U
UppGiven: Ohhh.. då jag är i jakt på färdiga svar, blev jag även riktigt glad att se vad som hände sen. Sen att din fråga inte var till hjälp för mig, är en annan sak. Tack
14 svar · 15,8k läst
·
raveper
raveper: Jovisst kan man frysa rören men det känns ju dumt om det är varmvatten. Det går nog även fortare och är alltid säkras att stänga av huvudkranen. Sitter förmodligen någon ballofix på andra sidan väggen.
4 svar · 4,6k läst
Cheever
Cheever: Finns reservdelar/repsatser till de flesta ventilkomb, på 90% av beredarna i landet sitter någon av dessa ventiler: LK Armatur
2 svar · 7,0k läst
E
elmont: Man provtrycker med vatten och en speciell handpump.
6 svar · 6,0k läst
prototypen
prototypen: Spelträ........ kanske går att göra fioler av det. Protte
11 svar · 6,3k läst
·
prototypen
prototypen: Kran med lång stång. De kommunala vattensystemen är fulla med sådana så det vore väl möjligt för oss andra att köpa sådana också via rörgrossisterna. Är det inte möjligt att dra in vattnet först i huset och sedan till trädgårn så kan man ha kranen inne. Protte
1 svar · 1,4k läst
prototypen
prototypen: Vet inte men det har väl blivit så i vårt moderna slit och släng att reservdelen är dyrare än en ny. Men prova och meddela oss andra. Protte
3 svar · 6,4k läst
·
V
v70: pumpen såsom allt annan är helt nytt, och nu när badkaret på ovanvåningen är installerat så kommer det inte värst mycket vatten däruppe.... Har dock inte mätt vilket tryck jag har där uppe, men det är långt ifrån 2.7 bar kan jag tänka mig, men trycket är ju en sak, det måste ju finnas ett flöde vid 2,7 bar också.. :(
8 svar · 36,5k läst
Snailman
Snailman: kanske kan gå att få ut med hjälp av en sådan här? http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=450038
5 svar · 10,2k läst
M
magentis: Lite konstigt om det inte kommer lukt, då vattenlåset borde vara tomt, efter att sått oanvänt en längre tid... Antagligen finns en brunn ute på din tomt, häll vatten i golvbrunnen å kolla om det kommer fram till brunnen på tomten. Gör det det, ja då ser jag ingen anledning till att inte använda golvbrunnen. Men har du inget telnr till förra ägaren, dom kanske vet hur det ligger
1 svar · 3,1k läst
N
Nyckelmossen: Cramo har värmekameror som dom hyr ut, men jag vet inte vad det kostar eller om det funkar. http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/Presentation.aspx?id=7676&epslanguage=SV&ProductId=2145
4 svar · 12,3k läst
Larsa
Larsa: Om det inte är någon längre sträcka mellan den gren som inte är avluftad till den avluftade så brukar det inte vara några problem (4-5m kanske). Kör med 100 rör så får den in luft så det räcker.
2 svar · 11,0k läst
·
Cheever
Cheever: Vanliga flexslangar är sällan godkända för fast installation men det finnns de som är och då oftast ganska korta. Om du har en seriös VVS-handlare i närheten har han besked om vilka som är godkända, men utgå ifrån att slangen inte är godkänd om det inte utryckligen står på den att den är det. Sen vad menar du med diskmaskinskopplingen? Det är tillåtet att koppla in en
4 svar · 4,7k läst
C
Carvmeister: Jag snubblade över en specialare när jag fixade med värmeledningarna för ngr år sedan. Firman hette ngt i stil med Aha, abh, agh.... kommer inte ihåg, dock svensk med en egen gängstandard, enl rörisen från 50/60 tal(?) Hursom så fanns det inte delar idag till detta.
3 svar · 1,5k läst
O
olle45: Hej alla !! Helt rätt PRK används året om av komuner med fler! Men min egen erfarenhet bör stöd hylsa användas för att säkerställa att plaströret inte krymper i dim !!! Som koppling till hydroforanläggning är risken stor att luft sugs in om inte stödhyla används !! Glad PÅSK !!! Mvh Ruben
9 svar · 27,6k läst
S
SaabAero: BRA tips! Ska testas
9 svar · 5,5k läst
Q
qrz: Elmont, låter fint. Känns ju inte som att det är så mycket som kan gå fel men ibland så gör det ju det ändå... Har fått för mig att pumpen går igång oftare om man tappar från fel håll, men det är väl förmodligen bara för att jag får högre vattentryck (genom att tappa direkt vid hydroforen istället för i huset 20-30 meter ledning)... Men då är det ju bara att tuta och
3 svar · 2,2k läst
A
anaitis: Min erfarenhet av ämnet är från flödesmätningar i vattendrag.
4 svar · 7,4k läst
E
Edda: Hejsan Skrev ett inlägg på badrumsforumet, men det kanske har lite mer med avlopp och VVS att göra. Har ingen golvbrunn i mitt badrum, utan från badkaret går det ett plaströr till avloppet som sitter i väggen. Jag skulle vilja ha en nischdusch istället och funderar på att bygga en upphöjning på ca 15 cm och gjuta in en golvbrunn i den för att sedan låta avloppsröret löpa längs
0 svar · 1,4k läst
T
Tjacko: Eller har han helt enkelt bara stängt en ballofix eller liknande ventil och glömt att vrida på kallvattnet till denna dusch
3 svar · 3,3k läst
G
gaia: vi hade flexibla slangar ( typ som till duschmunstycke) emellan - ej himla snyggt men praktiskt om man ville flytta kabinen för städning och servis av avlopsbrunn. Vet ej om det är rätt lösning men en lösning i alla fall :) gaia
1 svar · 2,5k läst
M
Miljas: Stort tack för svar, har fått en uppfattning om i vilken ände man ska börja: fixa det som rinner ner i brunnen, som inte ska rinna ner där. Räcker inte det, får vi väl ta itu med infiltrationen.
14 svar · 15,4k läst
v-g
v-g: Enklast är att bara gå in i en gjutjärnsmuff om sån finnes, då behöver man bara en gummimuff och så har jag gjort vilket fungerar utmärkt. Ska du kapa vågar jag inte råda, det är lätt att de spricker dels i rören och dels i skarvarna, minsta rörelse och skarvarna kan bli otäta. Rinkaby har det mesta i övergångsväg. Jag rekommenderar dock lösningar där det gamla röret går en
1 svar · 2,1k läst
A
AndersS: Golvbrunn. Ni spolar väl ändå ur badkaret med jämna mellanrum då det lägger sig damm och annat skräp där och då tillför ni ju vatten i golvbrunnen? Skulle det torka till någon enstaka gång så märker ni det direkt ;-) och det är bara att öppna kranen några sekunder så är problemet löst.
4 svar · 3,1k läst
Bezt
Bezt: Kan tipsa om att K-Rauta har kalklösaren Aqua 2000 på kampanj just nu. 1495:- stod det i bladet men när jag kom fram till kassan fick jag bara betala 1295:-. Jättetråkigt tyckte jag. Detta var i Örebro så jag vet inte om fel pris ligger inne centralt eller om det bara är denna butik.
8 svar · 14,9k läst
F
Fishermansfriend: Har du väldigt dåligt med plats så måste du väl ha en hydropress för hydroforer tar avsevärt mer plats.Titta i Rinkaby rör katalogen .Där finns även en skiss över vilka grejer man behöver. Har du lukter i vattnet p.g.a syrebrist så måste du skaffa en luftinjektor som kopplas på vattenledningen eller en riktig syresättningsanläggning som är bättre men dyrare
1 svar · 4,0k läst
Ifö
Ifö: Har ni barn över 1 år så ska ni nog fundera över den praktiska lösningen att använda vattnet, men inte salta något på maten vid beredning. Om sedan ni vuxna tycker att maken är osalt så är det enkelt att strö lite salt över den framsatta tallriken. Har ni barn under 1 år så kanske ni bör använda avsaltat vatten för maten - även om risken för njursvikt är rätt så rejält
7 svar · 3,0k läst
K
kurre_kul: Hej. Håller nu på att titta på ett hus som är relativt nybyggt (-94). Problemet är vatten och avlopp: 1) Det finns en nyborrad brunn, men som inte är ansluten till byggnaden. Idag fås vatten från grannen (inkopplat på grannens vattensystem). -Hur kostsamt är det att koppla in sig på den egna brunnen? Vilka risker finns med detta iochmed att brunnen aldrig är använd? 2) Avloppet är
0 svar · 1,1k läst
anden213
anden213: 0.3 kbm per dag i snitt ger ungefär samma månadsförbrukning som du har. 2 vuxna och två små barn. Badkar drar mycket vatten... Bytte en gammal trasig och läckande toalett - sparade en kubikmeter var 4:e dag! Lätt att räkna hem!!
2 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.