack, jag gjöt igen det iaf. Blev lite fundersam ett tag å började klura på vad som kunde hända.. hehe har man aldrig gjort det förut så vet man ju inte.. vill ju gärna inte att det ska gå åt skogen sen efter ett par år.. tack för all hjälp..
drakhenke: visst är det ! men för säkerhets skull så lägg en plast matta med uppvik eller någon motsvarande vid kopplingar så att det mynnar ut i framkant på köksinredningen för att kunna upptäcka ev läckage snabbt
drakhenke: [citat] det krävs lite milt våld att få tillbaka den :D försök att smörja med lite flytande tvål så går det lättare, vad gäller problemet så håller jag med ovanstående skrivare , låter som du fått nått i luftningen, fåglar gillar värmen som kommer från dem när det är kallt ute
Kranis: Det är en källare men från bänken på ovanplan så ser man inte vart röret tar vägen.Det försvinner in i skorsten men troligen mot badrummet misstänker jag å sen från badrummet direkt till brunn eller någe sådant. Tanken är ju ett nytt kök å helt enkelt bara flytta den gamla diskbänken till den nya med rör å allt men som sagt när man kollar i källaren så ser man inga rör
Lasse B: Det går att blåsa ut resterande vatten om någon del av er ledning ligger för djupt Koppa loss ledningen i båda ändarna blås med tryckluft ledningen tom klart så gör man i vår stugförening i Östergötland
john_l: Beror ju på vilken kommun du bor i och vilka taxor renhållningsbolaget tar. På länken ser du hur det ser ut i Höör där jag har sommarstuga. Grannen har sluten tank och han är rätt trött på att betala nästan 3.000 kr per tömning. De måste dra slang hela vägen över en kommunal fotbollsplan så det blir många meter slang. http://www.merab.se/default.asp?itemID=193&itemTitle=Taxor
lindis68: tack för det snabba svaret.. Ok då vet jag att vädur är inte att tänka på då jag saknar just fallhöjd..stigning har jag gott om dessvärre .. så då är det nån typ av el eller motordriven pump som gäller ,nå det är bara att aktivera knölen och se vad man kan komma på.. ha de bra ..
Gusen: Tackar! Hmm, gäller att veta fackuttrycken när man googlar, annars hittar man inte... Verkar som de bästa std-produkterna för detta finns när man har takpanna och inte för takplåt. Ser ut som att det som finns för korrugerad plåt bygger på att en gummistos anpassar sig efter plåten. Själv skeptisk till om svart gummi + svart plåttak verkligen kommer hålla tätt i längden... Skall
Hemmakatten: Jag tror att de flesta Sthlms-kommuner är mkt tveksamma till en tradiotionell infiltrationsanläggning nu för tiden då det har kommit högre krav på rening av kväve och fosfor. Finns det ingen dränerande mark under anläggningen går det inte att anlägga en infiltration. Alternativ kan kanske vara ett reningsverk med efterföljande poleringsbädd eller en sluten tank för toaavloppet och
Hyttmyra: Ska snart börja med min köksrenovering och min kompis som ska göra rörprylarna är utomlands och han bad mig att beställa hem prylar så han kunde hjälpa mig.. Han rekomenderade http://www.rinkabyror.se så jag tänkte beställa därifrån. Finns de någon snäll själ som kan se vad jag behöver och tala om de för mig.. Vatten: Varmvatten ser ni på bilden är 15 mm. Tänkte minska ner de
knekten: Altan golvet ligger på gjutna plintar ca en halvmeter över marken,om det spelar nån roll?Det va nån som sa att det räcker att vatten som passerar 1m jord räknas som grundvatten?Hur som helst så ser det ut som det har slutat nu att rinna in ytvatten i ring skarvarna,tror ja ska tömma hela brunnen o se om det blir nåt bättre,tillrinning från botten?.:)
Cheever: Tänk på att inte köpa en för 129,90 om du vill ha lite komfort och ekonomi samt slippa byta igen inom en snar framtid. Glödgat kopparrör är glödgat för att det skall gå att bocka. Halvglödgade rör är ofta så kallad prisol det vill säga kopparrör på rulle som är isolerad. I dessa två ska stödhylsa användas. Har du hårda kopparrör behövs inga hylsor men självklart skadar
funkypirate: Blev inte helt hundra gramatisk där märket jag. Nej, jag siktar på att inte dra nya rör, utan använda de som finns. Tanken var att använda de rör som finns och antingen förlänga dessa med en koppling utanpå upp till "normal" blandarhöjd för dusch. Alternativt dra ut rören längre ner (om nu rörren kommer nerifrån och är bockade i väggen för att komma ut i väggen) och se
Tobiaz: Bra, stödhylsorna har jag fått i, så då får det sitta som det är. Kan grader på utsidan påverka hållfastheten något? Det funkar med bara packningen också, har tagit bort gängtejpen redan. Roligt att lära sig något om ett ämne som man inte har varit det minsta insatt i tidigare. Tack för alla svar! /Tobias
oavvs: vist får du göra så som du tänker. då sätter du bara ett gren rör på den befintliga stammen sedan drar du bara ett 75 rör dit där du ska ha brunnen och köper en brunn med boten anslutning. om det inte går att få dit ett vanligt grenrör så sätter du dit ett sadel gren rör (tror att det heter så) då borrar du bara ett hål i bef stammen som är 75 sedan sätter du dit en gummiduk