Spolgubben var hos oss idag för vi har stopp någon stans, enligt honom så har vi ler-rör i backen från hus till 2-kammaren och det måste ha kollapsat för det var massor av sand i röret och han kunde inte ta sig igenom det. Huset är från -54 så det är väl bara åldern som är boven så att säga.

Men vad fasen är rör av lera för något?
Vi tänker som så att ska vi ändå både gräva och antagligen bila upp plattan lite så byter vi såklart rören hela vägen, hus till brunn är ca 5m och yttervägg till stoppet torde vara mindre än 1m. Om det är så att de ytterligare 3-4m från vägg till luftare/stammar också är av lera, kan man skarva ler-rör med pvc? För att slippa bila upp de metrarna menar jag..

Rör av lera är tegelrör. Man använde sig av sådana förr. Vill minnas att de var röda till färgen.

Fanns det någon standard dimension? Att skarva med 110 pvc menar jag..

Finns gummimuff som man klämmer åt med en slangklammer. Kommer dock inte ihåg vad dom heter... Men mät ytterdiametern och kolla med en röris eller direkt med ahlsell...

Eller om du har samma tur som jag... ett 110 rör passade inuti. Bara att trycka in ngn meter och täppa till med cement. Går iofs inte att göra om pvc röret är efter tegelröret, blir lätt stopp då...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.