2 147 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
buller i tappvattenrör
Jag har fått ett för mig märkligt fenomen i vårt hus. Nästan varje gång vi spolar vatten så uppstår dova bullerljud efter att vattnet stängts av. Det tycks komma från duschrummet i källaren, ungefär som att det är rör som är lösa och vibrerar när trycket ändras.
Ljudet har så låg frekvens att det är svårt att lokalisera det, men har tillräckligt hög decibel för att det ska höras i hela huset.
Är det någon annan som haft liknande problem, hur pass allvarligt kan en sådan här sak vara och har någon bra idéer på hur jag får stopp på det hela?
Ljudet har så låg frekvens att det är svårt att lokalisera det, men har tillräckligt hög decibel för att det ska höras i hela huset.
Är det någon annan som haft liknande problem, hur pass allvarligt kan en sådan här sak vara och har någon bra idéer på hur jag får stopp på det hela?
Någon skillnad om det är varm- eller kallvatten som spolas? Funderar på om det t.ex. kan vara slag p.g.a. att någon kran stänger för snabbt, fel på säkerhetsventilen om du har varmvattenberedare så trycket blir för högt efter varmattenuttag eller kanske något rör som sitter lite i kläm och knarrar när temperaturen ändras? Blandare som internt läcker mellan kall- och varmvatten kan också ge en del konstiga ljud, men det brukar främst vara när man spolar.
Klicka här för att svara