29 843 läst ·
10 svar
30k läst
10 svar
Egen brunn - vattenmängd?
Hej!
Vi har egen brunn som är ca 100m djup. Vi har väl inte så jättebra till-rinning och vid ett par tillfällen under sensommaren så har vattnet tagit slut. Förra året så "tryckte" vi brunnen. En firma spolade ner extremt mycket vatten med en pumpbil på mycket kort tid för att få bättre till-rinning vi klippskrevor etc...
Det jag nu skulle vilja är att få ett hum om hur mycket vatten vi har i brunnen. Jag skulle på något sätt vilja kunna mäta djupet för att få reda på vad vi har för till-rinning. Det är inte så lätt att bedömma hur långt det är ner till vattenytan när man tittar ner i ett 110mm hål med ficklampa. Att se om det är 20 eller 50 meter går inte att bedöma även fast jag ser vattenytan.
Tacksam för svar.
Vi har egen brunn som är ca 100m djup. Vi har väl inte så jättebra till-rinning och vid ett par tillfällen under sensommaren så har vattnet tagit slut. Förra året så "tryckte" vi brunnen. En firma spolade ner extremt mycket vatten med en pumpbil på mycket kort tid för att få bättre till-rinning vi klippskrevor etc...
Det jag nu skulle vilja är att få ett hum om hur mycket vatten vi har i brunnen. Jag skulle på något sätt vilja kunna mäta djupet för att få reda på vad vi har för till-rinning. Det är inte så lätt att bedömma hur långt det är ner till vattenytan när man tittar ner i ett 110mm hål med ficklampa. Att se om det är 20 eller 50 meter går inte att bedöma även fast jag ser vattenytan.
Tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "avståndsmätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Men inte spelar det så stor roll. I en borrad brunn är magasinet obefintligt, tillrinningen är helt avgörande, det måste kunna rinna till i samma takt som det förbrukas. Som exempel, om det i din brunn skulle vara 20 m ner till vattenytan så har du ett magasin på ungefär 75 liter. Detta att jämföra med över tvåtusen liter i min grävda brunn, som dock har en tillrinning på bara 50-70 liter i timmen.
Edit: Eller missförstår jag, vill du kolla hur mycket vattnet sjunker när ni tar vatten ur brunnen, och på så sätt kolla tillrinningen? Bortse i så fall från ovanstående..
Edit: Eller missförstår jag, vill du kolla hur mycket vattnet sjunker när ni tar vatten ur brunnen, och på så sätt kolla tillrinningen? Bortse i så fall från ovanstående..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om man har ett lod med låg densitet, t.ex. sten så kommer kraften i snöret att halveras när stenen kommer ner i vattnet.mats_o skrev:
Det går naturligtvis att göra en elektrisk mätare också, jag har gjort en nivåbrytare till en vattenförening för att stoppa pumpen innan den torrkör och det går att mätanivån med också, bara att dra upp kabeln tills pumpen stoppar.
Det är även möjligt att ha en kabel med elektroder för varje 5 meter som man mäter ledningsförmågan mellan, man ska använda växelström annars koroderar elektroderna onödigt fort.
Prototypen
Japp 
Vi vill kolla tillrinningen när vi tar vatten ur brunnen.
Vi vill kolla tillrinningen när vi tar vatten ur brunnen.
jon_h skrev:Men inte spelar det så stor roll. I en borrad brunn är magasinet obefintligt, tillrinningen är helt avgörande, det måste kunna rinna till i samma takt som det förbrukas. Som exempel, om det i din brunn skulle vara 20 m ner till vattenytan så har du ett magasin på ungefär 75 liter. Detta att jämföra med över tvåtusen liter i min grävda brunn, som dock har en tillrinning på bara 50-70 liter i timmen.
Edit: Eller missförstår jag, vill du kolla hur mycket vattnet sjunker när ni tar vatten ur brunnen, och på så sätt kolla tillrinningen? Bortse i så fall från ovanstående..![]()
När jag mäter tillrinningen i djupborrade brunnar (fungerar inte lika enkelt med ejektor pump) Så lyfter jag upp pumpen en bit och kör slut på vattnet. Sen väntar man i 10 - 30 minuter och startar pumpen och mäter hur mycket vatten man får ur innan nivån är nere igen. Då får du fram hur mycket vatten som rinner till under en viss tid.
Jag kapar tråden för att slippa starta upp en ny. Frågan är hur många personer man kan/får vara på en brunn. Den är borrad och djupet är okänt för mig. Men brunnen blev "tryckt" för några år sedan pga att det var dålig tillrinning tidigare. Vi delar brunnen med andra och undrar hur det egentligen fungerar? Samt en bonus fråga, hur många personer får det vara på en slambrunn som töms 2 ggr/år? Finns det regler för hur många som får bo i hushållet för att systemet inte ska bli överbelastat? Den aktuella toaletten är en WC och slambrunnen består av två brunnar men infiltration. /Lantisen
En gammal men ofta återkommande tråd.
Min mätare från www.gwcontrol.se gör det enkelt att kolla tillrinningen eller vattennivån i brunnen. Det behövs ingen expert för att hantera den.
Min mätare från www.gwcontrol.se gör det enkelt att kolla tillrinningen eller vattennivån i brunnen. Det behövs ingen expert för att hantera den.
Och det behövs ingen expertis för att tillverka en egen för ett par hundralapparh2oro skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden