G
GreenOlle: Hej och tack för svar. Jo visst är det frågan om ett slutet system. Spelar det någon roll vid vilken temp på vattnet man ställer in trycket på hydropressen.. Vattenvolymen ökar ju med temperaturen i systemet vilket borde påverka trycket i hyropressen. Jag kan se att trycket i systemet utanför hydropressen varierar med temperaturen på vattnet. /GreenOlle
2 svar · 1,1k läst
J
JOS81: Är det någon som även har kläm på var man kan få tag på en vettig 12V Magnetventil N.C. Har hittat nån enstaka på esska-teknik men nästan allt var jag än söker är ju 24VDC / AC har inte sett många för 12VDC men det måste väl finnas eller?
2 svar · 4,3k läst
Z
ZeroX66: Kanske kan isolera lite runt dem om jag får bort sågspånet just där. Vill ju helst bara isolera underifrån annars stänger jag ut värmen ifrån stugan och då lär det frysa iaf. Just nu kör vi med dropp :)
2 svar · 2,8k läst
S
SvenD: Om det nu är lika i alla kranar: En VP har sällan mer än 55 C i VVB. Då och då kan temperaturen med tillsatsvärme höjas över detta för att döda av ev. legionella. Min VVB i VP är på 125 l ca 50 C, ingen blandningsventil. VV räcker bra till två duschar. Något är som sagt fel. Kolla vad VV-temp är i VVB under/omedelbart efter dusch. Hur länge går VP för att producera VV.
10 svar · 5,2k läst
V
vidir: till ett annat element som jag plockat bort retur röret på men inte kunna plocka bort helt och hållet - men nu kan jag :D Tack för hjälpen
5 svar · 1,3k läst
Rrrrr
Rrrrr: Går bra. Finns speciell värmekabel för detta (Den ska vara "livsmedelsgodkänd" typ.. för att få ha den i driksvattenledning)
1 svar · 1,2k läst
S
SvenD: Skaffa grejor så att du kan koppla ur ledningarna om det skulle läcka. Se till att värmeslinga funkar, hålla koll och stänga av vattnet på natten skulle jag också fundera på. Sen tror jag själv att du förstår att du måste hitta en permanent lösning på problemet. Kopparrör som fryser när det blir kallt är dömda att ställa till stora problem.
7 svar · 7,9k läst
P
peritapee-haa: Ursekta mej , jag blanda hop igår när jag var på i finska sidor.Frågan är. Kan man själv göra nya hål i pannan till extra tank? Har en gammal ctc 265k panna o pellex 21 brennare oden pendlar hela tiden på/av . eller kan man koppla i hop med T kors till värme ledning in o ut + en cirkulations pump? Och varifrån jag kan hitta en enkel skiss? Många frågor dåmma finne :blushing: ! är
2 svar · 1,2k läst
S
Schede: Jag hade ett liknande "problem", med att inte ha plats för en stor hydrofor... Jag löste det genom att installera en "Emtec-pump". Den "varvtalsreglerar" flödet efter behovet, så ingen hydrofor behövs ! Den har dessutom "inbyggd" värmeslinga så att inte vattnet fryser i själva pumphuset. Kolla på www.scandiapumps.com Funkar kanon !
11 svar · 15,9k läst
FemTummar
FemTummar: Jag skakar liv i den här gamla tråden eftersom jag har en följdfråga: Punkt ett i instruktionen är enligt Consensus att "Pilla bort plastkåpan". Hur då? Jag vet inte var eller hur den fäster eller vad som är bästa verktyg att lossa den med utan att skapa brytmärken eller knäcka den.
5 svar · 6,1k läst
·
Patrick E
Patrick E: Hör med närmsta rörfirma om du kan få köpa en genom dem. Comfortbutikerna brukar annars vara rätt välförsedda med VVS-prylar.
3 svar · 1,6k läst
·
V
Vorbis: Tack för bra svar, kom senare på att alger kanske behöver ljus från solen för att frodas. Hur som helst så har jag hämtat flaskor på kommunen och provet åker in på måndag.
3 svar · 8,0k läst
F
Anonymiserad 53745: Låter som mitt fenomen för ett par veckor sedan, jag vet inte vad som kan ha hänt heller! Men kallvatten hade jag delvis på badrummet ! Efter några dagars ruckande på kranarna så släppte stoppet och ut kom lite gröna flagor ! Ispropp verkar tveksamt med tanke på att mina rör är inne i huset som går till ovanvånningen ! Men vad felet var vet jag ej kommer nog aldrig få veta heller!
18 svar · 26,8k läst
M
MMR: Mats Lj: jag är medveten om riskerna med en vacuumventil men det är för tillfället den enklaste lösningen, den kommer sitta i sidvinden ovanför vårt WC, där det inte finns någon direkt frysrisk + att den sitter precis bakom inspektionsluckan så det blir lätt att inspektera och underhålla. Jag har heller inte utrymme till 110 hela vägen. Jag ser detta som än mindre risk än att ge
9 svar · 6,4k läst
·
P
Anonymiserad 53745: [citat] Nej det ska nog inte vara några problem att byta, men du säger värme elementet det är det som jag refererar till elpatron eller ? Eller är det den delen som Metro kallar Tub ? Alltså den keramiska delen som sitter inne i tanken! Rimligen så ska jag väl sätta ditt en ny anod/offerstav ? Tack för ditt svar!
2 svar · 2,1k läst
Patrick E
Patrick E: Hade tidigare ett Göingefilter kombi för Järn+Mangan samt Humus (Kol-75). Hade ett riktigt problemvatten, men var jättenöjd med supporten från AquaExpert. Har nu en ny brunn och har sålt filtret. År 2000 då filtret installerades gick det på ca 50000 inkl installation. Inte så användbara uppgifter idag tyvärr.
3 svar · 8,4k läst
K
kronan67: Tack för inläggen. Återkommer om hur det går...
7 svar · 7,4k läst
J
jcfolke: Jo, att det finns fixturer för PEX/Rör-i-rör är jag medveten om, men finns det likadant för 32mm PEM?
12 svar · 8,0k läst
T
torke1: Vårt hus är byggt -71 och rören har frusit varje gång det varit minusgrader. I år frös presolrören till övervåningen sönder. Niagarafallen i hallen på nyårsafton var ingen höjdare. Så: Ja. Du har bara haft tur. =) Nu blir det välisolerade PEX-rör till badrummet uppe för oss. Rörmokaren är äntligen här och fixar det nu. Bråda tider när det är så här kallt ute...
6 svar · 2,5k läst
prototypen
prototypen: Japp precis så endera kröka eller löda på en krök. Brandskydd kan vara gipsskiva, plåt, mineralull eller blöta trasor och gör jobbet tidigt på dagen och finns i närheten i flera timmar OM det skulle vara något som ligger och pyr. Protte
1 svar · 1,3k läst
B
Bolian: Vart kan man få tag i vinkelkoppling (inloppsanslutning) M22x1,5 mot prisol 12mm klämring?
0 svar · 689 läst
V
vedeldaren: Tack för svar men det var inte denna jag såg på mässan. Den jag såg hade en massa justeringer med stänger som drogs ut till cicternväggarna och man kunde justera spolmängd både på hel och halvspolning. Enl. säljaren så hade dom inte hittat någon toalett som den inte passade på ännu. Det medföljde en massa adaptreringar och annan som gjorde att man kunde anpassa den mycket.
2 svar · 1,9k läst
S
sunhome: Det sliter 100tals ggr mer på pumpen. Linningarna slits i prinsip bara vid start. Nu får pumpen starta varje gång du använder en droppe vatten. Vid litet vattenflöde startar o stänger pumpen hela tiden. Tärror för pumpen o illa för din strömräkning. Stäng av strömmen o tappa hydroforen på vatten. ( Bottenpluggen eller nån kopling mällan hydroforen o pumpen.) Öppna toppskruven.
9 svar · 2,8k läst
morsan
morsan: Sök på spetsbrunn så får du upp tidigare trådar här på forumet som kan förklara fenomenet för dig :)
1 svar · 3,0k läst
prototypen
prototypen: Det är klart att det spottar och fräser om man pumpar in för mycket luft i hydroforen med kompressorn, men att koppla bort den är ju inte smart. Den behövs men kanske ska köras med förstånd (var det någon automatisk start och stopp på kompressorn som inte funkade?). Det brukar inte läcka IN luft då det är övertryck i systemet. Hoppas ni byter bort ejektorpumpen och satsar på en
9 svar · 4,0k läst
2
237: Såg nu att det går ner ett rör i golvet från kallvattnet, måste vara att den går till den.
7 svar · 5,5k läst
·
Gearhead
Gearhead: Lät rörmockarn fixa't när dom ändå var här & pulade med VP :-) Körde en temporär lösning med en duschblandare som sitter åt fel håll (liggande med slanganslutningen utåt) eftersom jag ändå skall blåsa ur badrummet i sommar & renovera!
3 svar · 12,6k läst
·
Göran.W
Göran.W: Ofta sitter det en backventil på inkommande kall vatten och då droppar det lite när den värmer upp vattnet pga att det expanderar. För att kolla om det beror på expanderande vatten kan man stänga av beredaren under natten. Har den inte droppat då beror det på expanderande vatten.
18 svar · 44,9k läst
E
elitann: Sätt en kromad "Lunda bussning" på blandaren. Desvärre så har lunda grossisten bara försäljning till oss rörisar :) Vart bor du? mvh pierre
1 svar · 3,2k läst
S
swedan: Vi har ett nyinköpt fritidshus där vi har en toa ansluten till ett multrum. Dvs inget vatten utan ett hål rakt ner i multrummet. Multrummet ligger nergrävt under huset ca 1 meter under markytan. Problemet är dock att det inte finns någon sidolucka till multrummet. Istället kommer man åt det genom en lucka ovanpå (i en grop). Enligt de skisser av multrum vi har lyckats hitta (det finns
0 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.