Naturligtvis uppdagas detta när regnet vräker och det är mörkt, så jag kan inte gå ut och titta i brunnen direkt.

När man spolar flera kranar samtidigt så stiger vattnet i golvbrunnarna i källaren. När man spolar toaletten så gurglar det vääääldigt mycket.

Vi har en 2 kammarbrunn med ytterligare infiltration nedgrävd långt senare. Infiltrationen vet jag inte var den ligger för det är på grannens fastighet så det har inte varit intressant tidigare för oss. De har sin kåk som fritidshus.

Spontant vad tror ni, är det överfullt i 2-kammaren när det gurglar av toaletten och stiger i källaren? Kan det ha med luftningen att göra? Det var inte många månader sedan dom var och tömde 2-kammaren fast då rörde han inte infiltrationen..

börja med att kolla om det är fullt med vatten i brunnen,
då har du problemet i infiltrationen.
alltså om inkommande avloppsrör står under vatten då är det där problemet är..
och om det inte är så så skulle jag satsa på att spola bakvägen in till huset med spolbil.för då är det stopp på vägen in.

Jag är medveten om att det kanske var lite fånigt att fråga..kunde ju som sagt börja med att kika i brunnen och sedan ana att det var på väg in i huset, men men..

Det visade sig vara många gånger värre än så, spolaren kommer inte in till någon brunn utan det tar bom stopp, enligt honom har vi 'ler rör', de har troligen kollapsat någonstans nära yttervägg. Blir till att gräva och bila upp duschen.

Tur man har semester och iiiiinget annat för sig :rolleyes:

om du har ett "spolrör"någonstans på vägen testa att skuta in ett rensband och få lite koll på var stoppet är,jag tror inte på kolaps teorin.men om du lycka lokalisera var stoppet finns, så kanske det räcker att gräva ett hål och lyfta upp röret,lugna dig lite med att bila inne.

Klarade oss utan att bila, det var bara stopp men spolaren fastnade i skarven mellan keramik och gjutjärnsrören. Behövde bara gräva 2m och göra om skarven :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.