3 521 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Bock eller koppling i krökarna?
Håller på att dra utanpåliggande rör (15 mm kromade, halvhårda).
Jag har ett bra verktyg för att bocka men funderar ändå på hur jag ska göra när det svänger. Från början hade jag tänkt förlägga skarvarna där rören ändrar riktning d v s sätta 90-graderskopplingar där.
Nu slår det mig att det kanske blir snyggare svängar om man bockar rören i stället. Men eftersom rören måste skarvas ibland (jag kör med 2750 mm långa rör) så får det i så fall bli raka skarvar här och var. Tycker dock att dessa blir lite diskretare och att det är snyggare med radier där det svänger.
Hur brukar man göra? Vad betraktas som mest "fackmannamässigt"?
Jag har ett bra verktyg för att bocka men funderar ändå på hur jag ska göra när det svänger. Från början hade jag tänkt förlägga skarvarna där rören ändrar riktning d v s sätta 90-graderskopplingar där.
Nu slår det mig att det kanske blir snyggare svängar om man bockar rören i stället. Men eftersom rören måste skarvas ibland (jag kör med 2750 mm långa rör) så får det i så fall bli raka skarvar här och var. Tycker dock att dessa blir lite diskretare och att det är snyggare med radier där det svänger.
Hur brukar man göra? Vad betraktas som mest "fackmannamässigt"?
Blir det lika många kopplingar vid båda lägena så är det ju ingen vinst mer än det visuella. Och då är det ju upp till bara tycke och smak. Man får ju in rören närmare hörnet med skavar där men visst de är lite klumpigare.
Snyggast är väl om man kan "dölja" kopplingarna i t ex kommod eller backom WC?
Hade satsat på "krökta" rör och kopplingar på strategiska ställen.
/Jörgen
Hade satsat på "krökta" rör och kopplingar på strategiska ställen.
/Jörgen
Tack för era svar! Det blev bockar i hörnen och raka kopplingar som skarvar. Och ni har rätt - det blev snyggast så.
För en glad amatör kan det dock vara en utmaning att få till flera bockar på samma rör, men hitills har det gått hyfsat.
För en glad amatör kan det dock vara en utmaning att få till flera bockar på samma rör, men hitills har det gått hyfsat.
Klicka här för att svara