Gusan
Gusan: Jo, det blir väl så att man får gräva upp hela avloppet, tänkte se hur det fungerar om kan sänka röret, med tanke på att tanken ligger ganska lågt. Men man får väl kolla hur det står till med fallet ändå.
23 svar · 8,0k läst
P
pg99: Ha! kul att du tar upp det. Jag köpte en på jula dagen efter jag skrev första inlägget och den håller faktiskt än...
5 svar · 4,5k läst
E
erber: Håller på att helt bygga om badrummet och har nu kommit till att dra PEX RiR-slangen. 1. Måste man ha fixturer för alla böjar på 90 grader? Typ om man drar slangen i borrade hål genom bärlinorna och där viker av mot tex handfatet? Det är av ren tidsbesparig som jag undrar och lite snålhet också, glömde beställa dessa när jag köpte slangen. 2. Någon som har en bild/bilder eller
0 svar · 970 läst
Cheever
Cheever: PÅ de flesta kopplingar är det R15-gänga så det skall fungera med till exempel:http://www.vatette.se Bara att ta bort muttern med andra ord.
1 svar · 1,9k läst
M
Mekar-kenneth: Rökbomb låter häftigt men jag tror jag får avstå med hänsyn till grannarna. håkan och david: i och med att lukten upphörde när jag fick inplastat själva skålen så anser jag det uteslutet att det skulle vara anslutningen. Laddar för att återigen ta diskussionen med återförsäljaren. Har verkligen ingen lust men sista utvägen blir väl att plocka isär och gå igenom stolen för
13 svar · 8,2k läst
D
dalle: Tackar, ska kolla om de har den på K-Rauta.
2 svar · 1,2k läst
J
Jschwede: Hej! Skall just starta bygge av garage med bastu. Jag vill hämta tappvatten till duschen i bastun från huset som ligger 30 meter bort och önskar tips om hur jag på ett inte alltför dyrt sätt kan leda varmvattnet till garaget. Har kollat och ser två alternativ: 1. Pexkulvert, ett rör innerdiametar 18 - kostar 150.-/meter 2. Pexslang rörirör med isolering - innerdiametar 15 - kostar
0 svar · 1,7k läst
Staffans2000
Staffans2000: Nej nej nej anden213. Tappa inte ur systemet! Du har en skarvkoppling som tätas precis på det sätt du själv beskriver i din fråga. Altså: vid orginalmonteringen linades den högra gängan varpå muffen drogs fast i den linade delen från sin ursprungliga plats på den vänstra gängan. för att även få den olinade vänstra änden tät gjorde man såsom du beskrev. Denna koppling används
6 svar · 18,2k läst
Z
zachris: Vad händer när man har ett avluftningsrör till avloppet som går genom två plan i huset och ut på yttertaket när det är kallt ute? Känns som om kall uteluft borde kunna "falla ner" i röret och på så vis bilda en slags "köldbrygga". Skall ett sådant rör isoleras på något sätt och vad gäller i så fall med kondens etc, eller finns det något annat sätt att hindra kall luft från
0 svar · 2,2k läst
N
Nyckelmossen: Det finns även speciella inhuggningsmuffar, men dom är inte heller gratis :o Det vanligaste är precis som somelvis säger att man gjuter/smetar fast röret direkt mot betongröret. Om man "ruggar" plasröret med en fogsvans utvändigt är det mindre risk att det lossnar från betongen. Var noga med att plaströret inte sticker in för långt i betongröret så att det finns risk att det blir
2 svar · 2,7k läst
O
Odjuret: Det är väl så på de flesta flerbostadshus, att man stänger av vattnet i källaren, och då påverkar hela stammen eller hela huset. Jag kan misstänka att de flesta kräver att en rörmokare skall stänga av vattnet. Eller fastighetsskötaren. i min förening tar vi 500kr om någon vill stänga av vattnet. Detta eftersom någon i styrelsen måste närvara och släppa in rörmokaren. Annars
12 svar · 29,4k läst
Cheever
Cheever: Finns fler sätt att göra, konsultera Vatette plaströrskopplingar å kan du ha samma koppling med PEM i ena änden och CU i andra.
