Har en kran av den äldre sorten som sitter i ett stålrör 16mm med en koppling i vinkel som jag tror är 15R inv. Kranen fungerar utan problem vid vanlig användning men när jag kopplar på tvättmaskinsanslutningen och öppnar kranen börjar det droppa precis under plastvredet. Går det att byta packning/insats och hur får jag bort plastvredet ?(har inte vågat vålda åt nåt håll)
Funkar denna tro?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22713067

Alternativt så skruvar jag bort kranen och ersätter den med....ja vad ska man ersätta den med? Något som är vinklat nedåt. 90 graders vinkel och sen en kulventil? Någon som har förslag?

På huvudavstängningen i garaget (vid mätaren) finns en ratt för att stänga vattnet. Men trots att jag vrider den i botten så kommer det ändå lite, lite vatten när jag öppnar kranarna. Så ska det väl inte vara? Går det att byta min blandare mot andra kopplingar trots att det droppar en del eller funkar inte linet och fettet om det blir blött av vattnet i gängorna?

Många frågor blev det men jag hoppas att någon kan ta sig tid att svara.

• IMG_3897.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trycket är kvar i ledningarna om du stänger huvudkranen så lite rinner det allt ut men rinner de i all evighet så är ju såklart något fel.

Kranen på bild kan du köpa en ny tapp till tror jag. Är en standardkran så prylar finns säkert på närmsta järnaffär.

C
Redigerat av moderator:
Oj, ni hade redan hunnit svara.
V-g, det verkar rinna på i all evighet. I alla fall i en av kranarna på nedervåningen, i två andra droppar det bara liiite. Det är ganska skumt.
Uppe kommer inget men det beror väl på höjdskillnaden.

Redigerat:
Så jätteovanligt att huvudavstängningen läcker lite tror jag inte det är, för det har varit så i flera hus jag bott i som varit runt 50 år gamla. Då har det suttit en slussventil som huvudavstängning och den används ju nästan aldrig. Jag brukar lämna någon kran på i källaren så nära inkommande vattenledning som möjligt så det inte håller på och rinner så mycket där arbetet ska utföras.

Har till och med två kranar, en på varje sida om vattenmätaren. Det gick bra ändå och jag gjorde mitt livs första inkoppling med lin och tätgucka. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.