11 430 läst ·
4 svar
11k läst
4 svar
Brunn för bevattning?
Hej.
Undrar hur mycket det skulle kunna kosta att borra en brunn som endast är till för bevattning av trädgården...
Vi dränerade om runt huset i våras och insåg då att det stod vatten ca 2 meter under marken (eller 30 cm under plattan). Hur djupt kan man behöva borra då för att få vatten till gräsmattan?
Mvh Tobbe G
Undrar hur mycket det skulle kunna kosta att borra en brunn som endast är till för bevattning av trädgården...
Vi dränerade om runt huset i våras och insåg då att det stod vatten ca 2 meter under marken (eller 30 cm under plattan). Hur djupt kan man behöva borra då för att få vatten till gräsmattan?
Mvh Tobbe G
Undrar bara en liten grejj då.
Sry för väckning av sovande tråd menmen...
Om grundvattnet ligger 2 m ner .. Hur många meter ner finns det grundvatten ?
För nånstans måste det ju bli torrt igen , eller ??
Hoppas nån fattar , men kan för tillfället inte formulera mig bättre.
Sry för väckning av sovande tråd menmen...
Om grundvattnet ligger 2 m ner .. Hur många meter ner finns det grundvatten ?
För nånstans måste det ju bli torrt igen , eller ??
Hoppas nån fattar , men kan för tillfället inte formulera mig bättre.
Det beror på hur djupt berget kommer, det kan vara allt ifrån nästan direkt under vattnet, till 20-tals meter ner. Vattnet strömmar i sanden/gruset ovanpå berget. Så torrt blir det inte, men det blir berg.
Om man borrar en brunn är det ett helt annat vatten man tar, ett mycket äldre vatten som rör sig i sprickor i berget.
Om man borrar en brunn är det ett helt annat vatten man tar, ett mycket äldre vatten som rör sig i sprickor i berget.
Jag funderar på att gräva en sån till sommaren. Bor i karlstad och har nästan bara sand i min trädgård. Är det svårt att göra detta om man har det underlaget jag har? vad skall jag tänka på?. vilken typ av pump måste man ha sen för att få upp vattnet? Gott om vatten borde vi ha för vi har nära till älven, men inte så nära så jag kan ta en slang dit, om ni förstår vad jag menar
.
Det måste bli billigare och miljövänligare än att använda kommunens vatten eller hur??
Det måste bli billigare och miljövänligare än att använda kommunens vatten eller hur??
Klicka här för att svara