3 svar · 4,4k läst
Cheever
Cheever: Njae... Det är lite olika vem man frågar om vad som är bäst för miljön och minst giftigt. PVC är inte förbjudet någonstans. Den största skillnaden rent praktist mellan Polyvinylklorid (PVC) och Polypropen (PP) är att det inte går att limma PP. Samt att längre raka längder av PP blir mer sladdriga och därför föredrar man PVC när det gäller längre rör annars är det samma
2 svar · 23,6k läst
D
Danne031: Alla kommuner har inventeringar utan förvarning, alltså de åker hem till folk och tittar på avloppet. Skulle de tycka att ditt avlopp är undermåligt, så får du ett föreläggande att inom 5 år åtgärda. Man kan alltså inte få några straff eller så om det är det du är orolig för. Jag skulle absolut inte ringt kommunen och frågat hur det står till med ditt avlopp, varför väcka
2 svar · 4,3k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Jag vet bara hur min kommun gjorde. Din kommun kanske har en annan taktik.
3 svar · 2,7k läst
T
TonyT: Ok.. tackar. det kommer jag att ha möjlighet till att göra då den kommer att monteras i källare och där kan man bygga runt beredaren bäst man kan. Tackar för dina svar. mvh
4 svar · 3,8k läst
prototypen
prototypen: Går nog bra, sprängsten är lite sämre. Protte
1 svar · 1,6k läst
S
Sjörre: Okej, det ska jag prova! Dock hände något konstigt i natt. När järnfiltret har kört backspolning har säkringen gått igen! Vad kan det bero på att den har börjat gå? Har aldrig tidigare hänt..
4 svar · 20,6k läst
·
L
lomma: Jag ska dra elementrör till en handukstork. Är det okej att ha ren koppar vid genomföringen eller ska man ha kvar plasten på ett prisolrör? Jag har nämligen 2 gamla rör, ett prisol och ett plusprisol och undrar om jag kan använda dessa och hur.
0 svar · 2,1k läst
D
drainsniffer: Nej, det är generellt inte så att trekammarbrunnar och infiltration/markbädd kommer att förbjudas inom den närmaste framtiden, eller ens under överskådlig tid... Olika kommuner gör olika bedömningar och olika områden i kommunerna blir också olika bedömda. Bara här i länet är det extremt stor skillnad på hur avloppsfrågan hanteras - nere vid kusten gäller andra förutsättningar
2 svar · 3,4k läst
M
Mäster: Om du tänker pex,vilket väl kan vara lämpligt, med tanke på att den fryser inte sönder , och är billigare än cu, så funkar denna som vinkelfixtur genom vägg, http://www.dinvvsbutik.se/wirsbo-vaggbockfixtur-p-1869960.html Länk med lite bilder: http://www.byggahus.se/forum/badrum/1410-hur-lang-tid-tar-det-att-bygga-ett-badrum-bilder.html Plåtfästet är inte nödvändigt, en plyfa går
1 svar · 1,2k läst
B
buildman: Tack för era svar men hur är det med elanslutningen om jag skulle välja att ha en VVB under lavarna? ojniemin
7 svar · 9,1k läst
prototypen
prototypen: Värmeslingan har brunnit av. Termostaten utsliten. Proppen har gått hädan. Protte
1 svar · 2,5k läst
K
Kjell_G: Tack, hoppas du har rätt. Nån mer åverkan ska väl inte bli under diskbänken. Har också sett blandare med ingängade rör och det hade ju varit bra, tyvärr inte på denna (Oras) Kjell G
2 svar · 1,5k läst
M
Mäster: Hoppsan, jag hade visst kastat om lite siffror.. 8183049 skulle det vara, Logga in som gäst på ahlsell, så finns den med, Fast ta bort de gamla rören helt, så får du en skarv mindre...
4 svar · 15,3k läst
V
viktorj: tack för svaren.... allt avlopp går till samma brunn
3 svar · 1,5k läst
Y
yllwa: o tur att jag inte hade nån gubbe,,, han hade fått rören o hela skitbrunnen i hövet! :=) hahaha
16 svar · 5,6k läst
T
tobiasjansson: Höjdjusteringen var odokumenterad :-)
2 svar · 4,4k läst
T
tobiasjansson: [citat] Nu har jag rinnande vatten i köket. Nästan bara kakling kvar. Tack för hjälpen allihop!
25 svar · 11,5k läst
I
idron: Kolla att grejerna är godkända, kolla även med ditt försäkringsbolag om vad som gäller om du ev. får en vattenskada. VVS- branschen genomgår sen ett par år tillbaka en kompetenshöjning. Många försäkringsbolag har idag kravet att installationen skall vara gjord enl. säkervatten. När det gäller Cu rör så kan jag rekomendera att rören skall vara typade enl tappvatten norm typ EN
15 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.