2 787 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Vattengräns = Tomsgräns?
Är det så att min vattenledning börjar där min tomtgräns börjar??
Det är nämligen så att mitt inkommande vatten kommer upp ur ett rör i källargolvet, till en kran, en plomberad koppling, vattenmätaren och sedan ut i systemet.... Den huvudkranen som sitter där håller inte tätt... Är det mitt ansvar att byta den även om det sitter en plomberad koppling efter huvudkranen??
Om det nu är helt och hållet mitt system, varför vill jag då ha en plomberad koppling? Det borde ju alla skita i om den är plomberad eller ej då den är min?!
Det är nämligen så att mitt inkommande vatten kommer upp ur ett rör i källargolvet, till en kran, en plomberad koppling, vattenmätaren och sedan ut i systemet.... Den huvudkranen som sitter där håller inte tätt... Är det mitt ansvar att byta den även om det sitter en plomberad koppling efter huvudkranen??
Om det nu är helt och hållet mitt system, varför vill jag då ha en plomberad koppling? Det borde ju alla skita i om den är plomberad eller ej då den är min?!
Kommunen äger, om jag inte minns helt fel, fram tom servisventilen. Därefter är det din egendom och ansvar. Dom plomberar för att man inte ska kuna stjäla vatten.
Ring och säg att nu bryter jag plomberingen. Så gjorde jag när jag drog om mitt vatten och flyttade mätaren. En vecka senare kom dom och plomberade igen.
Ring och säg att nu bryter jag plomberingen. Så gjorde jag när jag drog om mitt vatten och flyttade mätaren. En vecka senare kom dom och plomberade igen.
Nu när jag tänker till så kom jag på att kommunen måste stänga av vattnet i gatan. Det är sällan man får göra det själv. DOm kranarna kan vara luriga, inte kul att vara orsaken till att hela kvarteret blir utan vatten... Det kostar inget, eller det kostade inget när jag bad dom göra det (Jönköping). Ring och prata med dom.
Det är korrekt att kommunen äger servisen fram till tomtgränsen, därefter är det fastighetsägaren som tar alla kostnader för byte. Ge dig inte på att stänga servisen i gatan själv om den går sönder får du betala det bytet också. Vi bytte vatten för några år sedan och kommunen fick då byta servisen eftersom den höll på att gå sönder. Den kranen motioneras inte alltför ofta.
Nä, den i gatan vill inte jag pilla på... Den utanför farsans hus gick sönder en vinter, som tur va på rätt sida ventilen.... Halva tomten blev vattenfylld och flera meter av gatan...
Men rent krasst så kan jag skita i plomberingen... Om det är min del av systemet så behöver dom inte bry sig om hur det ser ut... Är dom rädda för att man stjäl vatten så får dom väl ha mätaren på sin egen sida... Så anser jag att det ska vara iaf... Plus att det är väl aldrig någon som någonsin har råkat ut för att någon ska komma ut och inspektera plomberingen??
Men rent krasst så kan jag skita i plomberingen... Om det är min del av systemet så behöver dom inte bry sig om hur det ser ut... Är dom rädda för att man stjäl vatten så får dom väl ha mätaren på sin egen sida... Så anser jag att det ska vara iaf... Plus att det är väl aldrig någon som någonsin har råkat ut för att någon ska komma ut och inspektera plomberingen??
När vi bytte rör och satte dit en ny mätarkonsol kom vattenbolaget efter en fyra veckor och satte dit en mätare. Till dess hade vi gratis vatten.
Har för mig att de byter mätare vart nionde år i min kommun. Man kanske ska kolla vad lagen säger innan man bryter plomberingen. Det lär upptäckas för eller senare.
Finns säkert en lag som heter typ "Lagen om kommunalt vatten"...
/Jörgen
Finns säkert en lag som heter typ "Lagen om kommunalt vatten"...
/Jörgen
Det är din sida hur du än vänder på det. Du upplåter en plats för vattenmätaren i din anläggning för att huvudmannen skall kunna mäta din vattenförbrukning, om detta står det i din kommuns ABVA. Denna koppling du pratar om antar jag är anslutningen till mätaren den skulle jag inte röra om jag var du då själva mätaren är kommunens egendom. Det är alltid bättre att ha en dialog med kommunen, det tjänar båda parter på._coffe_ skrev:Men rent krasst så kan jag skita i plomberingen... Om det är min del av systemet så behöver dom inte bry sig om hur det ser ut... Är dom rädda för att man stjäl vatten så får dom väl ha mätaren på sin egen sida... Så anser jag att det ska vara iaf... Plus att det är väl aldrig någon som någonsin har råkat ut för att någon ska komma ut och inspektera plomberingen??
Klicka här för att svara