Hej!
Jag har ett befinltligt system med en brunnspump (60m ner) som styrs av en radonavskiljare(av/på) när radonavskiljaren behöver pumpa upp trycket i en hydropress för hushållsvatten.

Nu vill jag ha en till hydropress mellan brunsspump och radonavskiljaren för bevattning.

Hur vet jag hur mycket tryck min brunsspump orkar pumpa upp i den nya hyrdopressen? Behöver jag ens tänka på det? Enligt manualen till radonavkiljaren kan jag ha upp till 6 bar i inloppet till den för den ska funka bra. Pumpen är en AKA Dymatic 4" som jag inte har något datablad kvar till.

Tacksam för tankar kring detta.

Större hydropress är bara bra för pumpen, får färre start och stopp men någonstans kanske det ska sitta en backventil så vatten inte kan komma baklänges genom radonavskiljaren om det har någon betydelse.

Protte

Tack, bra att tänka på.

Tänkte dock mer på att pumpen sitter ju redan 60m ner och har "tungt" att pumpa vattnet som det är. Om jag sätter en trycktank där också så blir det ännu tyngre för pumpen att pumpa eftersom den nu måste pumpa ~4-8 bar till för upp trycket i trycktanken. Alltå 60m upp + trycktankens tryck. Jag antar att den är dimensionerad för detta? Måste nog hitta ett datablad antar jag ...

Du behöver inget högre tryck för att du sätter en tank till, det är bara den mängd vatten som måste pumpas som blir större innan pumpen stannar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.