Hejsan,

vi köpte en FMM blandare från lagerutförsäljning, den såldes dock utan anslutningsrör. Blandaren är gängad och rören från gamla FMM blandaren passar fint, dock dem är i koppar och gamla och skitiga. Går att använda dem men helst vill jag få tag i såna flexi-rör som annars levereras med nya blandare.

Någon som vet vart dem säljer såna?

Kommer i övrigt funktionstesta kranen ordentligt innan allt monteras definitivt, då säljaren hos Komfort undrade varför rören inte var monterade från början - han undrade om det var en demo-kran. Tror jag inte men som sagt, skall testa först. Frågan nu är vart man får tag i anslutningsrör, gärna i Uppsala eller Stockholms trakten.

Kranen i frågan är denna:

4511-1030_l.jpg

Iseo FMM 4511-1030

Eller skall dem anslutas med kopparrör istället?

Tacksamt för tips.

Tyvärr, det är en "dummy" alla FMM-blandare har anslutningsrören fastlödda på blandaren. Köp ny och gå tillaka och skäll ut den som sålde blandaren.

Hmm, är det så? På FMMs hemsida står det på reservdelsritningen till t ex 9000-serien "Gängade rör i blandarhus är infört successivt på olika modeller, med början 1998". Till Iseo verkar det finnas "blandarrör med stödhylsa" som reservdel.

Tror inte att alla FMM blandare har fastlödda rör alls, däremot är det inte omöjligt att det är en dummy - tror dock inte det.

svartöra - vet du om det går att beställa reservdelen direkt från FMM eller så?

Tror inte man kan beställa direkt från FMM, men K-Rauta erbjöd sig att ta hem reservdelar när jag frågade en gång, så det är nog inte svårt att skaffa.

Låter bra det - förutom att vi inte har K-Rauta här i Uppsala. Vi skulle kika in hos dem i Västerås för några månader sen men då var butiken stängd, kommer dock ej ihåg om det var pga flytt eller vad än. Får kolla på hemsidan :)

Tack!

Det blir att köra med rören till gamla FMM blandaren - vi beställde nya via Komfort men en dryg vecka senare var jag inne och frågade hur det stod till och då hade inte beställningen hunnit med - dem är på semester nu så nästa utskick från FMM skulle bli 13/8.... varför kan inte dem skicka direkt med faktura till kund som t.ex Harman Kardon och Saeco gjorde när jag behövde reservdelar :mad: nej nej, jag får gå till Komfort, som i sin tur får beställa hos grossisten, som då kanske kan beställa från FMM? I vilket fall så lyckades dem alltså inte få med beställningen på en vecka innan de åkte på semester hos FMM. Rätt trist.

Anyway, testade blandaren lite med gamla rören och verkar funka finfint, så det är i alla fall ingen dummy. Blir nog bra :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.