Vatten & Avlopp
JJ1: Membranet är den packning som du tror är sliten, men den är bytt. Jag får prova att kröka pinnen något och se om det blir bättre.
Niclas Jonsson: Oranga rör. De har tjockare gods, men tål inte UV-ljus = ska hållas nedgrävda. Böjar och krökar från till brunnar, WC etc kan du ta vanliga, även om delar av detta blir ingjutet i plattan.
prototypen: Det finns en ventildiskussion bara några trådar längre ned. http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/139371-boerjar-bli-nojjig-oever-avluftningen.html Protte
knipo: Jag kan rekomendera http://www.vvsonnet.se/. I somras beställde jag en Franke-diskbänk från dem. Diskbänken var mycket billigare än alla andra ställen jag jämförde med, och jag fick dessutom diskbänken hemkörd direkt till dörren, fraktfritt! Snabbt gick det med.
BAS: Skruva av vredet, det brukar sitta med en dold skruv eller går att dra av rakt ut. Då ser du hur man öppnar resten. Det kan vara värt ett försök att avkalka den även om risken är stor att du slutligen beslutar dig för att byta till ny.
Patrick E: Ska inte spela någon roll så länge prestanda på pumparna är den samma. Du skriver att den du har liggande är exakt likadan förutom höjden.
Patrick E: 70 m känns klent för en så djup brunn. Borrade nyligen en 100 m djup brunn (160 l/h) och pumpen (Robota) som installerades (på 95 m djup) är avsedd för brunnar på 110-70 m djup. Fast å andra sidan är det höjdskillnaden till vattenytan i borrhålet som är intressant. Dock ska ju pumpen ge någorlunda hyfsat flöde även när vattenytan närmar sig pumpen. Tryckhöjden ska ju också
Hemmakatten: Vi har själva ett Björnfilter i en röd behållare, kommer inte ihåg vilken typ av filter det är, byter ca 4 ggr per år En son, som också har egen brunn, har satt in två filterburkar efter varandra, ett "grov"filter och ett "fin"filter.
itkonsult: Tryckströmbrytaren servar allt vatten in i huset, men det var skit i blandaren, rätt mycket.... enkelt fixat dock-man lär sig hela tiden
bygga_mera: Den faktiska orsaken är hstigheten i rören. Och då stämmer det med mindere diamter på rör ger högre hastighet. Problemet i längden med smällar kan påverka upphängningar och genomgångar. Och med tiden så släpper eller man får nötskador på rören.
bergstrollet: Får hålla tummarna att det fungerar. Det borde gå att böja pexrören lite.
Johan Gunverth: [citat] Det är inte du som brukar rensa golvbrunnen i duschen, va? ;) [bild]
Mikael_L: [citat] Ja detta gäller ju inte vid kommunalt avlopp ... Vid trekammarbrunn så kan det kanske vara så. TS har alltså minireningsverk, det är kanske viktigt med syresättning där. Jag har ingen aning.
Bambi: Hej, Hittar ingen info om denna termostat. Motsvarar 3:an ca 20 grader? Är det en bra termostat med bra reaktion?
prototypen: Det är ingen skillnad i ekonomi mellan 1 kW och 3 kW alternativen. med 3 kW så värms vattnet 3 ggr så fort sedan slår termostaten av. Är beredaren godkänd för 85 grader så går det bra att mata från en annan beredare MEN du måste ha en separat blandningsventil som alltid får kallt vatten. Protte
salajimmy: Råkade ut för ett sönderfruset pumphus nu i dagarna i källarn, märkte inte att de va nå tok förns jag inte fick nån värme ur kranarna längre. Lyfte på luckan till källarn å de va en 40cm vatten över hela golvet, och elpatronen till vvb'n låg under vatten å säkringen hade gått. Nu har jag pumpat ur allt vatten och köpt en ny hydroforpump, lyfte på luckan till elpatronen och
v-g: Ner med slang och sen varmvatten genom denna slang kommer lösa stoppet direkt.
Fjordell: Kan vara värmeväxlaren som strular. Morsan hade liknande fel, och då var det nåt i växlarn som strula, ring fjärrvärme leverantören och kolla med dom om det kan vara den. Tror det tog 10 min för dom att fixa till den så det är inget stort projekt.
Jan-Å: [citat] Framgår av TS första inlägg vad som gäller, läs det ;) Så som EPS verkade i vårt badrum skulle jag föredra att gjuta fast golvbrunnen med betong pga hållfastheten, EPS är ju som torr tvättsvamp. I vår dusch flytspackla jag över golvvärmeslangen så där blev det bra runt brunnen ändå.
prototypen: Har du större krav på flöde tycker jag koppling 42 är väldigt manligt http://www.ostorpsbevattning.se/parts/pricelist.asp?From=340000&To=340999 Skicka inte ut frun att koppla om bara. Protte
Henri: Vi har nyligen bytt till en 300 liter NIBE Compact CU med korrosionsskydd av koppar. Golvmodell. Enligt information från NIBE fungerar koppar bra med Göteborgs kommuns vattenkvalitet. Kostnaden för denna stora beredare var 10.000:- och arbetet gick på 3.500:-, inklusive bortforsling av den gamla beredaren
MMR: Ett exempel: http://net-vvs.se/shop/tapwell-diskmaskinsavstangning-9213p.html
SvenD: TokOve har rätt, jag läste för snabbt. Klämringkopplingar går att öppna och återansluta utan att byta delar. Det är en av de stora fördelarna med dessa.
fredand44: Hej! Efter lite forskande verkar det som om följande scenario verkar troligt. Till blandaren går givitvis en slang för varmvatten och en för kallvatten. Troligen hade det blivit ispropp i kallvattenledningen. Så då jag vred på kom först endats lite ljummet vatten från varmvattnet innan det riktigt upphettade kom ända fram. När det varma kom fram slog ett skållskydd till varpå vattnet
Mikado: Ok,var inget trasigt nånstans......Is.....Massor med is, inne i tanken,samt metall-slangen var isfylld.... *längtar till våren...a lot..:) *
magnu: Leta efter förträngningen i systemet. Prova med att spola på olika ställen. Prova med att koppla förbi filtret en kort stund, men tänk efter vad det kan få för följder att köra utan filter
brannan: Hej Jag ska installera ett vedpannasystem med pannrum i ladugården 55 m fr bostadshuset. Bostadshuset är på 170m2 och vi kommer att ha en lokal jämte pannrum som är på 100 m2 som ska värmas upp och ha tillgång till varmvatten. Jag tänkte ha vedpanna på ca 50KW samt ack tank på 3000l i pannrum. Jag har fått in två olika förslag på lösning av detta. 1. Kulvertstyrning med slavtank
cheetah1: Du kopplar alltså slutberedaren på varmvattenröret, inte på kallvattenröret. Värmen från din "riktiga" beredare hinner fram till slutberedaren innan den är slut, är det tänkt.